۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۱
اختلالات اینترنت و حقوق کاربران؛

خسارت مشکلات اینترنت به کاربران تعلق می‌گیرد؟!

ایتنا- کاربر ایرانی که باشید همیشه هم خیالتان از بابت اینترنت راحت نیست! شاید فردا که بیدار شوید اینترنت برای ساعاتی قطع باشد. یا سرعتتان انقدر پایین باشد که بروید سراغ کارهای دیگرتان!
خسارت مشکلات اینترنت به کاربران تعلق می‌گیرد؟!


طی روزها و هفته‌های گذشته کاربران اینترنت کشور با مشکلات کندی، اختلالات و در برخی موارد با قطعی‌هایی مواجه بوده‌اند که درباره دلایل این اختلالات توضیح از سوی مراجع رسمی داده نشده است و این سوال ایجاد شده که آیا بابت وقفه‌ای که طی این مدت در ارائه خدمات ایجاد شده، خسارتی هم به کاربران پرداخته خواهد شد؟


به گزارش ایتنا از ایسنا، براساس قوانین تعریف‌ شده، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی SLA در صورتی که بیش از حد‌ مجاز قطعی ماهانه داشته باشند، موظف هستند براساس میزان قطعی غیرمجاز، جریمه‌ای را در شارژ‌های ماهانه مشترکان خود بازپرداخت کنند.

البته بر اساس این قانون نوع دسترسی کاربران به اینترنت به شیوه‌های مختلفی چون برنزی، نقره‌ای، طلایی و الماس تقسیم می شود و در هر یک از این سیستم‌ها کاربر بنا بر هزینه‌هایی که پرداخت می‌کند به تسهیلات ویژه‌ای نیز دسترسی پیدا می‌کند.


سرویس‌هایی از برنز تا الماس
با فرض ۳۰ روز برای هر ماه و ۲۴ ساعت برای هر روز و ۶۰ دقیقه برای هر ساعت، مدت برقراری یک لینک دو ماه با میزان دسترسی ۱۰۰ درصد برابر با ۴۳ هزار و ۲۰۰ دقیقه خواهد بود؛ در این میان اغلب شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی با حدی از قطعی مواجه هستند که برای حد مجاز این قطعی‌ها جداولی طراحی شده و لازم است در صورتی که بیش از حد تعریف شده در ارائه‌ خدمت قطعی وجود داشته باشد، جریمه‌ای به ازای آن پرداخت شود.

براساس قوانین موجود برای هر سرویس مدتی به عنوان قطعی مجاز در نظر گرفته شده که اگر اختلالات بیش از آن حد شود قطعی غیرمجاز نام می‌گیرد.

بر اساس این جدول یکی از مدل‌ها مدل برنزی نام گرفته که میزان دسترسی آن ۹۹ درصد اعلام شده و تا ۴۳۲ دقیقه یعنی کمتر از ۷/۵ ساعت در ماه زمان مجاز قطعی در این بخش است.

طبق قوانین تمامی افرادی که به هنگام عقد قرارداد اشاره نکرده‌اند که به عنوان مثال علاقه‌مند به استفاده از سرویس‌های طلایی، نقره‌ای و یا الماس هستند، برنز محسوب می‌شود.

سرویس نقره‌ای سرویس دیگری است که ۹۹.۴ درصد دسترسی دارد و حدود ۲۵۹.۲ دقیقه مجاز به قطعی‌های ماهانه است. اما در سرویس‌ طلایی که برای آن دسترسی ۹۹.۹ درصد تعریف شده شرکت ارائه‌کننده‌ خدمات تنها مجاز است ۴۳.۲ دقیقه در ماه قطعی داشته باشد و درنهایت در سرویس موسوم به الماس که ۹۹.۹۹ درصد دسترسی برای آن تعریف شده تنها ۲۵۹ ثانیه در ماه قطعی اینترنت مجاز است.

جریمه‌هایی از ۵ تا ۱۰۰ درصد
بر اساس قوانین تعریف شده در سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای قطعی‌های غیرمجاز بسته به میزان آنها جریمه‌های پنج تا ۱۰۰ درصد برای شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات تعریف شده و شرکت‌ها موظف شده‌اند در صورتی که در ارائه‌ی هر سرویس بیش از حد مجاز قطعی داشتند، خسارت آن را در همان ماه پرداخت کنند.

البته کاربران باید به این نکته هم توجه داشته باشند که هرگونه قطعی‌ اینترنت قطعی مجاز محسوب نمی‌شود و قطع اینترنت شرایط و حدود تعیین شده‌ای دارد که درصورت تجاوز از این حدود شرکت ارائه‌کننده خدمات با جریمه‌هایی مواجه می‌شود هرچند که گاه هم برای قطعی‌های بلندمدت اینترنت جریمه‌ای وجود ندارد.

قطعی‌های مجاز کدامند؟
بنابر آنچه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور اعلام کرده، قطعی‌هایی که ناشی از قوه قاهره مانند حوادث طبیعی باشند شامل جریمه نمی‌شوند، در این موارد و تنها مدت زمان قطعی از آبونمان کسری می‌شود. 

همچنین اگر قطعی اتصال به دلیل خرابی تجهیزات مشترک باشد، شرکت ارائه‌کننده خدمات جریمه نخواهد شد.

قطعی‌هایی که بنا به درخواست مشترک صورت بگیرند (مواردی مانند انتقال محل سکونت، تست شبکه داخلی و...) قطعی‌های ناشی از تخطی مشترک از قوانین و مقررات، قطعی ناشی از عدم پرداخت صورت حساب نیز از دیگر مواردی هستند که در آن‌ها جریمه‌ای برای شرکت ارائه‌کننده خدمات در نظر گرفته نشده است.

اما آخرین بند این موارد هم به زمانی مربوط می‌شود که قطعی اینترنت ناشی از صدور احکام قضایی و یا امنیتی کشور باشد که در این حالت نیز مدت زمان قطعی از شارژ ماهانه کسر خواهد شد.

اما معمولا طی زمانی که اینترنت کاربران با کندی مواجه شده، مسوولان و ارایه‌کنندگان خدمات اینترنتی کمتر به ارائه توضیحاتی روشن درباره دلایل اختلالات ایجاد شده در اینترنت پرداخته‌اند و یا زمانی مشخص را برای برطرف شدن این مشکلات وعده بدهند. 

با این حال باید همچنان منتظر ماند تا مشخص شود آیا برای ایجاد این اختلالات و افت کیفیت و سرعت اینترنت در این دوره خسارتی به کاربران تعلق خواهد گرفت یا خیر؟!
کد مطلب: 24918
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
من به این نتیجه رسیدم که زیرساخت اصلیترین باعث مشکلات اینترنت کشوره.
یکی به من بگه چرا این شرکت باید پهنای باند رو چندین و چند برابر قیمت اولیه در اختیار شرکت ها قرار بده؟
قیمت رو دو برابر ببره بالا! طمعش به پول زیاده؟! خب سه برابر نه 16 برابر!!!!!!!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام