۲
۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۳

شش راهکار ساده برای حضور موفق در شبکه‌های اجتماعی

ایتنا- شاید برای شما هم فیس‌بوک و توییتر جزیی از زندگی روزمره شده باشد! یا شما هم خودتان را در زمره فیس‌بوک‌بازهای قهار بدانید! پس بعد از خواندن این مقاله شاید کمی تجدید نظر کنید!
شش راهکار ساده برای حضور موفق در شبکه‌های اجتماعی


حضور موفق در شبکه‌های اجتماعی همیشه آسان نیست. اما نکات ریز و درشت ساده‌ای هست که با رعایت آنها می‌توان کاربر موفق و کاربلدی محسوب شد. بعضی از این نکات را که مجله "تایم" انتخاب کرده است، مرور می‌کنیم. 


دیگر کاربر تازه وارد شبکه‌های اجتماعی محسوب نمی‌‌شوید، حالا چند وقتی هست که عضو یکی دو شبکه‌ اجتماعی شده‌اید. 

گاهی استاتوس می‌نویسید، گاهی مطلبی را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارید و گاه مطلبی را بازنشر می‌دهید. 

اما حس می‌کنید انگار در شبکه‌های اجتماعی غریبه‌اید، انگار هنوز قواعد نانوشته‌اش را در حد دیگران بلد نیستید.

به گزارش ایتنا از دویچه وله، نشریه‌ معتبر "تایم"، ۶ نشانه را دسته‌بندی و معرفی کرده است و می‌گوید اگر دست‌کم یکی از این نشانه‌ها درباره شما صدق می‌کند، شما هنوز به زیروبم شبکه‌های اجتماعی وارد نیستید و کاربر واردی به حساب نمی‌آیید.

- پنج استاتوس آخر شما همه نقل قول است
اگر ایده‌ شما از فعالیت در شبکه‌ اجتماعی این است که مدام جمله‌های حکیمانه یا جالب از بزرگان و چهره‌های معروف را نقل‌قول کنید، شما اصلا هدف و فلسفه شبکه‌ اجتماعی را درک نکرده‌اید.

نقل قول از گفته‌های دیگران معنایش "ارتباط‌" نیست. تصور کنید در زندگی واقعی خود مدام راه بروید و در مکالمه با افراد به جای بیان نظر و عقیده خودتان، مدام از دیگران نقل قول کنید. دیگران درباره شما چه فکری خواهند کرد؟ 

جز این‌که بگویند این فرد در ارتباط گیری کاملا ناموفق و عجیب و غریب است و شاید حتا به شما توصیه کنند سری به روان‌شناس بزنید!

شبکه‌ اجتماعی هم از این نظر چندان تفاوتی با دنیای واقعی ندارد. قبل از انتشار استاتوس‌هایی از این قبیل، اول از خودتان بپرسید آیا در عالم واقع، چنین جمله‌ای در مکالمه و ارتباط چه معنایی دارد؟

- آخرین باری را که با کسی در شبکه‌ اجتماعی "مکالمه" داشته‌اید، به یاد نمی‌آورید
این شاید مهم‌ترین نشانه باشد که شما قواعد شبکه‌ اجتماعی را بلد نیستید. شبکه‌ اجتماعی برای ارتباط، گفت‌وگو و بحث شکل گرفته است. اگر چیزی می‌نویسید که جز خودتان کسی سر در نمی‌آورد یا حتا رغبت نمی‌کند که از شما بپرسد منظورتان چیست، باید فعالیت‌های خود را بازبینی کنید.

فراموش نکنید که در شبکه‌ اجتماعی قرار است "اجتماعی" باشید. درست است که هرکس می‌تواند به شیوه‌ خود از شبکه اجتماعی استفاده کند، اما یادمان نرود که شبکه‌های اجتماعی قرار است ابزاری باشد که تجربه‌ها و نظرات شخصی ما به تجریبات و نظریاتی آنلاین و تکامل یافته در بحث و گفت‌وگو با دیگران بدل شود.

بهتر است در شیوه‌ نوشتن استاتوس‌ها و کامنت‌های خود دقت کنید تا به شکلی باشد که دیگران را نیز تشویق به نظردادن و گفت‌وگو کند.

- اگر فقط درگیر بحث‌های سیاسی و مذهبی می‌شوید
شبکه‌ اجتماعی تنها برای بیان نظرات سیاسی و مذهبی شما نیست. اگر فقط درباره‌ عقاید سیاسی و مذهبی یا مخالفت با دیگر عقاید سیاسی و مذهبی می‌نویسد، شما باز هم فلسفه‌ "ارتباط" در شبکه‌ اجتماعی را به درستی متوجه نشده‌اید.

بیان مداوم نظرات سیاسی و مخالفت‌های مذهبی شما در فیس‌بوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی، به تدریج بسیاری از دوستان‌تان را آزار خواهد داد. 

رمز حضور موفق در شبکه‌ی اجتماعی، انتشار نوشته‌ها و به اشتراک‌گذاشتن مطالب متنوع است. هیچ کس علاقه‌مند صفحه‌ای نمی‌شود که از بالا تا پایین درباره‌ مخالفت مذهبی یا باورهای سیاسی شخصی است. 

- آخرین باری که توئیتر یا فیس‌بوک خود را به‌روز کردید، به یاد نمی‌آورید
"تداوم حضور" یکی از کلیدهای اصلی حضور موفق و حرفه‌ای در شبکه‌ اجتماعی است. در این تداوم حضور باید مراقب باشید که از آن سوی بام هم نیفتید و دچار بیش‌فعالی نشوید.

فراموش نکنید که مفهوم "زمان" در شبکه‌ اجتماعی سریع‌تر از جهان واقعی است. اگر سه ماه استاتوس فیس‌بوک تازه‌ای ننویسید، معادل سه سال جهان واقعی محسوب می‌شود. 

اگر سه ماه است توئیتر خود را به‌روز نکردید، وضع از این هم بدتر است و مثل این است که ۶ سال فعالیتی نکرده‌اید.

شبکه اجتماعی باید زنده و فعال و پویا باشد.
اگر تداوم حضور نداشته باشید، بسیاری از دوستان شما خیال می‌کنند مرده‌اید! و در واقع هم اگر سه ماه یک بار هم صفحه‌ خود را به‌روز نمی‌کنید، در دنیای دیجیتال مرده محسوب می‌شوید! 

- اگر توئیت‌های شما بازنشر داده نمی‌شود
اگر توئیت‌های شما در "توئیتر" بازنشر (ری توئیت) نمی‌شود، معنایش روشن است: شما بلد نیستید با امکان ۱۴۰ کاراکتر در توئیتر، مطلبی که به درد دیگران هم بخورد، منتشر کنید.

در توئیتر نباید فراموش کنید که شما نیز باید مطالب دیگر کاربران را ری‌توئیت کنید. 
بده و بستان قاعده‌ اصلی شبکه‌های اجتماعی است. 

- اگر تعداد فالوئرهای شما افزایشی ندارد
این اتفاق هم هشداری است که شما رموز حضور موفق و جالب در شبکه‌ اجتماعی را بلد نیستید. صفحات کاربرانی که حضور موفق، لایک‌ها و فالوئرهای چشمگیری دارند را با دقت نگاه کنید. راه خوبی است که ایده بگیرید شبکه اجتماعی مناسب چه موضوعاتی است.
 
کد مطلب: 24539
نام شما
آدرس ايميل شما


علی اکبرومحمدامین کارگر
feedback
Iran, Islamic Republic of
به جای برنامه ی توپولو ها برنامه ی اسکوبی دوراپخش نمایید
علی اکبرومحمدامین کارگر
feedback
Iran, Islamic Republic of
به جای برنامه توپولوبرنامه اسکوبی دوراپخش کنید
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام