۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۶
دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری:

وزیر جدید ارتباطات دیدگاهش به مرکز ملی فضای مجازی را مشخص کند

ایتنا- باید صبر کرد و دید وزیر آینده چه دیدگاهی نسبت به شورای عالی فضای مجازی داردو قصد پرداختن به کدام برنامه‌ها را دارد و تا چه میزان با فضای مجازی و اهمیت آن آشنا است.



دبیر ستاد فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دولت دهم معتقد است: وزیر ارتباطات جدید باید پیش از همه رویکرد خود نسبت به فعالیت مرکز ملی فضای مجازی را مشخص کرده و پس از آن مباحث دیگری مانند زیرساختهای فرهنگی و حقوقی اینترنت و بحث شبکه ملی اطلاعات را پیگیری کند.



به گزارش ایتنا از ایسنا، کمال محامد‌پور اظهار کرد: فکر می‌کنم پیش از پرداختن به مباحث اینترنت و مسائلی مانند شبکه ملی اطلاعات لازم است ببینیم وزیر جدید در چه فضایی فکر می‌کند و قصد پرداخت به کدام برنامه‌ها را داشته و تا چه اندازه با فضای مجازی، اهمیت، کاربرد‌ها و اقتصاد آن آشناست و تا چه اندازه اقتصاد دیجیتالی را لمس کرده و در محیط کار آن قرار داشته است.

وی ادامه داد: در این میان یکی از مهم‌ترین موارد آن است که مشخص شود رابطه و دیدگاه این وزیر نسبت به شورای عالی فضای مجازی و زیرمجموعه‌ تحت مدیریت آن یعنی مرکز ملی فضای مجازی به چه شکل است.

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات معاونت علمی ریاست جمهوری در عین حال اظهار کرد: طی دو سال گذشته با راه‌اندازی مرکز ملی فضای مجازی بسیاری از تجربه‌های قبلی تخریب و مرکزی مانند مرکز تحقیقات مخابرات منحل شده است و به همین دلیل اکنون جا دارد وزیر جدید نسبت وزارتخانه با مرکز مذکور را مشخص کند.


وی در عین حال خاطر نشان کرد: اگرچه شورای عالی فضای مجازی به فرموده مقام معظم رهبری تشکیل شده و قطعا تشکیل و حضور آن ضروری بوده است، اما به هر حال این‌که مرکزی زیر مجموعه آن تشکیل شود به نوعی موازی‌کاری با وزارتخانه به‌شمار می‌رود.

محامدپور ادامه داد: اکنون علاوه بر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات که در حوزه تنظیم مقررات فعالیت دارد، کمیسیونی نیز با این نام در قالب مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده که قاعدتا این نوع اقدامات تنها موازی‌کاری محسوب می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان این‌که راه‌اندازی مرکزی مانند فضای مجازی امری غیرضروری به شمار می‌رود، افزود: ما در نهایت به یک مرکز پژوهشی نیاز داریم و به عنوان مثال می‌توان برای شورای عالی فضای مجازی هم مانند مجلس یک مرکز پژوهش‌ها تخصیص داد اما در ضرورت تشکیل چنین مرکزی به شخصه تردید دارم.

محامد‌پور هم‌چنین به شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: شاید بتوان این‌گونه برنامه‌ریزی کرد که شورای عالی فضای مجازی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها به سیاست‌گذاری و نظارت در حوزه‌های مربوطه بپردازد و وارد کار اجرایی نشود.

وی هم‌چنین عنوان کرد: اکنون از نظر من لازم است وزیر جدید پس از کسب رای اعتماد مجلس به این مساله توجه ویژه نشان دهد، چرا که به هرحال بودن این مرکز و فعالیت آن به نوعی موازی با وزارت ارتباطات به‌شمار می‌رود و لازم است جلوی این موازی‌کاری‌ها گرفته شود.

رئیس ستاد توسعه فناوری اطلاعات معاونت علمی ریاست جمهوری یادآور شد: اگر این مسائل حل شود در مراحل بعد می‌توان وضعیت اینترنت، شبکه ملی اطلاعات و سایر مباحث فرهنگی و حقوقی مربوط به اینترنت را نیز پیگیری کرد.

وی در پایان اظهار کرد: برای توسعه در زمینه‌های مختلف لازم است به اینترنت دسترسی داشته باشیم اما به هرحال فضای مجازی مانند چاقوی تیزی است که باید مضرات آن را نیز در نظر داشته باشیم و مراقب باشیم که از این فضا به شکل مفید استفاده شود به همین دلیل لازم است حتما زیرساخت‌های فرهنگی و قانونی لازم برای این موضوع اندیشیده شود.
کد مطلب: 27068
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام