۲
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۲۲

وزارت ارتباطات ملزم به کاهش قیمت پهنای باند دیتاسنترهای داخلی شد

ایتنا - نقاط تبادل ترافیک داده (IXP) باید توسط وزارت ارتباطات راه‌اندازی شوند و به صورت غیرانتفاعی و بی‌طرف باشند و از ترافیکی که عبور می‌کنند استفاده‌های دیگر نشده و روی آن سرویس‌های دیگری ارائه نشود.


شورای عالی فضای مجازی در راستای تقویت ترافیک اینترنت داخلی و حمایت از انتقال میزبانی سایت‌های اینترنتی به داخل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ملزم به کاهش قیمت پهنای باند دیتاسنترهای داخلی و راه‌اندازی نقطه تبادل ترافیک (IXP) کرد.


به گزارش ایتنا از مهر، سه ماه پیش، شورای عالی فضای مجازی مصوبات مهمی در راستای تقویت ترافیک اینترنت داخلی و حمایت از انتقال میزبانی سایت‌های اینترنتی به داخل کشور داشته و کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی را موظف به تصویب جزئیات آن کرده بود.
براین اساس کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی نیز در طول این سه ماه، با الزام وزارت ارتباطات به راه‌اندازی نقطه تبادل ترافیک (IXP) و کاهش قیمت پهنای باند مراکز داده، سیاست‌های شورای عالی را به مرحله تحقق نزدیک کرده است.

در این راستا علیرضا شاه‌میرزایی رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی گفت: نقاط تبادل ترافیک داده(IXP) باید توسط وزارت ارتباطات راه‌اندازی شوند و به صورت غیرانتفاعی و بی‌طرف باشند و از ترافیکی که عبور می‌کنند استفاده‌های دیگر نشده و روی آن سرویس‌های دیگری ارائه نشود.

وی افزود: مقررات راه‌اندازی IXP در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی تصویب شده و اسفند ماه گذشته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ شد و یک ماه مهلت داده شده بود تا نسبت به راه‌اندازی اولین نقطه در تهران اقدام کنند.
به گفته شاه‌میرزایی، پس از تهران نقاط تبادل ترافیک در برخی استان‌های مهم کشور نیز راه‌اندازی خواهند شد.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز راه‌اندازی این نقطه را برعهده شرکت ارتباطات زیرساخت قرار داد و این شرکت نیز به تازگی از ایجاد آن خبر داده است.
معاون مرکز ملی فضای مجازی افزود: از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستیم درباره راه‌اندازی این نقطه سریع‌تر اطلاع‌رسانی شود و دستورالعمل اتصال شرکت‌های اینترنتی و مراکز داده به این نقطه نیز به صورت شفاف اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این نقاط باعث می‌شود ترافیک داخلی از گیت‌وی ارتباطات بین‌الملل منفک شود، گفت: در کشورهای مختلف، IXP مدتهاست اجرایی شده و منابع خود را نشان داده است. ما نیز باید نقطه تبادل ترافیک ایجاد کنیم.

شاه‌میرزایی خاطرنشان کرد: زمانی که دو شرکت قصد دارند ترافیک خود را به صورت افقی و کالا به کالا یعنی به صورت Peer to Peer تبادل کنند، الزاما نباید از یک شرکت ثالث پهنای باند بخرند؛ در کشور ما اگر شرکتی بخواهد به یک شرکت دیگر وصل شود، هر دو باید قیمت پهنای باند به شرکت سوم پرداخت کنند. به عنوان مثال جهت خرید از شرکت ارتباطات زیرساخت، هر یک از طرفین ارتباط باید بابت اتصال به پهنای باند به ازای هر لینک STM۱ مبلغ ۳۹ میلیون تومان پرداخت کنند تا به یکدیگر متصل شوند که این روش، بدترین روش ممکن است.
وی افزود: به این روش، اتصال از طریق ISP بالادستی می‌گویند در حالی که اتصال از طریق IXP بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر است.

رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی ادامه داد: شرکت ارتباطات زیرساخت وظایف حاکمیتی مهمی دارد و جایگاهی همچون گمرک در کشور دارد. همانطور که گمرک، درگیر خرید و فروش کالا نمی‌شود، شرکت زیرساخت نیز نباید خود تبدیل به یک شرکت ارایه ‌دهنده خدمات اینترنتی شود.

وی بهترین روش را راه‌اندازی مراکز IXP عنوان کرد که شرکت‌ها همه در یک نقطه ترافیک خود را تبادل می کنند که موجب می‌شود هزینه تمام شده آن نزدیک به رایگان باشد چون جز هزینه تمام شده نقطه IXP مبلغی پرداخت نمی‌کنند.

وی همچنین خبر از ابلاغ مصوبه دیگری داد که طی آن قیمت پهنای باند برای مراکز داده باید با یک‌دهم تعرفه موجود و به صورت نامتقارن محاسبه شود.
 
 
کد مطلب: 26242
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
تورو خودا بجنبین. یه کم اوضاع اینترنت رو بهتر کنید.
مرتضی
feedback
ایکاش یه مصوبه هم میدادن که پهنای باندی که ارزون خریده میشه چرا باید وقتیکه میخواد فروخته بشه قیمتش چند برابر میشه .
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام