۰
plusresetminus
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۵

دموکراسی در فیس‌بوک خیلی معنا ندارد!

ایتنا- عضویت در شبکه اجتماعی، می‌تواند منجر به تغییرات مثبتی در شکل گیری شخصیت کاربر شود. به شرط حفظ حریم شخصی!
دموکراسی در فیس‌بوک خیلی معنا ندارد!


با عرض پوزش از طرفداران دموکراسی، بزرگ‌ترین ملت مجازی جهان با یک میلیارد شهروند قدرتمند، در بهترین حالت رسما به صورت الیگارشی اداره می‌شود.


شاید خبر نداشته باشید اما تا روز چهارشنبه، به تمام اعضای فیس‌بوک حق رای اعطا شد. این شبکه اجتماعی در نظر دارد تغییرات اساسی در سیاست‌های خود ایجاد کند و بیشتر این تغییرات مربوط می‌شود به چگونگی رفتار با اطلاعات و حریم شخصی شما. 


به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، دفعه پیش که فیس‌بوک از این رای‌گیری‌ها راه انداخت، فقط تعداد اندکی از شهروندان مجازیش در آن شرکت کردند تاحدی که انتخابات میان دوره‌ای آمریکا با کمتر از ۴۰ درصد رای دهنده در مقایسه با رای‌دهندگان فیس‌بوکی، یک پیروزی بزرگ در میزان شرکت در انتخابات محسوب می‌شود. 

در ماه ژوئن نیز این کمپانی دو بیانیه دیگر را در مورد حقوق و مسئولیت‌هایش به صورت جایگزین یکدیگر به رای گذاشت و به مدت یک هفته از کاربرانش خواست به یکی از آنها رای دهند، اینبار ۳۴۲.۶۳۲ نفر رای دادند.
 
با توجه به تعداد شهروندان این دولت مجازی این تعداد یعنی یک نفز از هر ۲۶۰۰ کاربر یا ۰.۰۳۸% کل کاربران فیس‌بوک. 

فیس‌بوک اینبار نیز پس از رای‌گیریش روز چهارشنبه گفت از این پس به کاربرانش اجازه خواهد به جای رای دادن، برای نحوه اداره این شبکه مجازی کامنت بگذارند. 

یکی از معاونین این کمپانی به نام الیوت شریج در بیانه‌ای نوشت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که در مکانیسم رای دادن، کمیت از کیفیت، برجسته‌تر می‌شود بنابراین تصمیم گرفتیم که زین پس سیستمی را اجرا کنیم که منجر به تعاملات معنایی شود و کاربران را بیشتر از گذشته در فرایند رای دهی درگیر کند. 

با همه این احوال قدرت واقعی در فیس‌بوک به دست مدیران اجرایی یا همان سهامداران شرکت است و البته به طور خاص مارک زوکربرگ، موسس و مدیر عامل شرکت که تعدد حق رای‌ها را کنترل می‌کند. 

اما دادن حق رای به کاربران، حتی اگر از این امکان چندان هم استفاده نشود به فیس‌بوک این فرصت را می‌دهد که بر ماموریت اجتماعیش بیش از پیش تکیه کند. 

تغییر بزرگ بعدی که در این شبکه اجتماعی صورت خواهد گرفت بی‌شک مربوط به سیاست‌های حفظ حریم خصوصی خواهد بود و احتمالا خیلی از کاربران این تغییرات را دوست ندارند اما از آنجا که حق رای به آنها داده شده بوده، حق شکایت کردن هم ندارند.
کد مطلب: 24405
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام