کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیر عامل مجمع فعالان فناوری اطلاعات مطرح کرد:

غفلت در حمایت از فعالان حوزه فضای مجازی

خبرگزاری ايسنا , 19 خرداد 1392 ساعت 10:36

ایتنا- حوزه فناوری و IT، حوزه تازه‌کار و نوپایی است که بسیار نیازمند حمایت‌های بخش دولتی و بخش خصوصی است اما در طی چندسالی که از عمر این حوزه گذشته، متاسفانه نسبت به حوزه‌های نوپای دیگر، از امکانات و حمایت‌های به مراتب‌ کمتری برخوردار شده است.




مدیرعامل مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی گفت: با وجود حمایت خوب از بخش‌های مختلف فناوری‌های سطح بالا از جمله هوافضا، نانو، فناوری‌های هسته‌ای و فناوری‌های زیستی متاسفانه در حوزه فضای مجازی با غفلت مواجه بوده‌ایم.


به گزارش ایتنا از ایسنا، مهدی صرامی در خصوص مقایسه میزان استفاده کاربران داخل کشور از فضای مجازی در مقایسه با کاربران دیگر کشورها گفت: فضای مجازی دارای ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است و تا کنون نه تنها در داخل کشور بلکه هیچ یک از کشورهای خارجی نتوانسته‌اند سنجه‌ای صحیح و قابل اعتنا برای اندازه‌گیری میزان بهره‌مندی کاربران در کشورهای مختلف از این فضا را مطرح کنند.


وی با تاکید بر نوپدید بودن فضای مجازی افزود: در گذشته به این فضا تنها به چشم رسانه توجه می‌شد اما امروزه فقط یک بعد فضای مجازی رویکرد رسانه‌ای بودن آن تعریف می‌شود.

صرامی به تاثیرگذاری فضای مجازی در سبک زندگی پرداخت و گفت: امروزه در فضای مجازی می توان مدلهای مختلفی از زندگی را رصد کرد و یکی از مهم ترین وظایف ما در این عرصه نوپدید، ارائه گسترده و موثر سبک زندگی اسلامی است که ضرورت دارد سیاستگذاران و مدیران کشور در این زمینه توجه جدی تری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی دارای دو بعد فرصت و تهدید برای کشور است، در خصوص دلیل برخی انحرافات کاربران در فضای مجازی گفت: نباید از خاطر ببریم که این فضایی وارداتی است؛ زمانی به این توجه می‌شد که فضای مجازی، فناوری اطلاعات است و یا یک رسانه است، اما به واقع کارکردها و آثار و مناسبات این فضا نشان داده است که فضای مجازی فرای یک رسانه و صنعت و فناوری اطلاعات است.

به گفته او این فضا بی طرف هم نیست و به غلط ما این فضا را درک نکرده ایم و به کاربری آن پرداخته ایم و آن را تعقیب کرده ایم. وارداتی بودن این پدیده موجب شد که فضای مجازی در مسیر اشتباهی در کشور رشد کند و طبیعتا وقتی یک پدیده وارداتی وارد کشور شد، اگر چه که دارای نقاط قوت ویژه هم باشد، اما عمدتا این نقاط قوت در سایه ضعفهای آن گم می‌شود و لذا بیشتر برای ما مخرب است.

مدیرعامل مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد: پدیده ای وارداتی وقتی توسعه می یابد قطعا بر اساس نیازهای ما نبوده و بلکه براساس نیاز و ملاحظات کسانی است که آن تکنولوژی و صنعت را ایجاد کرده و توسعه داده اند و نبض کاربرد مطلوب آن را در اختیار دارند. بر همین اساس ضرورت دارد ضمن توجه به بهره مند شدن از فواید آن، با تهدیدات جدی آن دست و پنجه نرم کنیم.

صرامی در خصوص راهکارهای فایق آمدن بر این معضل نیز گفت: ضرورت دارد مدل پیشرفت درون زا و براساس نیازهای داخلی در حوزه فضای مجازی را توسعه دهیم که از لوازم آن تسلط بر تکنولوژی است و لازمه این تسلط هم تربیت نیروی انسانی موثر و کارآمد است که بتوانند برخی نیازمندیهای کشور را در این خصوص طراحی و به مرحله اجرا و عرضه برسانند.

وی در ادامه عدم توسعه صحیح کشور در حوزه فضای مجازی را متاثر از غفلت در این خصوص دانست و گفت: خوشبختانه در سال های اخیر با برنامه ریزیهای انجام شده فناوری‌های سطح بالا از جمله هوافضا، نانو، فناوریهای هسته ای و فناوریهای زیستی از رشد بالایی بهره مند شده و بعضا رشد جهشی داشته است؛ اما متاسفانه در حوزه فناوری اطلاعات و فناوری در فضای مجازی که نوعی فناوری پیشرفته است، رشدی متناسب با سایر فناوری های سطح بالا نداشته ایم و در این خصوص با غفلت مواجه بوده ایم.

صرامی در تبیین دلایل این غفلت گفت: دلیل اصلی این غفلت را می توان در وابستگی دانست. وقتی وابستگی داریم اگر نیروی انسانی توانمندی هم داشته باشیم متاسفانه به کارگرفته نمی شود و به فعالان و البته محصولات خارجی اعتماد می شود، ولی به منابع انسانی داخلی، علی رغم کارآمدی آنها، توجه لازم و اعتماد کافی نمی شود. لذا این نیروها علاوه بر آنکه به کار گرفته نمی شوند دچار سرخوردگی می شوند و همین امر موجب می شود که نوعی چرخه معیوب ایجاد شود و در نتیجه خدمات وارداتی هم که در این فضا نصیب مردم می شود، خدماتی ناقص است.

وی در ادامه دو عارضه جدی سرخوردگی و وازدگی نیروهای داخلی و یا فرار مغزها را از جمله دلایل عدم اطمینان به نیروهای داخلی متخصص در حوزه فضای مجازی و تکنولوژی اطلاعات عنوان کرد.

مدیرعامل مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در ادامه با تاکید بر توانمندی نیروهای داخلی در بخشهای سخت افزاری و نرم افزاری گفت: در سطح سخت افزار، انواع سوئیچها و روترها و گیرنده و فرستنده‌هایی که در کشور وجود دارد در حال حاضر توسط شرکتهای محدود و البته معدودی در حال انجام است و اقدامات قابل توجهی در خصوص این سخت افزارها در حوزه داخل انجام شده و نمونه‌های آن در داخل تولید می شود اما حمایت نمی شود که بازسازی شود و همچنان بخشهای دولتی مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم و باواسطه در حال حمایت از سخت افزارهای خارجی و نادیده گرفتن توانمندی های داخلی هستند.

وی مشکل عدم حمایت نهادهای دولتی را در بخش نرم افزاری هم مشهود دانست و گفت: در خصوص نرم افزارهای سیستم عامل و یا آنتی ویروس‌ها هم در ۱۰ ساال اخیر اقدامات قابل توجهی در داخل انجام شده که ضرورت دارد دستگاه های دولتی با اتخاذ راهکارهایی تلاش کنند تا برای فعالان فناوری فضای مجازی بازار سازی شود که متاسفانه نه تنها تاکنون اینگونه نشده بلکه نهادهای دولتی با خرید و سفارش نرم افزارهای خارجی، بازار این گونه محصولات را عملا در اختیار رقیبان خارجی قرار داده اند.

صرامی در ادامه به روش پیشرفت کشورهای خارجی در حوزه فضای مجازی پرداخته و تصریح کرد: این اتفاق در حالی رخ داده که کشورهای دیگر با حمایت صحیح از تولیدات داخلی بخش خصوصی خویش، موجب تقویت شرکتهای خارجی شده‌اند و در این مورد ضرورت دارد که نهادهای مسئول و از جمله وزارت فناوری و ارتباطات توضیح دهند که در این خصوص آنها چه کرده اند؟

وی در ادامه گفت: در خصوص خدماتی از جمله موتورهای جست‌وجو و خدمات ای‌میل نیز امروزه خدمات دهنده‌های داخلی خوبی داریم که قادر به ارائه خدمات مناسب هستند. با این وجود متاسفانه کماکان شاهد عدم حمایت مناسب در داخل هستیم. آیا به راستی دولت در خصوص برندسازی اینگونه شرکت ها و رفع موانع پیش روی آنها و پرداختن به بازارسازی برای آنها چه کرده است؟

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی در ادامه به انتقاد از هزینه‌های پیش روی فعالان داخلی پرداخته و گفت: آیا در خصوص اینکه امروزه با وجود بحران ایجاد شده برای دلار، هزینه نگهداری دیتا در داخل کشور ۱۰ برابر خارج است چه کسی باید پاسخگو باشد؟

با توجه به نزدیکی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مدیرعامل مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در خصوص برنامه هایی که باید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص بهرمندی کشور از ظرفیت فضای مجازی پیش بینی کنند گفت: ضرورت دارد توسعه فضای مجازی در کشور براساس نیازهای بومی و داخلی دنبال شود و شرط این کار اتکا به نیروهای داخلی است. دولت آینده به راستی چه برنامه‌ای برای توجه و اعتماد به نیروهای داخلی به خصوص دانشگاهیان در این خصوص دارد؟

وی در ادامه تصریح کرد: معتقدیم رویکرد مینیاتوری و کاریکاتوری به فرار مغزها کاربردی نیست. اینکه بگوییم به خوبی به آنها احترام گذاشته می شود این به تنهایی کافی نیست. احترام به صاحبان اندیشه و تکنیک ایجاد امکان حضور آنها در پروژه‌های جدی کشور و استفاده از تولیدات آنهاست. دولت به راستی چه برنامه‌ای برای ایجاد بازارهای رقابتی و در عین حال ترجیحی برای رقابت فعالان داخلی با رقیبان خارجی دارد؟ دولت آینده چگونه می خواهد بازار بسازد تا اینها بتوانند تولیدات فناوری پایه خود را ارائه کنند؟
او در ادامه به حجم تبادلات در کاربرد اینترنت توسط کاربران پرداخت و گفت: در تبادل اطلاعات با خارج از کشور، دولت برای متوازن کردن داده و ستاده ما با خارج از کشور در فضای مجازی چه فکری کرده است؟ آیا کاندیداها به این مهم توجه کرده‌اند؟ مهم تر از آنکه امروزه بخواهیم به سرعت اینترنت در کشور بپردازیم باید به این نکته توجه کنیم در کاربری ما از اینترنت، چقدر خدمات فناورانه برای کشور جذب می کنیم و چقدر خارج می کنیم؟ چقدر اطلاعات در داخل هاست می کنیم و چقدر اطلاعات در خارج از کشور صادر می کنیم.

وی در پایان خطاب به نامزدهای انتخاباتی گفت: خلاصه کلام آنکه دولت باید طرح و برنامه‌ای داشته باشد که توسط آن زیرساختهای داخلی برای محتوا و خدمات داخلی مزیت ساز باشد و با توجه به اهمیت و اثرگذاری فضای مجازی در مناسبات امروزه، به منظور استقلال کشور در فضای مجازی که با وجود مجازی بودن تاثیرات واقعی بر ما دارد، باید برنامه هایی داشت که انقلاب دراین فضا تسری پیدا کند و استقلال ما تحکیم شود.


کد مطلب: 26448

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/26448/غفلت-حمایت-فعالان-حوزه-فضای-مجازی

ايتنا
  https://www.itna.ir