۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۵

نخستین سایت مزایده اینترنتی ویژه مسلمانان

ایتنا- تهیه مایحتاج ویژه مسلمانان، در خارج از کشورهایشان گاهی با مشکل مواجه می‌شود. مثلا شاید به راحتی نتوان در کشورهای اروپایی جانماز یا تسبیح یافت. این سایت مشکل این افراد را رفع می‌کند.
نخستین سایت مزایده اینترنتی ویژه مسلمانان


در وبسایتی به نام «سلیشا» از روسری‌های رنگارنگ گرفته تا مهر و جانماز و در مجموع هر چه که یک مسلمان مومن می‌تواند به آن احتیاج داشته باشد، پیدا می‌شود. 

این، نخستین سایت اینترنتی مزایده برای مسلمانان در سراسر جهان است.

به گزارش ایتنا از دویچه وله، در نگاه اول بین وب‌سایت «سلیشا» (Selisha.de) و دیگر سایت‌های حراج کالا مانند "ای‌بی" (eBay) تفاوتی دیده نمی‌شود. 

در سلیشا هم فعالیت‌های معمول مانند خرید، فروش و شرکت در مزایده‌های مختلف صورت می‌گیرد، تنها با این تفاوت که اینجا کاربران با "السلام علیکم" با هم احوالپرسی می‌کنند و هر جست‌وجویی با نام خدا شروع می‌شود.

این پایگاه اینترنتی دو سال پیش تأسیس شده است و با شعار «هر چه که وفق مراد مسلمانان است و بیشتر» برای خود تبلیغ می‌کند. 

کاربران می‌توانند انواع و اقسام کالاهایی را که به نحوی به زندگی روزمره مسلمانان مربوط می‌شود در این وبسایت بیابند؛ از روسری‌هایی به رنگ‌های تند با سنگ‌دوزی‌های پر زرق و برق گرفته تا ساعتی که زنگش صدای اذان است، یا قطب‌نمایی که به فرد مسلمان کمک می‌کند که هنگام سفر جهت قبله را به راحتی پیدا کند.

«سلیشا»؛ جوابگوی نیازهای مسلمانان ساکن غرب
سلیم رید (Salim Reid)، دانشجوی عراقی-آلمانی در هامبورگ موسس وبسات «سلیشا» است. او می‌گوید: «تنها در آلمان حدود سه و نیم میلیون مسلمان زندگی می‌کنند. اما متأسفانه وبسایت‌های حراج رایج مانند "ای‌بی" جوابگوی نیازهای مسلمانان نیست. شاید بتوان هر از گاهی پس از جست‌وجوی طولانی یک جانماز پیدا کرد، اما آن هم تنها در یک رنگ که معمولا تا شما بخواهید اقدام کنید، جانماز به فروش رفته است. »

سلیم تصمیم گرفت با راه‌اندازی این سایت کمبود مسلمانان در این زمینه را برطرف کند. این تاجر جوان با جامعه مسلمانان آلمان به خوبی آشنائی دارد و نیازهای آنها را می‌شناسد. 

او همچنین چندی پیش وبسایت دیگری به نام «تاکسی برای مسلمانان» به راه انداخت. در این سایت مسلمانانی که با اتومبیل خود از شهری به شهر دیگر می‌روند می‌توانند مسافرانی را که هم‌مسیر هستند پیدا کرده و با خود ببرند. 

اینگونه وبسایت‌ها در آلمان بسیار رایج است. اما ویژگی این وبسایت بخصوص این است که همه کاربران آن مسلمان هستند.

فعالیت در «سلیشا» بر اساس قوانین قرآن
در وبسایت «سلیشا» هم مردم عادی و هم تجار حرفه‌ای می‌توانند خرید و فروش و در مزایده‌ها شرکت کنند. 

قوانین فعالیت در این وبسایت بر اساس قوانین قرآن است، یعنی «تقلب» به شدت ممنوع است. سلیم رید می‌گوید: «ما با کمک نرم‌افزارهایی فعالیت کاربران را در این وبسایت دائما کنترل می‌کنیم.»

بر خلاف قوانین سخت «سلیشا» در «ای‌بی» این اتفاق زیاد رخ می‌دهند که به طور مثال دوست معامله‌کننده‌ کالا در مزایده شرکت کرده و با تعیین قیمت بالا باعث افزایش غیرواقعی قیمت کالا می‌شود. این اقدام غیرقانونی است، اما بر خلاف وبسایت سلیم رید، آنچنان کنترل نمی‌شود.

سلیم می‌گوید: «در اسلام معامله کردن حتی توصیه می‌شود، اما بیشتر افراد این را نمی‌دانند.» او برای اطمینان دادن به کاربران در مورد اسلامی بودن وبسایتش، فتوای یکی از مفتی‌های اهل سنت را نیز در «سلیشا» منتشر کرده است.
کد مطلب: 24538
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام