کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشکلات موبایل به‌دستان تا پایان مهرماه حل خواهد شد؟!

خبرگزاری ايسنا , 23 شهريور 1392 ساعت 11:07

ایتنا- شماره مشترک مورد نظرتان را که می‌گیرید، امکان دارد گاهی به جای صدای وی، نوای آشنایی را بشنوید که می‌گوید: مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد!




«مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد»،«در حال حاضر امکان برقراری تماس موجود نمی‌باشد»، «در حال حاضر تمام مسیرهای ارتباطی به سمت مشترک مورد نظر مسدود است، لطفا بعدا شماره گیری کنید»...این نوع پیام‌ها برای آنهایی که موبایل دارند و یا با جماعت موبایل به‌دست کار دارند عبارات آشنایی به نظر می‌رسد و شاید همه ما حداقل روزی یک بار شنونده آنها باشیم. 


اما این روزها وزیر جدید ارتباطات از برنامه‌ریزی برای حل این مشکلات خبر داده و می گوید اپراتورها تنها تا پایان مهرماه فرصت دارند...


به گزارش ایتنا از ایسنا، اگرچه طی سالهای اخیر وضعیت آنتن‌دهی اپراتورهای مختلف نسبت به سالهای قبل بهبود نسبتا چشمگیری پیدا کرده و دیگر مانند سالهای اول ورود موبایل به ایران کاربران مجبور نیستند مدام جابجا شوند و پشت سرهم فریاد بزنند:«صدام میاد؟»،«حالا بهتر شد؟»، با این وجود داستان قدیمی قطع شدن موبایلها در حین مکالمه و یا آنتن‌دهی نامناسب آنها همچنان ادامه دارد و همچنان شاهد قطعی‌های مختلف تلفن همراه، کیفیت نامناسب آنتن دهی در موارد متعدد و گاهی تاخیر در ارسال و دریافت پیامک‌ها هستیم.


علاوه بر این، این روزها علاوه بر خدمات صوت و پیامک، سرویس مهم دیگری به نام اینترنت موبایل نیز به یکی از خواسته‌ها و نیازهای مهم کاربران تبدیل شده و بحث سرعت و قیمت آن از موضوعاتی است که دائم توسط کاربران پیگیری می‌شود.


اما نکته جالب این که اپراتورهای تلفن همراه که اغلب درآمدهای بالایی داشته و سرمایه‌گذاری آنها در این حوزه ارتباطی خوب جواب داده، همواره از بهبود کیفیت و ارتقاء شبکه خود سخن می‌گویند اما این که کاربران تا چه اندازه این موضوع را لمس کنند بحث دیگری است.


سال گذشته همین روزها بود که معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگویی با ایسنا از اخطار به هر سه اپراتور کشور خبر داده و گفته بود: تاکنون هر سه اپراتور فعال در زمینه‌ی تلفن همراه درباره کیفیت سرویس‌های خود، نحوه‌ی پوشش و عدم اجرای تعهداتشان اخطار‌هایی را دریافت کرده‌اند.


محمدعلی فرقانی در ادامه درباره‌ی جریمه‌های مختلف و اخطار‌های سازمان رگولاتوری به اپراتور‌ها توضیح داده بود: با توجه به نظارت ما برروی عملکرد اپراتور‌ها قاعدتا هر کجا تخلفی صورت بگیرد، در وهله‌ی اول این موضوع اخطار داده می‌شود و پس از آن در صورتی که اپراتور‌ها به اخطار‌ها توجه نکرده و در سرویس‌هایشان بهبود کیفیت نداشته باشند، قطعا جریمه‌ صادر خواهد شد.


مدیرعامل سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین تاکید کرد که در حال حاضر هر سه اپراتور در زمینه‌ی کیفیت سرویس نحوه‌ی پوشش‌دهی و عدم اجرای تعهدات اخطار‌هایی گرفته‌اند. 

البته با این وجود حتی پس از اعلام این خبرهیچ گاه خبری مبنی بر اخطار یا جریمه اپراتورها منتشر نشد و این گونه به ذهن رسید که ظاهرا تنها با یک مصاحبه معاون وزیر تمام مشکلات و کاستیهای اپراتورها برطرف می شود و نیاز به پیگیری بیش از این نیست.


در این میان نکته جالب این که مسوولان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات که مجرای قانونی پیگیری تخلفات و مشکلات حوزه‌های ارتباطی به شمار می‌روند طی تمام این مدت نه خود خبری درباره وضعیت دقیق خدمت‌رسانی اپراتورها منتشر کردند و نه فرصتی در اختیار اهالی رسانه گذاشتند تا از این موضوع بپرسند و بدین ترتیب این بحث هم مانند بسیاری موارد دیگر با سکوت مسوولان رگولاتوری مواجه شد تا هیچ گاه هیچ مشترکی دقیقا متوجه نشود که اپراتوری که ملزم به ارائه خدمات مناسب به اوست در کدام بخشها کم کاری کرده است.


حال با روی کار آمدن دولت جدید، وزیر تازه این حوزه که خود در زمان جنگ مسوولیت اداره مخابرات کشور را برعهده داشته بر لزوم بهبود وضعیت شبکه‌های تلفن همراه تاکید دارد و می گوید: دو ماه به اپراتورها وقت داده‌ایم تا وضعیت خود را اصلاح کنند اما قرار بر آن است که از اواخر مهرماه نقاط ضعف و قوت اپراتورها را اعلام کنیم تا فضای رقابتی بیشتری ایجاد شود.


محمود واعظی در عین حال در اولین صحبتهای خود پس از روی کار آمدن به صراحت اعلام می کند: برای ما قابل قبول نیست مشترکی که در حال مکالمه در اتومبیل است تا زمان رسیدن به مقصد چندبار تماسش قطع شود. 

یا این که در منزل در یک نقطه آنتن داشته باشد و در یک نقطه دیگر آنتن نداشته باشد، اکنون ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم قبول کنیم که مردم پول بپردازند اما سرویسی دریافت کنند که کیفیت بالا نداشته باشد.


وی که ضریب نفوذ تلفن همراه در شهرهای بزرگ را قابل قبول می داند، بر این باور است که همچنان در این زمینه دو نقطه ضعف در موبایل وجود دارد که بخش اول مربوط به اپراتورهاست.


او ادامه می دهد: زمانی که اپراتورهای ما در دست بخش خصوصی قرار دارند ممکن است که بیشتر توجه آن‌ها به شهرهای بزرگ معطوف شود و توجه کمتری نسبت به مناطق مرزی، محروم و روستایی صورت بگیرد که این موضوع قطعا باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که از ابتدای انقلاب بنا بر این بوده است که درآمدی که در شهرهای بزرگ ایجاد می‌شود، در شهرهای کوچک و روستاها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.


وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات همچنین می گوید: تاکنون توجه اپراتورها بیشتر به دنبال کمیت بوده و کیفیت کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما ما برای حل مشکلات مربوط به تلفن همراه سه راهکار در نظر گرفته ایم که اولین آنها به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام و از آنها خواسته شده است که به طور مرتب مناطق مختلف را بررسی و آزمایش کنند تا مشخص شود که نقاط ضعف اپراتورها در کدام شهرها و مناطق بیشتر است.


واعظی ادامه می دهد: اکنون ما دو ماه به اپراتورها وقت داده‌ایم تا وضعیت خود را اصلاح کنند و قرار بر آن است که از اواخر مهر ماه نقاط ضعف و قوت اپراتورها را اعلام کنیم تا فضای رقابتی بیشتری ایجاد شود. 

چرا که اگر در این حوزه رقابت نباشد امکان ندارد خدمات درست به مردم ارائه شود که البته این رقابت باید هم در حوزه تعرفه‌ها و هم در حوزه کیفیت وجود داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دومین راهکار در نظر گرفته شده برای حل مشکلات اپراتورها را اختصاص تلفن گویا به این امر دانست و می گوید: اکنون سامانه‌ای طراحی شده که افراد بتوانند با آن به طور مستقیم مشکلات خود را مطرح کنند. چرا که به عنوان مثال اکنون ممکن است مشترکی اینترنت ۱۲۸ ثبت نام کنند اما آنچه که می گیرد ۳۲ هم نباشد و در تمام مدت اینترنت او بسیار کند باشد. به هر حال ضریب اشتراک مشخص است و ما نباید اجازه دهیم فردی به مردم کم‌فروشی کند.


وی ادامه می دهد: ما باید برای وقت مردم احترام قائل شویم و در این میان شرکتی اجازه ندارد که کاربر محقق یا حتی خانه‌دار ما را در زمان تحقیق معطل کند و بگوید ایرادی ندارد که اگر کاربران وقت بیشتری صرف کنند ما نیازمند ‌آن هستیم که اینترنت سالم و پرسرعت در اختیار مردم باشد.


واعظی همچنین اظهار می کند: ما این را قبول نداریم که همگام با تورم کشور، تعرفه‌های ارتباطی هم بالا برود بلکه بر این باوریم که اپراتوری لایق دریافت تعرفه‌های بالاست که سرویس‌های بهتر و متنوع‌تری را به مردم ارائه کند.


وزیر ارتباطات همچنین تاکید می کند: ما این را قبول نداریم که با هر سرویس و هر شرایطی رقم‌های بالا از مردم مطالبه شود، به همین دلیل بنده در دومین روز کاری خود تصمیم گرفتم طرح هم کدسازی تلفن ثابت در شهرهای مختلف که باعث می‌شد تعرفه‌های مردم ۶۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته باشد با هماهنگی رییس جمهوری متوقف کرده و کارگروهی تشکیل دادیم که این موضوع را بررسی کند تا شرایطی ایجاد شود که نه به مردم اجحاف شود و نه اپراتور بخش خصوصی.


وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه خاطرنشان می کند: ما موظف به آن هستیم که حقوق مردم و اپراتورها را مورد توجه قرار دهیم و البته در این میان بر این باوریم که لازم است حتما اپراتورها بخشی از سود خود را صرف نگهداری و توسعه شبکه کنند و این گونه نیست که آن‌ها تمام سود خود را مورد استفاده قرار داده و هزینه‌ای برای این بخش متقبل نشوند. 

این مورد هم از موضوعاتی است که لازم است در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی قرار گیرد تا در زمان قابل قبولی رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند.


وی تاکید کرد: به همین دلیل ایجاد رقابت بین اپراتورهای مختلف و نظارت کامل بر روی عملکرد آنها از جمله اهداف مهم ماست و باید حتما همگام با توسعه‌ی زیرساخت‌ها با جدیت بر روی افزایش کیفیت این اپراتورها نیز نظارت کامل صورت بگیرد.


او ادامه می دهد: متاسفانه برخی از اپراتورها فکر می‌کنند همین‌ که یک پروانه فعالیت گرفته و سرویسی به مردم ارائه می‌کنند و هزینه‌هایی دریافت می‌کنند کار به پایان می‌رسد اما از نظر من باید رقابت میان اپراتورها روز به روز بیشتر شود.


حال از دوماه مطرح شده توسط وزیر حدود یک ماه می گذرد و حداقل در این مدت کاربران تلفن همراه کشور تغییر محسوسی مواجه نشده‌اند با این وجود باید همچنان منتظر ماند تا آخر مهرماه مشخص شود که آیا دولت جدید موفق می شود در ارتباط با وضعیت موبایل‌های کشور اقدام موثری انجام دهد یا همچنان قصه مشترکان خارج از دسترس و قطعی‌های متعدد در حین مکالمه ادامه خواهد داشت.


کد مطلب: 27468

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/27468/مشکلات-موبایل-به-دستان-پایان-مهرماه-حل-خواهد

ايتنا
  https://www.itna.ir