۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۷

توصیه‌ای برای هزارمین بار؛ تلفنی سیم‌کارت نخرید

ایتنا- فریب وعده‌های کلاهبرداری‌های فروشندگان تلفنی سیم‌کارت رانخورید!
توصیه‌ای برای هزارمین بار؛ تلفنی سیم‌کارت نخرید


طی ماه‌های گذشته بارها گزارش‌ها و اطلاعیه‌های مختلفی درباره کلاهبرداری‌هایی که به شیوه فروش تلفنی سیم‌کارت رخ می‌دهند منتشر شده اما با این وجود هنوز بسیاری از افراد در مواجهه با این موضوع دچار مشکل می‌شوند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، بحث فروش تلفنی سیم‌کارت‌ و کلاهبرداری‌هایی که با این شیوه صورت می‌گیرد، موضوع جدیدی نیست و از مدت‌ها قبل این بحث در جریان است.

در این زمینه با وجود هشدارهای مختلفی که اپراتورها و پلیس فتا منتشر کرده‌اند همچنان فعالیت شرکت‌هایی که به این شیوه اقدام می‌کنند ادامه دارد و با افراد مختلف و به منظور فروش سیم‌کارت‌های اپراتورهای دیگر تماس گرفته می‌شود.

در این میان گاهی تماس گیرندگان وعده‌های جالبی را نیز مطرح می‌کنند به عنوان مثال طی روزهای اخیر برخی از این شرکت‌ها در تماس با کاربران این گونه اعلام می کنند که از هزار کاربر همراه اول، پنج نفر به عنوان کاربران خوش حساب انتخاب می‌شوند و با آن‌ها تماس گرفته می‌شود تا سیم‌کارت‌های نوع دو یا نوع سه رایتل شماره‌شان را تهیه کنند.

نکته جالب آنکه سیم‌کارت‌های نوع دو یا نوع سه رایتل نوع جدیدی از سیم‌کارت هستند که حتی خود مسوولان اپراتور سوم تلفن همراه هم درباره آن بی اطلاع هستند و نمی‌دانند که سیم‌کارت نوع دو دقیقا چه نوع سیم کارتی است.

بنا بر ادعای افرادی که از سوی این شرکت‌ها تماس می‌گیرند، این گونه وعده داده می‌شود که با سیم کارت نوع دو رایتل شما می‌توانید با افراد دیگری که سیم‌کارت رایتل دارند مکالمه تصویری داشته باشید.
موضوعی که در کشور از مدت‌ها قبل جلوی آن گرفته شده و برقراری این نوع تماس فعلا متوقف شده است.

همچنین در این تماس‌ها به افراد گفته می شود که قیمت هر دقیقه مکالمه با این شیوه ۱۴۵ تومان است و البته این سرویس تنها در تهران و کرج فعال بوده و در صورتی که فرد بیش از ۹۰ روز از سیم کارت خود استفاده نکند شماره او می‌سوزد.

البته نکته جالب دیگری هم در این باره اعلام می‌شود این است که این نوع سیم کارت‌ها دارای اینترنت ۱۲۸ کیلوبایت هستند و فاقد کد امنیتی به شمار می‌روند و به همین دلیل امکان قطع و وصل در آن‌ها بالاست.

حال این که کد امنیتی چه نوع کدی است و از کجا وارد معادلات این بازار شده خود جای بحث دارد. اما در هر صورت این شرکتها برای ارائه چنین سرویس‌هایی هزینه‌ای حدود ۵۰ هزار تومان از کاربر طلب می‌کنند و این گونه می گویند که در سیم‌کارت‌های نوع دو رایتل ۲۵ هزار تومان هزینه خرید سیم کارت، ۱۰ هزار تومان هزینه شارژ اولیه و ۱۵ هزار تومان هزینه ثبت سند وجود دارد.

در حالی که هفته گذشته اپراتور سوم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اخیرا افرادی سودجو طی تماس تلفنی با شهروندان گرامی به بهانه فروش شماره‌های رند، شماره‌های مشابه دیگر اپراتورها و یا شرکت در قرعه کشی اقدام به فروش سیم کارت‌های رایتل با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب می‌کنند که مورد تایید این اپراتور نیست.

سیم کارت‌های دائمی رایتل ۱۲۰ هزار تومان، سیم کارت‌های اعتباری ۲۰ هزار تومان و سیم کارت‌های دیتا نیز ۲۰ هزار تومان قیمت دارند و از کلیه هموطنان درخواست می‌شود از پاسخ‌گویی به این قبیل تماس‌ها خودداری کرده و مراتب را به مرکز تماس رایتل به شماره ۲۹۲۰-۰۲۱ برای پیگیرد قانونی اطلاع دهند.»

اما سیم‌کارت‌های نوع سومی که این افراد وعده آن را می‌دهند نیز نوعی از سیم کارت‌ها هستند که تا کنون هیچ گاه در صحبت‌های هیچ یک از مسوولان اپراتور سوم شنیده نشده است که چنین سیم کارتی وجود دارد.

شرکت‌های سودجو در این زمینه این گونه ادعا می کنند که رایتل نوع سه نوع جدیدی از سیم کارت است که با خریداری آن شما می توانید با هر فردی که تماس گرفتید، تصویر او را رویت کنید چرا که در این مدل تنظیمات ۳G روی سیم کارت قرار داده شده است. همچنین گفته می‌شود هزینه مکالمه با این نوع سیم‌کارت‌ها دقیقه‌ای ۴۰ تومان است و اینترنت آنها از ۵۱۲ کیلوبایت تا یک مگابایت متغیر است.

همچنین تاکید می‌شود که این سیم‌کارت‌ها در بازار آزاد با قیمت ۲۰۰ هزار تومانی به فروش می‌رسند در حالی که سیم کارت دولتی آن‌ها تنها ۶۷ هزار تومان است.

ادعای دیگر آن که در صورت خریداری این نوع سیم کارت شما تا دو سال می توانید از آن استفاده نکنید و برایتان مشکلی پیش نیامده و امتیاز شما سلب نشود.

البته این شیوه کلاهبرداری و سودجویی تنها در زمینه اپراتور سوم رخ نمی‌دهد و این شرکتها هر بار به بهانه‌ای و تحت عنوانی جدید به تماس گرفتن با افراد اقدام می‌کنند. به عنوان مثال چندی پیش نیز از یکی از این شرکت‌ها با افراد تماس گرفته و این گونه ادعا می‌شد که می‌توانند با بهای ۶۰ هزار تومان سیم کارت ماهواره‌ای ایرانسل خریداری کنند در حالی که هیچگاه اپراتور دوم وعده‌ای در زمینه ارائه این نوع سیم کارتها نداده و به طور کل چنین سیم‌کارتی ندارد.

در نهایت با وجود آن که شماره‌ این شرکت‌ها برروی گوشی مشترک مشخص شده و امکان پیگیری موضوع وجود دارد به نظر می‌رسد هنوز اقدامی جدی در راستای مقابله با‌ این نوع سودجویان صورت نگرفته است که این افراد این چنین آزادانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

نکته جالب‌تر آن که با وجود گزارش‌های مختلفی که دراین زمینه منتشر شده هنوز بخش مهمی از کاربران تلفن همراه اطلاع دقیقی ندارند که در مواجهه با این تماس‌ها چگونه باید برخورد کرد؛ به همین دلیل ایسنا برای چندمین بار گزارشی دراین زمینه منتشر کرده و یکبار دیگر به کاربران تلفن همراه توصیه می‌کند که به فروشندگان تلفنی سیم‌کارت‌ها اعتماد نکرده و برای تهیه سیم‌کارت مورد نظر خود راهکارهای مناسب‌تری را دنبال کنند. چرا که در این شیوه نه تنها هزینه‌ای دو تا سه برابر قیمت معمول از افراد دریافت می‌شود بلکه فرد پس از باز کردن پاکتی که پیک موتوری به دست او رسانده ممکن است متوجه شود سیم‌کارت متفاوتی به دست او رسیده و یا به طور مثال شماره‌ای به دست او رسیده که هیچ شباهتی به شماره‌ای که درخواست کرده ندارد.
کد مطلب: 28233
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام