کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با سیستم عامل جدید موبایلی؛

فایرفاکس، گوگل و اپرا را به چالش می‌کشد

خبرگزاری ايسنا , 8 اسفند 1391 ساعت 15:40

ایتنا- ارزان‌قیمت بودن این سیستم‌عامل، مزیت بزرگی نسبت به رقبایش است و مزیت دیگر، سازگار بودن با اچ.تی.ام.ال5 است.





شرکت سازنده مرور‌گر اینترنتی فایر‌فاکس در تدارک برای به چالش‌ کشیدن شرکت‌های گوگل و اپل در صنعت ساخت سیستم عامل تلفن‌های همراه است.



به گزارش ایتنا از ایسنا، سیستم عامل جدید فایرفاکس برای تلفن‌های همراه پس از کسب حمایت ۱۳ شرکت تامین‌ کننده خدمات بی‌سیم در سراسر جهان از جمله تلفنیکا اسپانیا، یونیکام چین، اتصالات در آفریقا و خاورمیانه، موویل و اسپرینت آمریکا قرار است در ماه ژوئیه به بازار عرضه شود.


موزیلا معتقد است هنوز فضا برای وجود یک سیستم عامل جدید در کنار سیستم‌های عامل اپل و اندروید که اکثریت بازار را در اختیار دارند، وجود دارد.


این سیستم عامل جدید برپایه استاندارد‌های وب آزاد بوده و قادر است روی گوشی‌هایی که سخت‌افزار‌های پایین‌تری نسبت به گوشیهای موجود دارند، کار کند.


از آنجا که این سیستم عامل جدید منبع آزاد و برپایه وب است، سازندگان ثالث آزاد هستند که نرم‌افزار‌های موبایلی را بدون تقسیم درآمد با اپل یا گوگل بفروشند.


جی سولیوان - نایب رییس محصولات شرکت‌های موزیلا - گفت: یک انگیزه استراتژیک برای این صنعت وجود دارد که یک سیستم عامل دیگر که واقعا آزاد بوده و از تنوع و رقابت حمایت کند، وجود داشته باشد.


شرکت موزیلا این نرم‌افزار را در نمایشگاه "کنگره جهانی موبایل" که هفته آینده در بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود، به نمایش خواهد گذاشت. در میان برند‌های سازنده تلفن همراه که برای ساخت گوشی‌ همراه با سیستم عامل فایر‌فاکس قرارداد امضا کرده‌اند، می‌توان به شرکت ال.جی کره جنوبی، آلکاتل، زد تی ای و هوآوی چین اشاره کرد.


برخلاف سیستم‌های عامل گوگل و اپل که با یک تکنولوژی اختصاصی ساخته شده‌اند، سیستم عامل فایرفاکس از استاندارد اچ تی ام ال ۵ که سرویس ای وب با آن ساخته می‌شوند، بهره می‌برد. این به معنی این است که هر فردی که با برنامه‌نویسی وب آشنا باشد، می‌تواند نرم‌افزار‌های سیستم عامل فایر‌فاکس را ایجاد کند.


یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ این سیستم عامل، ارزان‌تر بودن آن نسبت به رقبا است. در شرایطی که اپل و گوگل هنوز نتوانسته‌اند در کشورهای در حال توسعه بازار خوبی برای خود دست و پا کنند، این سیستم عامل با قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار در اصل برای این بازار طراحی شده است.


این‌ که آیا یک تلفن همراه هوشمند که با استاندارد‌های وب ساخته شده می‌تواند عملکرد مورد انتظار مصرف‌کنندگان را داشته باشد باید منتظر ماند و دید.


فیس‌بوک سال گذشته استفاده از استاندارد اچ تی ام ال ۵ را برای ساخت نرم‌افزار خود در آیفون متوقف کرد و مارک زاکر‌برگ - رییس اجرایی فیس‌بوک اعلام کرد که این فن‌آوری نمی‌تواند کیفیت قابل قبولی را ارائه دهد و تصمیم استفاده از این استاندارد برای نرم‌افزار فیس‌بوک را یکی از بزرگترین اشتباهات این شبکه اجتماعی نامید.


شرکت موزیلا که یک سازمان غیرانتفاعی است همچنین با رقبای جدی مواجه است. سیستم عامل اندروید که این شرکت آن را به ‌طور رایگان به سازندگان تلفن همراه عرضه می‌کند تقریبا ۷۰ درصد سهم بازار تلفن همراه در سراسر جهان را در اختیار دارد. همچنین اپل که در سال ۲۰۰۷ با عرضه آیفون وارد صنعت تلفن همراه شد، ۲۱ درصد سهم بازار را در اختیار دارد.


جان جکسون - تحلیلگر بازار گوشیهای همراه - گفت: مانع واقعی موجود در اینجا الزاما مشکل فنی نیست، بلکه بحث مقیاس است. موزیلا باید تعداد زیادی مصرف‌کننده و سازنده نرم‌افزار را به خود جلب کند تا بتواند از سرنوشتی که شرکت پالم (دیگر سازنده سیستم عامل موبایل) به آن دچار شد اجتناب کند.


کد مطلب: 25385

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/25385/فایرفاکس-گوگل-اپرا-چالش-می-کشد

ايتنا
  https://www.itna.ir