کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اخاذان و کلاهبردان اینترنتی؛ روش ها و اهدافی متفاوت

سايت خبری ايتنا , 25 خرداد 1392 ساعت 9:54

ایتنا - به کاربران توصیه می‌شود با انجام اقدامات پیشگیرانه، خود را درگیر ارتباط با خلافکاران، کلاهبردان و اخاذان نکنند تا مجبور نباشند برای دریافت اطلاعاتی که حق مسلم خودشان است به کسی باج دهند!




آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید اخاذان و کلاهبردان اینترنتی هر یک چه اهدافی در سر دارند و از چه شیوه‌ای برای به دست آوردن منابع اطلاعاتی و برنامه های مهم کاربران استفاده می‌کنند؟


به گزارش ایتنا از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری پاندا سکیوریتی در ایران، مجله Computer World به تازگی به بررسی شیوه عملکرد اخاذان اینترنتی در مقایسه با کلاهبردان اینترنتی پرداخته و روش ها و اهداف هر یک را با یکدیگر مقایسه کرده است.

براساس این گزارش، اخاذان اینترنتی (Ransom ware) با استفاده از بدافزارها، اطلاعات و فایل‌های درون سیستم را به گروگان گرفته و گاهاً آنها را فیلتر می‌کنند.
با این اقدام امکان دسترسی کاربر به فایل‌های خود غیرممکن می شود.

پس از آن اخاذان با ارسال پیام‌هایی به کاربر مبالغ هنگفتی طلب می کنند تا تنها اجازه باز کردن فایل‌ها و برنامه‌ها را به کاربر دهند.
آنها با اینکار کاربر را همچنان در چنگال خود نگه می دارند. چرا که در صورت نیاز به بخش های دیگر فایل باز هم نیازمند همکاری کاربر جهت اخذ دوباره پول از او خواهند بود.

دایره فعالیت اخاذان اینترنتی بسیار گسترده است.
آنها با نفوذ به سیستم های نظامی و دفاعی نظیر سیستم سفیر امریکا در چین و یا سکان دار سابق ناوگان دریایی امریکا، اطلاعات با ارزشی به دست آوردند و توانستند در ازای بازگشت اطلاعات، مبالغ هنگفتی به جیب بزنند.

در گزارش مجله Computer World پنهان کردن نام و رمز عبور برنامه‌ها و فایل‌ها از شیوه‌ها و روش‌های اساسی اخاذان عنوان شده است.
این اخاذان با تغییر مداوم رمزها، تا مدت ها کاربران را به خود وابسته نگه می دارند و او مجبور است برای هر بار دسترسی به فایل های خود مبالغ مورد نظر اخاذان را پرداخت کند.

اما در چنین شرایطی کلاهبردان اینترنتی هم به صحنه می آیند.
آنها سعی دارند تا با روش هایی دیگر کاربر به دام افتاده را ناامید کرده و ارتباط وی را با اخاذان قطع کنند.
این کلاهبردان با ارسال لینک های مخرب و اجرای برنامه های کاربردی تلاش می کنند راهکارهای خود را خیرخواهانه نشان داده و از این طریق رقبای خلافکار خود را کنار بزنند و ادامه مسیر را خود طی کنند.
متاسفانه اغلب کاربران فریب خورده و در نهایت در دام هر دو گروه خلافکار گرفتار شده و خسارات مادی بزرگی را متحمل می شوند. 

تشخیص تفاوت برنامه‌های کاربردی اصلی با برنامه‌های جعلی که از سوی کلاهبرداران ارسال می‌شود به معضل جدی کاربران تبدیل شده است. چرا که برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی جعلی در فضای اینترنت توزیع شده و کار تشخیص را برای کاربران با دشواری روبرو کرده است.

اگرچه همواره توصیه هایی برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام این خلافکاران به کاربران خانگی و به ویژه کاربران سازمانی با اسناد و اطلاعات محرمانه شده است اما شاید بتوان گفت بهترین راه حل همان تکنیک ساده استفاده از رمزهای عبور قوی و غیر قابل هک است.
از این رو به کاربران توصیه می‌شود با انجام اقدامات پیشگیرانه، خود را درگیر ارتباط با خلافکاران، کلاهبردان و اخاذان نکنند تا مجبور نباشند برای دریافت اطلاعاتی که حق مسلم خودشان است به کسی باج دهند! 
 
 


کد مطلب: 26501

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/26501/اخاذان-کلاهبردان-اینترنتی-روش-اهدافی-متفاوت

ايتنا
  https://www.itna.ir