کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاکید مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه:

عدم آمادگی سامانه‌های دستگاه‌های دولتی برای گواهی الکترونیک

خبرگزاری ايسنا , 2 مرداد 1392 ساعت 10:18

ایتنا- گویا هنوز هم سایه سنگین دعوای دیرینه بانک مرکزی با قوه قضاییه،‌وزارت بازرگانی و وزارت کشور باعث محقق نشدن امضای دیجیتالی و کاربردی شدن آن شده است.




در حالی که مشاور وزیر ارتباطات وضعیت امضای دیجیتال در کشور را نامناسب دانست و علت این وضعیت را فراگیر نشدن امضای دیجیتال در بین عموم مردم عنوان کرده بود اما رییس مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه تاکید دارد در توسعه استفاده از گواهی الکترونیک آشنایی عموم مردم مساله اصلی نیست و بر عکس آحاد مردم در این خصوص آمادگی دارند و این سامانه‌های دستگاه‌های دولتی است که در این خصوص آمادگی استفاده از گواهی را ندارند و بیشترین وقتی که این مرکز صرف کرده است آگاهی بخشی به دستگاه‌های دولتی بوده که نتیجه آن شروع پروژه‌های مختلف در سازمان‌ها است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، مشاور وزیر ارتباطات و فن‌آوری  اظهار کرده بود: نزدیک به دو سال است که خود من امضای دیجیتالی‌ام را به ثبت رساندم اما تاکنون از آن یکبار هم استفاده نکردم.

لیایی علت اجرایی نشدن امضای دیجیتال در بانک‌ها را دعوای دیرینه بانک مرکزی با قوه قضاییه، وزارت کشور،‌ وزارت بازرگانی دانست و گفته بود:‌ هر کدام از این نهادها خود را متولی این موضوع می‌دانند برای مثال چون وزارت بازرگانی خود را متولی این قضیه می‌داند، انتظار دارد اطلاعات در این رابطه تحت کنترل این وزارت باشد و اطلاعات را در سرورهای خود ذخیره کند. تا زمانی که این موضوع برطرف نشود ما به چنین مشکلاتی در کشور دچار خواهیم بود.

محمود لیایی در ادامه علت این وضعیت را فراگیر نشدن امضای دیجیتال در بین عموم مردم عنوان کرد و ادامه داد: عموم مردم چون با این قضیه آشنایی ندارند و به آن اعتماد نکرده‌اند از امضای دیجیتال استفاده نمی‌کنند. اگر چنین قضیه‌ای جا می‌افتاد، مسوولان مالی ادارات باید جزو اولین کسانی می‌شدند که برای ثبت امضای دیجیتال اقدام می‌کردند اما ما شاهد چنین وضعیتی در کشور نیستیم.

او همچنین افزود: در صورت فرهنگ سازی در این زمینه ما از لحاظ بومی سازی و پهنای باند آن مشکلی نداریم. باید کاری کرد تا مردم به استفاده از این امضا قانع شوند.

اما رییس مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه در این باره توضیح داده و تاکید کرده است: "در خبر مربوط به مصاحبه با مشاور محترم وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات آمده است عموم مردم چون با این قضیه آشنایی ندارند و به آن اعتماد نکرده‌اند از امضای دیجیتال استفاده نمی‌کنند یا در صورت فرهنگ سازی در این زمینه ما از لحاظ بومی سازی و پهنای باند آن مشکلی نداریم.

همچنین در خصوص اختلافات فی مابین دستگاه‌ها برای انجام مسوولیت ریشه کشور اظهار شده است چون وزارت بازرگانی خود را متولی این قضیه می داند انتظار دارد اطلاعات در این رابطه تحت کنترل این وزارت باشد واطلاعات را در سرور‌های خود ذخیره کند؛ به اطلاع می‌رساند در توسعه استفاده از گواهی الکترونیک آشنایی عموم مردم مساله اصلی نمی‌باشد و بر عکس آحاد مردم در این خصوص آمادگی دارند و این سامانه‌های دستگاه‌های دولتی است که در این خصوص آمادگی استفاده از گواهی را ندارند و بیشترین وقتی که این مرکز صرف کرده است آگاهی بخشی به دستگاه‌های دولتی بوده که نتیجه آن شروع پروژه‌های مختلف در سازمان‌ها است.

طراحی زیرساخت کلید عمومی در تمام کشورها به گونه‌ای است که نیاز به پهنای باند کمی دارد اما این برداشت که هر نهادی که مسوولیت مرکز دولتی ریشه را داشته باشد اطلاعات را در سرورهای خود ذخیره می‌کند برداشتی کاملا اشتباه و ناشی از بی اطلاعی فنی گوینده است، واقعیت این گونه است که هیچ گونه اطلاعاتی از سامانه‌ها در مرکز دولتی ریشه ذخیره نمی گردد و مرکز دولتی ریشه فقط اعتبار بخشی به مراکز میانی را انجام می‌دهد.

هر چند علیرغم شفاف بودن سلسله مراتب زیرساخت کلید عمومی در کشور وجود شورای عالی سیاست گذاری گواهی الکترونیکی در کشور و الزام اخذ مجوز کلیه مراکز صدور گواهی اعم از ریشه یا میانی از این شورا متاسفانه حتی بعضی از اعضا این شورا نیز الزامی قانونی را تمکین نمی‌کنند".


کد مطلب: 26904

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/26904/عدم-آمادگی-سامانه-های-دستگاه-های-دولتی-گواهی-الکترونیک

ايتنا
  https://www.itna.ir