۲
۰
plusresetminus
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۸

فیس‌بوک در روسیه فیلتر می‌شود

ایتنا- کاربران روسیه نیز از این پس با فیس‌بوک فیلتر شده دست و پنجه نرم خواهند کرد!
فیس‌بوک در روسیه فیلتر می‌شود


دولت روسیه طی ۷۲ ساعت آینده فیس‌بوک را در این کشور فیلتر می‌کند.



به گزارش ایتنا از ایسنا تله‌کام روسیه تایید کرد که دولت به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت در این کشور ۷۲ ساعت مهلت داده است تا فیس‌بوک را به لیست سایت‌های مسدود اضافه کنند. بیش از ۳۰ هزار وب‌سایت در این کشور مسدود شده است.

دولت روسیه معمولا توجیه مشخصی برای مسدود کردن دسترسی به وب‌سایت‌ها دارد. مقامات دولتی مدعی می‌شوند که وب‌سایت قوانین کپی‌رایت در کشور را نقض کرده است یا قوانین سایبری را زیرپا گذاشته است.

دولت روسیه از سال ۲۰۱۲ پایگاهی اینترنتی با فهرستی از سایت‌هایی تهیه کرده که از نظر آن‌ها ممنوع و قانون‌شکن محسوب می‌شوند. هر سایتی به این فهرست اضافه شود، از دسترسی کاربران خارج می‌شود.

شمار سایت‌های این فهرست در یک سال به بیش از ۳۰ هزار سایت رسیده است. بیشتر سایت‌های این فهرست، وب‌سایت‌هایی با موضوع پورنوگرافی کودکان، قاچاق موادمخدر و سایت‌هایی در ترویج خودکشی است.

روسیه در ماه اوت سال جاری میلادی قانونی را تصویب کرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد اگر سایتی به سایت دیگری با محتوای مجرمانه از نظر قوانین این کشور لینک داده باشد، مشمول فیلترینگ خواهد شد. تصویب این قانون اعتراض بسیاری از کاربران و فعالان آزادی بیان در روسیه را به دنبال داشت.

به‌نظر می‌رسد مقامات روسیه از برخی تبلیغات تجاری فیس‌بوک به عنوان عاملی برای مسدودیت استفاده کردند و این تبلیغات را برخلاف قوانین کشور دانستند.

دیده‌بان نظارت بر سانسور اینترنت در روسیه که نهادی غیردولتی و مدافع آزادی بیان است با اعتراض به این اقدام دولت روسیه، اعلام کرد که هزاران سایت به دلایلی واهی مشمول فیلترینگ شدند.

کوزلیوک، مدیر این موسسه به وب‌سایت تورنت فریک که اخبار تکنولوژی را پوشش می‌دهد، گفت: ۹۹ درصد سایت‌هایی که در روسیه فیلتر شدند، به شیوه‌ای غیرقانونی و با دلایلی واهی فیلتر شده‌اند.

این نهاد می‌گوید بیش از ۳۰ هزار وب‌سایت در کشور مسدود شده است، این در حالی است که دادگاه در طی روند قانونی تنها برای ۴۵۰ وب‌سایت حکم صادر کرده است.

به گزارش دویچه وله، بنا به گفته این نهاد دیده‌بان آزادی اینترنت طیف سایت‌های فیلترشده نیز بسیار وسیع است و از وبلاگ‌های شخصی تا فروم‌های بحث و تبادل‌نظر و حتا سایت‌های کتابخانه‌ها را شامل می‌شود.

کاربران اینترنت در روسیه طوماری را در اعتراض به این روند تهیه کرده‌اند که بیش از صد میلیون امضا زیر آن به چشم می‌خورد. این طومار اعتراضی به دومای روسیه تحویل داده شده ولی نمایندگان دوما به شکل شفاف اعلام کرده‌اند که قوانین مصوب درباره فعالیت وب‌سایت‌ها تغییری نخواهد کرد.
کد مطلب: 27595
نام شما
آدرس ايميل شما


sina
feedback
دوستان ملت ایرانن دیگه!!!!
feedback
الان فرصت خوبی است که ما تکنولوژی بومی و تجربه غنی دور زدن فیلترنگ را به روسیه صادر کنیم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام