۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۰۰

یک میلیون آسیب از جانب بدافزارهای اندروید

ایتنا - برای حل این مشکل تعداد اندکی از تولیدکنندگان به فکر ارائه اصلاحیه‌های امنیتی بودند اما عده زیادی از آنها بی‌توجه به این نقص امنیتی، باعث شدند تا کاربران در برابر این نقص امنیتی آسیب پذیر باقی بمانند.
یک میلیون آسیب از جانب بدافزارهای اندروید


تعداد برنامه‌های مخرب اندروید در سال ۲۰۱۳ از مرز یک میلیون گذشت.
این درحالیست که تعداد آن دسته از برنامه‌هایی که در گروه پرخطرترین‌ها قرار دارند به عدد ۷۱۸ هزار برنامه مخرب رسیده است که نسبت به ۵۰۹ برنامه خطرناک مخرب در نیمه اول سال ۲۰۱۳، ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.


به گزارش ایتنا از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری شرکت پاندا سکیوریتی در ایران، اگر چه در حوزه تهدیدات رایانه های شخصی آمار دقیق و قابل مقایسه‌ای در دسترس نیست اما در گزارشات منتشر شده نشان داده شده است که نمونه‌های جدید تروجان در مقایسه ماه‌های آخر سال ۲۰۱۲ تا اوایل سال ۲۰۱۳، با ۲۸ درصد رشد، به ۱۲۰ میلیون رسیده است.

اگرچه این رقم نسبت به بدافزارهای اندروید به مراتب بیشتر است اما آنچه فعالان عرصه امنیت را نگران کرده است، سرعت رشد این بدافزارها است که با سرعت بسیار بیشتری نسبت به بدافزارهای ویژه رایانه‌های شخصی رشد کرده‌اند.

مهاجمان، اندروید را محلی مناسب و سودآور برای انجام عملیات خرابکاری خود می‌دانند بطوری که بیش از نیمی از برنامه‌های مخرب اندروید بر اهداف مالی متمرکز شده و به دنبال کسب سود است.

براساس آخرین مطالعات صورت گرفته از وضعیت پراکندگی بدافزارهای اندروید در سطح جهان، کشور امارات، میانمار و برمه بیشترین و انگلستان کمترین میزان برنامه‌های مخرب را به خود اختصاص داده‌اند.
این در حالیست که اکثر برنامه‌های مخرب به راحتی در فروشگاه های معتبر گوگل پلاس در دسترس بوده و بسیار به کاربران نزدیک هستند.

نظارت از راه دور
به اعتقاد محققان امنیتی اگرچه بدافزارها با نفوذ به تلفن همراه کاربر قادرند چندین عملیات مخرب را بطور همزمان بر روی دستگاه وی انجام دهند اما تنها دو درصد از این بدافزارها می‌توانند کنترل تلفن همراه کاربر را به دست گرفته و از راه دور فعالیت‌های تخریبی خود را اجرا کنند.

اما محققان امنیتی نسبت به افزایش این نوع از بدافزارها نیز ابراز نگرانی کرده‌اند چراکه کشف حفره امنیتی با عنوان Master Key نشان داد که هکرها می‌توانند از اختلافات موجود در تفاوت روش‌های مختلف رمزنگاری بهره‌برداری کرده و برنامه‌های مخرب را جایگزین برنامه‌های مشروع کنند و از این طریق کنترل گوشی تلفن همراه کاربر را از راه دور به دست بگیرند.

برای حل این مشکل تعداد اندکی از تولیدکنندگان به فکر ارائه اصلاحیه‌های امنیتی بودند اما عده زیادی از آنها بی‌توجه به این نقص امنیتی، باعث شدند تا کاربران در برابر این نقص امنیتی آسیب پذیر باقی بمانند.

از آنجائیکه دریافت به موقع اصلاحیه‌های امنیتی می تواند دشوار باشد بهترین راه حل برای مقابله با خطرات مربوط به برنامه‌های جانبی باید از سوی خود کاربران اعمال شود.
کاربران می‌توانند علاوه بر نصب یک آنتی ویروس به‌روز و مطمئن بر روی گوشی تلفن همراه خود، حتی زمانی که اقدام به دریافت برنامه از فروشگاه‌های معتبر می‌کنند، دقت و وسواس لازم را به خرج دهند تا به جای نصب یک برنامه کاربردی، برنامه مخرب نصب نکنند.
 
 
کد مطلب: 27102
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام