۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۰
وزیر ارتباطات در نماز جمعه:

باید در جهان اینترنت پاک داشته باشیم

ایتنا - نامی: گوگل هر روزه سیستم جدیدی را اضافه می‌کند که محتوای این سایت‌ها اگر چه جنبه خدماتی دارد اما بیشتر ربایش اطلاعاتی می‌کنند، عملا سازمان‌های اطلاعاتی غرب این سایت‌ها را پشتیبانی و از آنها بهره اطلاعاتی می‌کند.
باید در جهان اینترنت پاک داشته باشیم


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حدود ۱۴۰ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور ایجاد شده است، گفت: با توجه به جمعیت ۷۶ میلیون نفری، ۱۱۳ میلیون و ۶۶ هزار و ۴۴۴ سیم‌کارت تاکنون واگذار شده که از این میزان ۵۵ میلیون سیم‌کارت فعال است.


به گزارش ایتنا از فارس، محمد‌حسن نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خطبه‌های پیش از نماز‌جمعه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه را با عنوان روز ارتباطات و ایمنی جاده‌ها نامیده است، اظهار داشت: باید در جهان اینترنت پاک داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: یکی از پیشنهاداتی که به سازمان ارتباطات جهانی داشتیم این بود که چرا باید اینترنت در آمریکا هدایت شود.

نامی افزود: امروزه تمام ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی تحت تأثیر ارتباطات و فناوری‌های نوین اطلاعاتی قرار دارد، همچنین ارتباطات با عنوان پیشگام سایر صنایع شناخته شده است.
وی گفت: بنابر اعلام سازمان بهره‌وری رشد ارتباطات موجب شده تا شرکت‌های داخلی ۳۶ درصد افزایش بهره‌وری داشته باشند.

نامی خاطر نشان کرد: در بحث ارتباطات از پتانسیل‌های علمی بالایی نیز برخورداریم؛ برهمین اساس از ۱۵۱ نفر از دانشجویان برتر کنکور بیش از ۸۴ درصد آنها در رشته‌های برق و کامپیوتر ثبت‌نام کرده‌اند.
وی ابراز امیدواری کرد: باید با هدایت و پشتیبانی از حوزه‌های علمی تلاش کنیم تا سهم قابل توجهی را از اقتصاد از آن خود کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروزه دنیای مجازی به سرعت در حال نزدیک شدن به دنیای واقعی است و اگر کسی بتواند اشرافیت خود را در گفتمان بین‌المللی افزایش دهد می‌تواند اعمال قدرت کند.

وی با اشاره به پیشرفت سایت‌های بیگانه از جمله گوگل گفت: گوگل هر روزه سیستم جدیدی را اضافه می‌کند که محتوای این سایت‌ها اگر چه جنبه خدماتی دارد اما بیشتر ربایش اطلاعاتی می‌کنند، عملا سازمان‌های اطلاعاتی غرب این سایت‌ها را پشتیبانی و از آنها بهره اطلاعاتی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تحقیقات با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها قراردادهایی را منعقد کردیم گفت: این پژوهشگاه‌ها باید کار تحقیقاتی کنند؛ مبلغ قرارداد این وزارتخانه با پژوهشگاه‌های تحقیقاتی چیزی حدود ۶.۶ میلیارد تومان است.

توسعه شبکه ملی اطلاعات و اتصال ۱۷۰ هزار نقطه به این شبکه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیانات خود در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تصریح کرد: طبق ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه کشور باید تمامی شبکه‌ها از جمله بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، سلامت، مالیات، اسناد و املاک، دستگاه‌های قضایی و حقوقی، نفت، دولت الکترونیک و کارت هوشمند ملی متصل شوند.
وی با با بیان اینکه در صورت تحقق دولت الکترونیک به جای دولت محوری، مردم‌محوری را شاهد خواهیم بود گفت: در تلاشیم تا شبکه ملی اطلاعات به صورت گسترده‌تری دنبال شود.
وی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در زمینه فیبر نوری گفت: در زمینه شبکه فیبر نوری ۸۴ هزار کیلومتراز این شبکه ایجاد شده که این رقم به غیر از شبکه‌های توسعه‌ای
امروزه دنیای مجازی به سرعت در حال نزدیک شدن به دنیای واقعی است و اگر کسی بتواند اشرافیت خود را در گفتمان بین‌المللی افزایش دهد می‌تواند اعمال قدرت کند
در توانیر و شرکت نفت است بنابر این در کل چیزی حدود ۱۴۰ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور وجود دارد.

فعالیت ۵۵ میلیون سیم‌کارت تلفن همراه
نامی با اشاره به افزایش رقم فعالیت سیم‌کارت‌های تلفن همراه در کشور گفت: با توجه به اینکه ۷۶ میلیون نفر در کشور جمعیت داریم، ۱۱۳ میلیون و ۶۶ هزار و ۴۴۴ سیم‌کارت تلفن همراه واگذار شده که از این میزان ۵۵ میلیون سیم‌کارت فعال است.
نامی با اشاره به هم‌کد‌سازی خطوط تلفن ثابت گفت: هم‌کد‌سازی یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه است که به عنوان مثال در استان آذربایجان شرقی بیش از ۶۰ درصد شهرستان‌های آن هم‌کد‌سازی شده است. 

اقدامات کلیدی وزارت ارتباطات در دولت‌های نهم و دهم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح اقدامات این وزارتخانه طی دولت‌های نهم و دهم تصریح کرد: در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی مهمترین اقدامات این وزارتخانه خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های مخابراتی و اپراتور‌ها بود، واگذاری ۳۱ شرکت تابعه وزارت ارتباطات در دولت‌های نهم و دهم از جمله این اقدامات است.
وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ارائه پروانه فعالیت به یک هزار و ۸۵۵ شرکت، ارائه پروانه اپراتور اول پستی، ایجاد ۱۲ هزار واحد دفاتر ICT روستایی؛ (ثبت‌نام شوراها از این سیستم انجام شد)، کسب ۸ کرسی بین‌المللی مخابرات برای افزایش ضریب ارتباطی از این اقدامات است.

وی ادامه داد: اجرای پروژه‌های فیبر نوری بندر‌عباس، مشارکت در کنسرسیوم اوپک، مشارکت در کنسرسیوم با شرکت‌های بین‌المللی، حمایت از تولیدات بومی از جمله Tokan‌ امنیتی، حمایت از محصولات آزمایشگاه‌های ارتباطی، مقابله مؤثر با حملات ویروسی از جمله ویروس استاکس‌نت و دفاع سایبری مؤثر از دیگر اقدامات این وزارتخانه طی دولت‌های نهم و دهم بود.
وی با اشاره به ایجاد شبکه ملی ارتباطات با هدف دسترسی دستگاه‌های دولتی به دیگر اقدامات این وزارتخانه اشاره و عنوان کرد: توسعه شبکه گمرکی، بازرگانی، انتقال میزبانی سایت‌های دولتی به داخل کشور، اتصال ۳۷ هزار مدرسه با سرعت ۲ مگابیت به شبکه ملی، ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری متناسب با سیستم‌های دولتی، افزایش اینترنت پرسرعت ADSL و GPRS، افزایش ظرفیت شبکه IP داخلی، افزایش سطح پوشش تلفن همراه در داخل کشور و توسعه تلفن خانگی در مناطق روستایی از اقدامات مهم این وزارتخانه است. 

فعالیت‌های پست و پست‌بانک در دولت‌های نهم و دهم
نامی با اشاره به فعالیت‌های پست و پست‌بانکی در دولت‌های نهم و دهم خاطرنشان کرد: کاهش مدت زمان سیر مرسولات پست و پیگیری آن به صورت آنلاین، راه‌اندازی سرویس‌های پست ویژه و پست مستقیم، راه‌اندازی خرید اینترنتی از طریق پست، توزیع ۲.۵ میلیون سهام، پرداخت حقوق مستمری‌بگیران از طریق پست‌بانک، پرداخت تسهیلات در قالب عقود اسلامی و ارائه اعتبارات لازم از جمله این اقدامات است.
وی با اشاره به اینکه از سوی مجمع اسکان بشر سازمان ملل لوح سپاس در جهت خدمت‌رسانی به مناطق دور‌افتاده دریافت کرده‌ایم گفت: راه‌اندازی سامانه پخش کیفیت اینترنت از جمله فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام این خبر که به دنبال ایجاد سامانه جست‌وجو‌گر ملی هستیم، گفت: این اقدام در راستای مقابله با غرب و ارزش‌های مادی آن و نشان دادن معیارها و ارزش‌های اسلامی در فضای مجازی است. 
 
 
کد مطلب: 26205
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
چنتا نکته رو میخوام خدمت سردار محمد حسن نامی عرض کنم.
- اگر اینترنت پاک یعنی کاهش شدید سرعت، از دسترس خارج کردن سرویسهای محبوب و فیلترینگ گسترده پس اینترنت پاک چیز بسیار مضریه
- اگه هدایت اینترنت رو بدن دست ما یک فاجعه جهانی پیش میاد.
- خوبه که 84 درصد از 151 دانشجوی برتر در رشته های برق و کامپیوتر ثبت نام کرده اند. ولی ایا این افراد قراره در پست های فعالیت کنند که به تخصصشون مربوطه؟
- من و بسیاری از کاربران اینترنت اطلاعات خاصی نزد گوگل نداریم که نگران ربایش اوها باشیم. لطفا اختیار انتخاب و یا عدم انتخاب اونها رو به خود ما بدید.
-
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام