۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۷

اوبونتوی جدید مانند مایکروسافت قدیم، نرم‌افزار جاسوسی دارد/ نصب نکنید

ایتنا- قراردادن فیچر جدید جست‌وجو که هنگام کار کردن با آن، پکت‌ها و دیتاها را از روی کامپیوتر کاربر بدون اجازه به سرورهای خاصی برای کمپانی Canonical می‌فرستد، باعث این جنجال امنیتی شده است.
اوبونتوی جدید مانند مایکروسافت قدیم، نرم‌افزار جاسوسی دارد/ نصب نکنید


مبدع و رهبر جنبش نرم‌افزار آزاد، جدید ترین نسخه اوپ سورس سیستم عامل اوبونتو را خطرناک و جاسوسی خواند.


ریچارد استالمن که پروژه گنو و جی.پی.ال را نوشته است در وبلاگ خود هشدار داد نسخه سیستم عامل جدید اوبونتو کد جاسوسی در خود دارد. 


به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، وی کمپانی Canonical را بدلیل قرار دادن فیچر جدید سرچ و جست‌وجو مورد انتقاد قرار داده و گفت این فیچر بدون اجازه کاربر، هنگام جست‌وجو پکت‌ها و بسته‌های دیتا را از روی کامپیوتر کاربر بدون اجازه به سرورهای تعریف شده روی کمپانی Canonical می‌فرستد. 

اوبونتوی ۱۲.۱۰ با برنامه home lens در ترکیبی با محصولات آمازون نتایج جست‌وجو را از روی کامپیوتر کاربر می خواند و این خود باعث به اشتراک گذاری دیتای کامپیوتر کاربر برای سایرین می شود. 

شبیه این برنامه اولین بار روی ویندوز مایکروسافت بنام Microsoft OS phoning home قرار دادهشد که همان زمان بعنوان برنامه جاسوسی از روی کامپیوتر کاربران شناخته شد و چیزی که در حال حاضر روی اوبونتوی جدید نصب شده نیز دقیقا شبیه همین برنامه است. 

این ساختار نرم‌افزاری مانند بدافزار بوده و کدهای مهاجم در نهایت سکوت، بک دور می سازند. 

استالمن نوشت مشکل در تبلیغات اینترنتی نیست بلکه مشکل بر سر جاسوسی است! 

کمپانی Canonical گفته ما به آمازون نمی‌گوییم چه کسی چه چیزی را روی سایتش جست‌وجو می‌کند اما خود این کمپانی اطلاعات شخصی شمار را جمع آوری می کند. 

استالمن می‌گوید این کمپانی تحت فشار کرابران دکمه خاموشی سرچ را درست کرده اما این کافی نیست و ممکن است کار اصلی بدون اطلاع انجام شود.
کد مطلب: 24572
نام شما
آدرس ايميل شما


نوید
feedback
این که یه نرم افزار جزیی این وسط داره برای خودش یه کاری می‌کنه دلیل نمی‌شه تو تیتر خبر بنویسید نصب نکنید! خیلی راحت میشه لنز مربوط به جستجوی آمازون رو غیرفعال کرد...
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام