۰
plusresetminus
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۲
جزئیات آیین نامه نظارت بر محتوای پیامک‌های تبلیغاتی

SMS های طالع بینی ممنوع شد

ایتنا- پس از کلاهبرداری از چندین کاربر از طریق پیامک‌های تبلیغاتی با مضمون برنده شدن در مسابقه و غیره،‌گویا مرکز توسعه فناوری‌ اطلاعات تصمیم به نظارت بر روی پیامک‌های تبلیغاتی گرفته است.
SMS های طالع بینی ممنوع شد


رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال جزئیات آیین نامه جدید نظارت بر محتوای پیامکهای انبوه و تبلیغاتی، تم، آهنگ های پیشواز تلفن همراه، MMS و تماس تصویری را تشریح کرد.


به گزارش ایتنا از مهر، حسن علیزاده، با بیان اینکه آیین نامه و دستورالعمل ضوابط ارائه محتوای عمومی در فضای مجازی هم اکنون در نوبت بررسی کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی قرار دارد، اظهار داشت: پیش نویس اصلی این آیین نامه که توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تدوین شده است تا پایان مردادماه جاری در کمیسیون ارتقای محتوا طرح و نتیجه نهایی آن ابلاغ خواهد شد.

وی با تاکید براینکه با اجرای این آیین نامه مشکلات در عرصه پیامکهای تجاری و تبلیغاتی حل خواهد شد، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته ارائه خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه بر بستر خدمات ویترین با هنجارها و نرم های فرهنگی جامعه فاصله دارد که در این زمینه ضوابط ارائه این خدمات به مشترکان در آیین نامه جدید دیده شده است.

ضوابط پیامک‌های پزشکی
علیزاده با اشاره به مواردی از آیین نامه ارائه محتوای عمومی در فضای مجازی و لزوم رعایت ضوابط قبل از ارسال پیامک و ارائه خدمات ارزش افزوده به مشترکان افزود: برای مثال ارسال کنندگان پیامک با محتوای پزشکی از این پس باید از مراجع ذیربط مجوز دریافت کنند و تکنولوژی هایی که در این زمینه تبلیغ می شود باید مورد تایید دستگاههای حاکمیتی نظام سلامت و بهداشت باشد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه پیامکهای تبلیغاتی نوعی اطمینان در ذهن ایجاد می کند، ادامه داد: در این راستا محتوای پیامکها باید با تایید مراجع ذیربط به کاربران ارسال شود.

ضوابط پیامک‌های تبلیغاتی در زمینه وام
وی در همین حال با اشاره به مواردی از پیامکهای تبلیغاتی در زمینه های مالی و ترغیب مشترکان به استفاده از وام گفت: مواردی از تبلیغات پیامکی مربوط به تبلیغات برای اخذ وام های مالی است که بسیاری از آنها منجر به کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران می شود که براین اساس، ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی از این نوع ممنوع خواهد بود.

تشویق به خروج سرمایه ها ممنوع
علیزاده خاطرنشان کرد: محتوای پیامکهای انبوه و تبلیغاتی نباید حاوی تشویق به خروج سرمایه ها باشد؛ همچنین ارسال پیامکهایی با محتوای طالع بینی ممنوع است و باید از ویترین اپراتورهای تلفن همراه نیز حذف شود.

پیامک های مربوط به برنده شدن در مسابقه و قرعه کشی
وی گفت: براساس ضوابط تدوین در این آیین نامه، حقوق مادی و معنوی مولفان و صاحبان آثار در ارائه خدمات ارزش افزوده ویترین اپراتورها و آهنگ پیشواز که تاکنون توجه نمی شد باید مورد توجه قرار گیرد و باید رضایت مالکان اثر دریافت شود؛ حتی دیده شده که برخی آثار خارجی شامل بازی ها، تم ها و آهنگ ها جنبه فرهنگی نداشته و منافی ارزشهای فرهنگی است که ارائه این خدمات نیز ممنوع است. 

همچنین پیامکهایی که با تعابیر و ادبیات اغوا کننده و غیرواقعی، مشترکان را برای برنده شدن در مسابقات و قرعه کشی های مختلف فریب می دهد نیز ممنوع است.

تشکیل گروه رسیدگی به شکایات پیامکی
این مقام مسئول در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه در صورت تصویب نهایی این آیین نامه، برخورد با این موارد ضمانت اجرایی خواهد داشت، تصریح کرد: در این راستا قرار است کارگروهی برای رسیدگی به شکایات در این زمینه نیز به موازات سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴ برای ساماندهی و بررسی شکایات این بخش ایجاد شود.

علیزاده گفت: همچنین اطلاع رسانی در زمینه قیمت خدمات ارزش افزوده از سوی اپراتورها الزامی خواهد بود و اپراتورها ملزم خواهند بود اقداماتی برای فرهنگسازی استفاده از تکنولوژی و اطلاع رسانی مناسبات فرهنگی به مشترکان ارائه کنند.

وی تصریح کرد: این آیین نامه به حلقه های مختلف زنجیره خدمات ارزش افزوده کشور شامل اپراتورهای تلفن همراه، تولید کنندگان و تجمیع کنندگان محتوا می شود و نحوه اجرای آن به زودی ارائه خواهد شد.

پیامک‌های شخصی مشمول نظارت نمی شوند
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تاکید کرد: نظارت در عرصه پیامکهای انبوه هیچ ارتباطی به پیامکهای شخصی افراد نخواهد داشت و تنها پیامکهای انبوه که جنبه تجاری و تبلیغاتی را شامل می شود در برمی گیرد.

به گفته علیزاده آیین نامه نظارت بر پیامکهای انبوه با هدف سالم سازی استفاده از محتوا در فضای مجازی تدوین شده است و با این آیین نامه الزامات زیرساختی برای تمیز دادن مشترکان در دریافت هرگونه پیامک و تفاوت پیامکهای خبری و خدماتی و اطلاع رسانی و تبلیغاتی نیز وجود خواهد داشت.
کد مطلب: 26884
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام