۰
plusresetminus
سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۱

دغدغه امنیت در تجارت آنلاین

ایتنا - کلیک کردن بر روی لینک‌های داخل ایمیل‌های جعلی به احتمال زیاد کاربران را به سایت‌های فیشینگ می‌کشاند.


تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که از هر ۱۰ مالزیایی، ۸ نفر از خدمات خرید اینترنتی استفاده می کنند در حالیکه چندان به تهدیدات امنیت سایبر و تقلب در این دنیا واقف نیستند.

به گزارش ایتنا از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری شرکت پاندا سکیوریتی در ایران، اگرچه ممکن است افزایش تجارت آنلاین در سایر کشورهای منطقه به اندازه مالزی نباشد اما بطور کلی شکی نیست که طی سال‌های اخیر تجارت آنلاین رشد کم نظیری در میان تمام کشورها داشته است و رشد یک تریلیون دلاری این تجارت در منطقه آسیا و رشد ۱۷ درصدی آن نسبت به سال گذشته نشان دهنده این موضوع است.

در مجموع رشد سریع خریدهای آنلاین همراه با افزایش بسیار زیاد چرخه پولی در سراسر جهان در این فضا نشان دهنده این مسئله است که خریداران در زمان انجام این نوع از تجارت باید بیشتر از هر زمان دیگری تامین امنیت آنلاین خود را جدی بگیرند.

خطر اصلی برای خریداران آنلاین در فریب خوردن و پاسخ دادن به ایمیل های جعلی است که به نظر از سوی فروشندگان معتبر ارسال شده‌اند.
کلیک کردن بر روی لینک‌های داخل ایمیل‌های جعلی به احتمال زیاد کاربران را به سایت‌های فیشینگ می‌کشاند.
این ایمیل‌ها سعی دارند با پیشنهادات ویژه و فروش کالاها با قیمت‌های نازل کاربران را فریب داده و اطلاعات بانکی آنها را به سرقت ببرند.

این در حالیست که متاسفانه بسیاری از کاربران تامین امنیت خود را جدی نمی‌گیرند.
بر این اساس و طی تحقیقات صورت گرفته، ۳۰ درصد از مالزیایی‌ها از رمز عبور واحد در حساب‌های کاربری مختلف مالی خود استفاده می‌کنند.
۴۰ درصد از آنها اطلاعات شخصی خود را برای رمز عبور بکار می‌برند و یک پنجم آنها نیز بدون هیچ گونه ناراحتی و نگرانی، از Wi-Fi اماکن عمومی برای انجام معاملات بانکی خود استفاده می‌کنند.

اگر چه آمار تا این حد دقیق از وضعیت توجه کاربران ایرانی به تامین امنیت خود هنگام خریدهای آنلاین وجود ندارد اما در ادامه توصیه‌هایی به منظور افزایش ضریب امنیت کاربران را می‌آوریم:

۱- به هیچ عنوان به صفحاتی که ناخواسته در برابر شما ظاهر می‌شوند و حاوی تبلیغات فروش کالاها و یا ارائه‌ خدمات هستند، توجه نکنید. چراکه ممکن است تقلّبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند.
۲- سعی کنید در هنگام خرید آنلاین، با روش‌هایی نظیر گرفتن Who is از دامنه‌ سایت اینترنتی فروشگاه یا جست‌وجو در انجمن‌هایی که اعضای آنها، تجربیات خرید آنلاین خود را به اطّلاع سایر اعضا می‌رسانند، از مدیر و گردانندگان فروشگاه، احراز هویّت کنید.
۳- در هنگام خرید آنلاین و در زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی بانک می‌روید، دقّت کنید که حتماً آدرس صفحه‌ درگاه پرداخت الکترونیکی متعلّق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه می‌بینید. چراکه کلاهبرداران با جعل صفحات درگاه پرداخت الکترونیکی بانک‌ها، شما را به صفحاتی هدایت می‌کنند که آدرسی بسیار شبیه آدرس بانک اصلی دارند. در صورت عدم دقّت خریدار و ورود اطّلاعات کارت بانکی خود شامل شماره‌ کارت، رمز عبور، CVV۲ و تاریخ انقضای کارت، کلاهبرداران امکان نفوذ به حساب بانکی قربانی را دارند.
۴- سیستم پرداخت الکترونیکی همه‌ بانک‌ها از SSL و روش‌های مطمئن رمزنگاری استفاده می‌کند. دقّت کنید که در نوار آدرس، کنار آدرس اینترنتی صفحه‌ پرداخت بانک، نماد یک قفل یا عبارت https درج شده باشد.
۵- به نماد اعتماد الکترونیکی که به فروشگاه‌های الکترونیک معتبر اعطا شده است دقت کنید و از فروشگاه‌هایی که دارای این نماد هستند، خرید کنید. 
 
 
کد مطلب: 27306
نام شما
آدرس ايميل شما

نظر شما در باره طرح رجیستری موبایل چیست؟
طرح کاملا موفق بود
تا حدودی به نتیجه رسید
طرح کاملا شکست خورد
بنظرم طرح مبهمی است