۰
plusresetminus
شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۴

شفاف‌سازی فیسبوک برای درخواست دولت‌ها

ایتنا- فیس‌بوک می‌گوید دولت آمریکا بیشترین تمایل را برای دریافت اطلاعات کاربران از این شبکه اجتماعی داشته است و البته فیس‌بوک فقط به درخواست‌هایی که دلایل قانونی کافی برای افشای بخشی از اطلاعات کاربران داشته،‌پاسخ داده است.
شفاف‌سازی فیسبوک برای درخواست دولت‌ها


فیسبوک اعلام کرد که در نیمه نخست امسال ۷۱ کشور جهان که در صدر آنها آمریکا قرار دارد، اطلاعاتی در خصوص کاربران این شبکه اجتماعی درخواست کرده‌اند.



به گزارش ایتنا از یاسنا و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، فیسبوک در گزارش شفافیت خود با عنوان "Global Request Report" که برای شش ماهه نخست سال جاری منتهی به ۳۰ ژوئن است، عنوان کرد که ۷۱ کشور جهان ۳۷ هزار و ۹۵۴ تا ۳۸ هزار و ۹۵۴ درخواست برای دریافت اطلاعات کاربران به فیسبوک ارسال کرده‌اند.

این دومین گزارش اینچنینی فیسبوک به شمار می‌رود و اطلاعات بیشتری در مقایسه با گزارش اول در آن منتشر شده است.

فیسبوک در این گزارش میزان درخواست برای اطلاعات از سوی هر دولت را اعلام کرده است.

بر این اساس آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان به اطلاعات کاربران در فیسبوک علاقه نشان داده است؛ به طوریکه در نیمه نخست امسال ۱۱ تا ۱۲ هزار درخواست برای دریافت اطلاعات بیش از ۲۰ هزار کاربر از سوی این دولت به فیسبوک ارسال شده است.

دولت آمریکه به فیسبوک اجازه انتشار تعداد دقیق درخواست‌ها را نداده است.

دویچه وله نیز در این خصوص نوشته است که فیسبوک با تاکید بر این‌ که ''شفافیت و اعتماد'' را ارزش‌های اصلی خود می‌داند، گزارش درخواست دولت‌های مختلف برای دسترسی به اطلاعات کاربران این شبکه را منتشر کرد.

تلاش دولت‌ها برای دسترسی به اطلاعات کاربران اینترنت امر تازه‌ای نیست. فیسبوک با اشاره به ''اعتماد و شفافیت'' به عنوان ارزش‌های اصلی کار خود تصریح کرد که انتشار این گزارش برای نشان دادن ماهیت خدماتی است که به کاربران آن ارائه می‌شود و همچنین تنگناهای قانونی که فیسبوک با آن روبرو است.

در این گزارش اسامی ۷۱ کشوری که اطلاعاتی از برخی کاربران فیسبوک را درخواست کرده‌اند، منتشر شده است.

این گزارش همچنین تعداد درخواست‌های هر کشور، تعداد کاربران مشخص شده در این درخواست‌ها و درصد درخواست‌هایی که فیسبوک بر اساس قانون به آن‌ها پاسخ داده را شامل می‌شود.

این گزارش تأکید می‌کند که فقط به درخواست‌هایی پاسخ داده شده که دلایل قانونی کافی برای افشای بخشی از اطلاعات کاربران را ارائه کرده‌اند. همچنین به بسیاری از درخواست‌های ''مبهم و نامشخص'' پاسخی داده نشده است.

اداره کنندگان فیسبوک تأکید کرده‌اند که این آخرین گزارش از این دست نخواهد بود و امیدوارند در گزارش های بعدی جزئیات بیشتری از درخواست دولت‌ها و روندهای قانونی طی شده ارائه کنند تا مشخص شود چه سخت‌گیری‌هایی در ارائه اطلاعات کاربران به دولت‌ها صورت می‌گیرد.

هند و انگلیس به ترتیب با ۳۲۴۵ و ۱۹۷۵ درخواست در رتبه‌های بعدی پس از آمریکا قرار دارند که به ۵۰ و ۶۸ درصد از درخواست‌هایشان پاسخ داده شده است. آلمان، ایتالیا و فرانسه نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که قسمت قابل توجهی از درخواست‌ها از سوی آمریکا و کشورهای اروپای غربی ارائه شده است.

از سوی دیگر در شش ماه گذشته روسیه، صربستان و اوگاندا، ژاپن، ایسلند، هنگ کنگ، کامبوج، بلغارستان نیز تنها اطلاعات کاربری یک نفر را درخواست کرده‌اند که در این میان تنها به درخواست ایسلند و هنگ کنگ پاسخ مثبت داده شده است.
کد مطلب: 27328
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام