۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۹

بررسی رایانش ابری در برنامه ششم توسعه

ایتنا- سیستم‌های رایانش ابری،علاوه بر بالابردن سطح امنیت، مسیر را برای تحقق اهداف توسعه‌ای در حوزه IT هموار می‌کنند.
بررسی رایانش ابری در برنامه ششم توسعه


رایانش ابری مسائل، مشکلات امنیتی و نیازهای قانونگذاری خاص خود را پدید خواهد آورد که البته شرایط متفاوت هر کشور اتخاذ رویکرد مناسب را به امری بومی بدل می‌سازد براین اساس مرکز پژوهشهای مجلس در قالب ۲ گزارش، این فناوری را در برنامه های توسعه ای کشورهای مختلف جهان مورد بررسی قرار داده است. 


به گزارش ایتنا از مهر، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مقوله رایانش ابری در برنامه های توسعه‌ای کشورهای چین، کره جنوبی و انگلیس را مورد بررسی قرار داد. 
این مرکز پیش از این رایانش ابری را در کشورها و مناطق آمریکا، استرالیا، ترکیه ، قطر، اتحادیه اروپا، آلمان ، انگلیس و رژیم اشغالگر قدس به طور اجمالی مورد بررسی قرار داد.

دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: تغییر دیدگاه غالب افراد جامعه بر قابل اتکابودن شبکه های مقیاس وسیع و «اینترنت جهانی» از نظر در دسترس بودن، پایداری، سرعت و تداوم ارتباطات شبکه ای، زمینه لازم برای پذیرش رایانش ابری را در بسیاری از کشورهای دنیا به وجود آورده است. 

اغلب کشورهایی که در سطح کلان به رایانش ابری روی آورده اند، در سطحی از توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دارند که در پی بهره گیری مدیریت شده از رایانش ابری برای تحقق اهداف توسعه ای خودشانند.

نکته مهم در مورد این گزارش، مطالعه سیاست ها و اقدامات سیاستی کشورهای منتخب در زمینه رایانش ابری است که اگرچه این دلایل ذکر شده موجب شدند این کشورها برای مطالعه انتخاب شوند؛ اما موفقیت سیاست های اتخاذی آنها باید در پایان دوره اجرای سیاستگذاری هایشان مورد داوری قرار گیرد. 

یعنی کشورهای بررسی شده در این گزارش به عنوان نمونه های موفق در زمینه سیاستگذار رایانش ابری مورد بررسی قرار نمی گیرند ، بلکه تنها اقدامات سیاستگذاری آنها مورد رصد قرار گرفته است.

بنابراین هدف از مطالعه رایانش ابری در این کشورها، دستیابی به دیدی اولیه در چگونگی پرداختن به رایانش ابری در برنامه ششم توسعه کشورمان و شناسایی خلاهای قانونی کشور در این زمینه است.

رایانش ابری در چین
به طور نمونه کشور چین به این دلیل انتخاب شده که در ساختار اینترنتش (Chang,۲۰۱۱) نسخه پیشرفته شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی تحقق پیدا کرده است؛ در این کشور همانند ایران و بسیاری از کشورها، برنامه های توسعه پنج ساله متعددی اجرا شده و برنامه توسعه دوازدهم در این کشور در حال اجراست.

چین رایانش ابری و اینترنت اشیا را در زمره صنایع راهبردی نوظهور طبقه بندی کرده است؛ این کشور در این زمینه نهادسازی داشته و برنامه های متعددی برای توسعه رایانش ابری در دست اجرا دارد.

رایانش ابری در کره جنوبی
کره جنوبی در راس بسیاری از شاخص های فناوری اطلاعات قرار دارد، همچنین برنامه شبکه ملی اطلاعات در این کشور نیز اجرا شده است. بنابراین برنامه ها، استراتژی ها، طرح ها و لوایح مرتبط با رایانش ابری کره جنوبی در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند.

رایانش ابری در انگلیس
انگلیس به این دلیل انتخاب شد که رده سوم دولت الکترونیکی دنیا را در اختیار دارد، این کشور در زمره کشورهایی قرار می گیرد که داعیه پیروی از اصول اقتصاد بازار و دخالت حداقلی دولت در تصدیگری امور را دارند و از این منظر می تواند نقطه مقابل کشور چین به شمار آید.

همچنین برای بهره مندی از رایانش ابری تلاش کرده و به منظور استفاده از آن ذیل "استراتژی فناوری اطلاعات دولت" ، "استراتژی رایانش ابری دولت" را مدون ساخته و در این زمینه نهادسازی انجام داده است.

رایانش ابری در آمریکا
در گزارشی که پبش از این نیز از سوی مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده است نیز رایانش ابری در کشورها و مناطق استرالیا، اتحادیه اروپا (آلمان و بریتانیا)، ایالات متحده آمریکا، ترکیه، قطر و رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفته است.

در مطالعه کشور آمریکا ۱۱ مطالعه موردی از پروژه‌های رایانش ابری بخش‌های مختلف وزارتخانه‌های دفاع، بهداشت، انرژی، امورداخلی و سازمان ناسا به طور اجمالی مطرح می‌شوند. نهاد متولی رایانش ابری این کشور همراه با بیانیه ماموریت و چشم‌انداز این سازمان بیان می‌شوند و استانداردها و سیستم حقوقی و سیاستگذاری ایالات متحده آمریکا در زمینه رایانش ابری مورد بررسی قرار می گیرد.

رایانش ابری در اتحادیه اروپا
در مطالعه اتحادیه اروپا پس از شرح وضعیت رایانش ابری در کشورهای آلمان و بریتانیا، تحلیل نقاط قوت، ضعف، تهدید‌ها و فرصت ها (SWOT) این اتحادیه در زمینه رایانش ابری بیان می‌شود. 
این گزارش به سیستم حقوقی آلمان و قوانینی که در استفاده از رایانش ابری باید مدنظر قرار گیرند نیز پرداخته است.

در این گزارش رهنمودهایی که کشور استرالیا برای یافتن جایگاه مناسب در زمینه رایانش ابری باید پیگیر آن باشد عرضه می‌شوند. همچنین رویکرد دو کشور همسایه ترکیه و قطر به رایانش ابری و نهایتا وضعیت رژیم اشغالگر قدس در این زمینه و برخی شرکت‌های فعال این رژیم به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفته است.

رایانش ابری و تحقق عدالت اجتماعی
رایانش ابری ناشی از گسترش نگرش خدمت گرا به استفاده از توان رایانه‌ها است و براین اساس پرکردن شکاف دیجیتالی و کاهش نابرابری‌ها و تحقق عدالت اجتماعی، در کنار کاهش هزینه‌ها و توسعه صادرات و محافظت از امنیت ملی و از همه مهم‌تر حفظ و دستیابی به توانایی اعمال قوانین ملی در عرصه وب، از مهم‌ترین محرکه‌هایی است که برای اهمیت رویکرد به رایانش ابری می توان ذکر کرد.

از طرف دیگر، رایانش ابری مسائل و مشکلات امنیتی و نیازهای قانونگذاری خاص خود را پدید خواهد آورد که البته شرایط متفاوت هر کشور اتخاذ رویکرد مناسب را به امری بومی بدل می‌سازد.

در بخش آمار و ارقام و سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام شده در این زمینه از پیش بینی‌های گروه‌های مشاوره‌ای مانند گارتنر، فورستر ریسرچ و ... برای آینده، حجم بازار و سهم بازار رایانش ابری استفاده کرده است.

در این گزارش دغدغه‌های امنیتی پیرامون رایانش ابری در بخش مدل‌های پیاده سازی پوشش داده می‌شود و در بخش دیگری از این گزارش با تاکید بر قانونگذاری مناسب و درک الزامات حقوقی و ملاحظات امنیتی رایانش ابری، جدی بودن این ملاحظات و لزوم چاره اندیشی در مورد آنها را پررنگ می‌ شود.
کد مطلب: 28037
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام