۸
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۵۷

داستان آزادی شبانه فیسبوک چه بود؟

ایتنا- به هر حال دلیل رفع فیلتر موقتی فیس‌بوک هرچه که بود، بالاخره کاربران ایرانی توانستند برای چند ساعت طعم فیس‌بوک بدون فیلتر را بچشند!
داستان آزادی شبانه فیسبوک چه بود؟
 

دوشنبه شب گذشته برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌های فیلتر‌شده این‌گونه اعلام کردند که بدون استفاده از هیچ نوع فیلتر‌شکنی توانسته‌اند به راحتی وارد سایت‌های مدنظر خود شوند؛ این مشکل اگرچه از صبح امروز برطرف شده اما تاکنون هیچ یک از مسوولان مربوطه حاضر به پاسخ‌گویی رسمی در مورد آن نشده‌اند.


به گزارش ایتنا از ایسنا در شرایطی که اکثر مدیران پاسخ سوالاتی که دراین باره مطرح می‌شود را به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه‌ی رایانه ای ارجاع می‌دهند، خود این کمیته گزارش‌اش را از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گیرد.

در این رابطه هیچ یک از مسوولان اینترنت کشور تاکنون حاضر به ارائه‌ی توضیح نشده‌اند اما یک مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: دلیل اتفاق شب گذشته آن بود که فیسبوک بر روی برخی IP‌های خود تغییراتی ایجاد کرده بود که در نهایت این موضوع باعث می‌شد برخی از کاربران بدون فیلترشکن وارد این سایت شوند.


وی در پاسخ به این سوال که اگر این مشکل مربوط به آی.‌پی فیسبوک بوده چگونه برخی توانسته‌اند وارد این شبکه‌ اجتماعی شوند و برخی دیگر برای دسترسی به آن دچار مشکل بوده‌اند، اظهار کرد: سایت‌هایی مانند فیسبوک و یا گوگل چندین آی.‌پی دارند اما گاه ممکن است که به یکباره یک آی.‌پی جدید نیز مورد استفاده قرار دهند که در این صورت تا زمانی که آن آی.پی کار نکند و استفاده نشود، امکان شناسایی آن وجود ندارد و به همین دلیل باید زمان کوتاهی بگذرد تا پس از استفاده از آی.پی جدید امکان شناسایی آن ایجاد شود و آی.پی جدید فیلتر شوند.


اما این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا آزادی شبانه فیسبوک برای سنجش عکس‌العمل جامعه در قبال آزادی فیسبوک نبوده، توضیح داد: فکر نمی‌کنم این موضوع ربطی به مساله داشته باشد اما به هر صورت ما در شرکت ارتباطات زیرساخت مباحث فنی را بررسی می‌کنیم.


وی هم چنین خاطر نشان کرد که در حال حاضر مشکل برطرف شده و دیگر امکان مراجعه به این سایت‌ها بدون فیلتر وجود ندارد.


وی در پاسخ به این‌که تا چه اندازه امکان دارد اتفاق ایجاد شده به دلیل حمله هکر‌ها بوده باشد، توضیح داد: در این زمینه بحث هک مطرح نیست و همان‌طور که گفتم موضوع به پالایش سایت‌ها براساس آی.‌پی‌های خاص آنها باز می‌گردد.
کد مطلب: 27550
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
مشکل فنی پیش اومده بود. در تمام کشور های دنیا مشکل فنی باعث قطع دسترسی کاربرها میشود. در ایران این موضوع کاملا برعکس است. جلل خالق!
feedback
گفتند فیسبوک IP عوض کرده بود که اینجوری شد! من فکر میکردم که دوستان url ها رو فیلتر میکنند! حالا یعنی هم زمان فیس بوک و تویتر تصمیم گرفتند IP خودشون رو عوض کنند؟ جلل الخالق! استکبار جهانی عجب توطئه ای چیده بود! خوشم میاد اقایون با هوشمندی مثال زدنی این توطئه رو هم در کمتر از چند دقیقه نقش بر اب کردند!
feedback
تازگیا کاری کردن که وقتی رو بعضی از صفحات فیلتر کلیک میکنی میگه:
404 - Not Found
ادم فکر میکنه صفحه کلا وجود نداره. در حالی که با فـ‌یلـ‌تر شـکـن باز میشه.
feedback
احتمالا یکی دیگر از اعضای دولت قصد ثبت نام در توییتر و فیس بوک را داشته که با هماهنگی مدتی فیلترینگ را متوقف کردند.
feedback
چه خوب شد که زود دوباره فیلتر شد چون نزدیک بود فیس بوکه - که مسلما عامل دست صهیونیست بین الملل و امریکای جهان خوار و انگلیس وحشی و بهائی ها و سلطنت طلب ها و کمونیست ها و ........... است - کیان خانواده ها را در هم بشکند و جوانان ما را تا مرز ایدز گرفتن منحرف کند!
با تشکر از مسئولین فهیم و کاملا به روز!
لطفا ادامه بدید به همین وضعیت
باقی بقایتان!
feedback
چقدر دلم میخواست میتونستم به نظرات + و - بدم. افسوس که ایتنا این امکار رو فراهم نمیاره.
فرزاد
feedback
نزدیک بود کانون گرم خانواده های ایرانی با این رفع فیلتر موقت به حاشیه کشیده شود !

آقای ظریف از چه فیلتر شکنی استفاده میکنی ؟ بیا شفاف سازی کن ما هم استفاده کنیم ..
feedback
ایتنا
بابا جان کمی بروز باش دیگه
این لایک و دیس لایک رو کی می خوای به سایتت اضافه کنی
مگه عصر حجر که تو اینجوری میوندی
بجنب بابا
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام