۰
plusresetminus
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۰

هوش مصنوعی به سطح پیش دبستانی رسید

ایتنا- ConceptNet 4 برابر با هوش یک کودک پیش دبستانی است که خود انقلاب بزرگی محسوب می‌شود اما راه درازی در پیش دارد.
هوش مصنوعی به سطح پیش دبستانی رسید


پژوهشگران دانشگاه ایلی‏نویز آمریکا از یکی از پیشرفته‏‌ترین سیستم‏‌های دارای هوش مصنوعی آزمون هوش گرفتند و دریافتند که هوش این سیستم به اندازه یک کودک پیش‌‏دبستانی است. 


به گزارش ایتنا از همکاران سیستم به نقل از وب‏‌سایت techhive، پژوهشگران دانشگاه ایلی‏نویز در شیکاگوی آمریکا با بررسی یکی از پیشرفته‏‌ترین سیستم‏‌های مجهز به هوش مصنوعی که «کانسپت نِت ۴» (ConceptNet 4) نام گرفته است،دریافتند که هوش مصنوعی این سیستم با هوش طبیعی یک کودک پیش‌‏دبستانی برابری می‌‏کند. 

این سیستم مدتی قبل در موسسه فناوری دانشگاه ماساچوست طراحی و ساخته شده بود و از‌‌ همان ابتدا قرار بود به اندازه یک کودک چهارساله باهوش باشد. 

براساس این گزارش، پژوهشگران دانشگاه ایلی‏نویز برای اندازه‌‏گیری میزان هوش این سیستم از آزمون هوش استاندارد وشلر (Weschsler) استفاده کردند که برای سنجش هوش کودکان پیش‌‏دبستانی و ابتدایی به کار می‌‏رود. 

یافته‌‏های این آزمون نشان داد که هوش این سیستم به اندازه هوش یک کودک خردسال است، اما مشکل سیستم در این است که در بخش‌‏های مختلف آزمون امتیازات یکسانی دریافت نکرده است. 

رابرت سولان، مدیر بخش علوم رایانه‏‌ای این دانشگاه در این باره گفته است: سیستم کانسپت نت ۴ در بخش واژه‏‌شناسی و نیز در زمینه تشخیص مشابهت‏‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته است. اما عملکرد این سیستم در بخش توانمندی‏‌های ادراکی بسیار ضعیف‏‌تر از حد متوسط بوده است. در آزمون‏‌های هوش، توانمندی‏‌های ادراکی عمدتاً با پرسش‏‌هایی سنجیده می‌‏شود که با کلمه «چرا؟» شروع می‌‏شوند. 

وی همچنین گفته است: یکی از مهم‌ترین مشکلات طرح‏‌ها و پژوهش‏‌های مربوط به هوش مصنوعی، طراحی یک برنامه رایانه‏‌ای است که در هر موقعیتی بتواند دست به قضاوت صحیح بزند. این مشکل در اصل به خاطر این است که دانشمندان هنوز نمی‌‏توانند شعور عام را وارد برنامه‌‏های رایانه‌‏ای کنند و آگاهی‏‌هایی را که برای انسان‏‌ها بدیهی و پیش ‏پا افتاده است، به رایانه‏‌ها بیاموزند.
کد مطلب: 26879
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام