۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۵۳

رونمایی از کتاب ارتباطات و توسعه

ایتنا - یکی از مباحثی که در این کتاب مورد مطالعه قرار گرفته است نقش شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در تحقق توسعه جوامع است که موضوع بسیار با اهمیتی است.


دکتر امید‌علی مسعودی، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه سوره در مراسم رونمایی کتاب ارتباطات و توسعه تالیف علیرضا مرادی و محمد صادق افراسیابی، با تاکید بر بومی‌سازی مباحث و نظریه‌های حوزه فرهنگ و ارتباطات تاکید کرد: کشور ما کشوری در حال توسعه است که دوران خطیری را سپری می‌کند. ما باید همگام با تکنولوژی روز دنیا حرکت کنیم ولی حتما باید مباحث و نظریه‌های غربی را بومی‌سازی و نقادی کنیم. مطالعات توسعه و مطالعات انتقادی، دو مبحث بسیار مهم هستند که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند.
این مدرس ارتباطات خاطرنشان ساخت: این کتاب، اثری بسیار کاربردی و پرمحتواست که به جامعه آکادمیک ارایه شده و جای خالی این‌گونه تالیفات را در دانشگاه پر کرده است. این کتاب در واقع، یک دید کلی از کل داستان ارتباطات و توسعه ارایه می‌دهد.

در ادامه این مراسم محمدصادق افراسیابی؛ معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و مولف کتاب اظهار داشت: توسعه یکی از مهمترین حوزه‌های علمی کاربردی است که از قرن ۱۸ تاکنون به عنوان پارادایم مسلط در همه حوزه‌های فکری، اجتماعی، سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی و اجرایی در سطوح مختلف دانشگاهی، دولتی و غیردولتی حضور داشته است.
مؤلف کتاب ارتباطات و توسعه افزود: شاید بتوان گفت هیچ حوزه‌ای از علم و عمل به اندازه مفهوم توسعه حضور مسلطی بر قلمرو فرهنگ و ارتباطات به مثال رویکردهای انتزاعی و عینی انسان در حیات خود که شامل همه جنبه‌های زندگی می‌شود، نداشته است.
وی با بیان اینکه مفهوم توسعه عمدتاً با اقتصاد گره خورده است و هیچگاه رویکرد اقتصادی از معنا و مفهوم توسعه جدا نشده است، بیان داشت: تحولات گفتمانی توسعه در دوره‌های مختلف حیات انسانی بیانگر عبور انسان از رویکرد تک محوری به چند محوری در این رابطه بوده است.
وی متذکر شد: گرچه اقتصاد همیشه یکی از مهمترین محورهای توسعه در کلیه کشورهای مختلف بوده است اما عبور از اقتصاد به حوزه‌های دیگر انسانی که مهمترین آنها فرهنگ و ارتباطات است یکی از مهمترین تحولات گفتمانی در حوزه توسعه بوده که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و بویژه در دو دهه پایانی قرن بیستم به شدت مورد توجه بوده است.
افراسیابی اضافه کرد: کتاب ارتباطات و توسعه در تلاش است تا به این سئوال اصلی پاسخ دهد که ارتباطات چه نقشی در توسعه جوامع دارد.
وی یادآور شد: یکی از مباحثی که در این کتاب مورد مطالعه قرار گرفته است نقش شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در تحقق توسعه جوامع است که موضوع بسیار با اهمیتی است. وی ادامه داد: امروزه به واسطه شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی دانش محور، نقش ارتباطات بر توسعه بسیار با اهمیت شده است و برخلاف دوره‌های گذشته که ارتباطات عمدتاً ابزار سلطه فرهنگی کشورهای توسعه یافته بر کشورهای در حال توسعه و جهان سوم بود تغییرات اساسی در شرایط جهانی بوجود آمده است.
این مؤلف کتاب ارتباطات و توسعه ادامه داد: در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی فرآیند جهانی شدن با تکیه بر فرهنگ‌های محلی در حال جریان است.
مؤلف کتاب ارتباطات و توسعه در پایان از زحمات دکتر حسن بشیر، استاد علوم ارتباطات و دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر حسام‌‌الدین آشنا عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری که مدیریت راهبردی نحوه گزینش، ترجمه و تالیف مقالات را بر عهده داشته اند تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه علیرضا مرادی دیگر مؤلف کتاب ارتباطات و توسعه با بیان اینکه این کتاب حاصل پژوهش اولیه در حوزه انتخاب ۹ مقاله بوده است، گفت: فصل اول تا ۹ این کتاب به ترتیب شامل مباحث مربوط به پدیدار شدن ارتباطات و توسعه، ارتباطات از دیدگاه بین‌المللی، توانمند‌سازی و قدرت سازی، گذر از مرحله مدرنیته، نقش سازمان ملل متحد، نقش تکنولوژی با ورود به عرصه جهانی شدن، اهمیت جهانی شدن و ورود تکنولوژی‌های نو، مسئله حقوق بشر و رویکرد گفتمانی نسبت به توسعه می‌شود.
وی یادآور شد: این کتاب حاصل بازبینی حدود ۱۰۰ مقاله و چندین تاب در حوزه ارتباطات و توسعه بوده است.
مرادی افزود: در انتخاب مقالات که با عنوان فصول کتاب است معیارهای مختلف مد نظر قرار گرفته شد. معیار اول مربوط به سیر تاریخی مباحث در حوزه ارتباطات و توسعه بوده است.
همچنین در ادامه محمد مهدی انصاری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها ابراز داشت: رسانه از ابتدا با چالش‌ها، کاستی‌ها و تعارض‌هایی روبرو بوده است بطوریکه از ۱۷۰ سال پیش که کاغذ اخبار بعنوان اولین روزنامه انتظار یافت، این تعارضات وجود داشت تا به امروز که اشکال مدرن رسانه از فیسبوک گرفته تا وب‌۳ و ۴ با چالش روبر هستند.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر در حال توسعه، پیشرفت و مدرن شدن هستیم و هرچه دنیا جلوتر می‌رودپیشرفت‌ها نیز پیچیده‌تر می‌شود.
انصاری خاطرنشان کرد: اگر در این حوزه هرچه بیشتر قلم بزنیم و نظریه پردازی بومی و ایرانی اسلامی داشته باشیم، بدون شک در مسیر توسعه موفق‌تر گام بر میداریم.
 
کد مطلب: 27995
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام