کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بزرگ‌ترین دروغ در فضای مجازی!

سايت خبری ايتنا , 16 آبان 1391 ساعت 14:56

ایتنا – «قوانین و مقررات را خوانده‌ام و با آنها موافق هستم». واقعاً؟!




اگر کمی اهل وبگردی و استفاده از خدمات آنلاین سایت‌ها باشید، احتمالاً شما هم به هنگام ثبت‌نام در سایت‌ها با عبارت «قوانین و مقررات را خوانده‌ام و با آنها موافق هستم» برخورد کرده‌اید.

هر چند این مجموعه قوانین بعضاً طولانی بوده و به زبان حقوقی نوشته شده است، ولی اغلب کاربران بدون این که حتی نگاهی به آن بیاندازند، گزینه مربوطه را تیک می‌زنند تا ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. 


به گزارش ایتنا به نقل از وایرد، به همین دلیل برخی معتقدند جمله آشنای «قوانین و مقررات را خوانده‌ام و با آنها موافق هستم» بزرگ‌ترین دروغ در جهان است!

اکنون پروژه‌ای به نام ToS;DR قصد دارد این مشکل را حل کند.

ToS;DR مخفف Terms of Service; Didn't Read و به معنای «شرایط استفاده از سرویس؛ نخوانده‌ام» است.

سایت این پروژه به آدرس tos-dr.info در دسترس عموم قرار دارد. 







نحوه عملکرد ToS;DR به این صورت است که افراد و کاربرانی که از خدمات یک وب‌سایت استفاده کرده‌اند و در مورد قوانین و مقررات استفاده از آن اطلاعاتی دارند، می‌توانند این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارند و جمع‌بندی کلی از مهم‌ترین قوانینی که باید به هنگام استفاده از وب‌سایت مدنظر قرار گیرد را به اختصار و به زبانی ساده بازگو کنند.

این پروژه به شیوه جمع‌سپاری (Crowdsourcing) کار می‌کند و دیگر کاربران قادرند در آن، به قوانین درج شده در سایت امتیاز منفی یا مثبت بدهند.

به عنوان مثال یکی از قوانین گوگل که می‌گوید «گوگل می‌تواند محتوای شما را در تمام سرویس‌های فعلی و آتی خود به کار گیرد» با امتیاز منفی کاربران مواجه شده است.

یا این موضوع که سایت ویکی‌پدیا از کوکی‌ها استفاده نمی‌کند، سیاستی است که از دید کاربران مثبت تلقی شده است.

به گزارش ایتنا، در حال حاضر این سایت به حلاجی قوانین سایت‌ها و شرکت‌های مختلفی روی آورده است که از آن جمله می‌توان به گوگل، فیس‌بوک، یاهو، ویکی‌پدیا، فلیکر، توییتر، اسکایپ، آمازون، دراپباکس، وردپرس، bitly و مایکروسافت اشاره کرد.

این پروژه ابتکاری و جالب توسط هوگو روی (Hugo Roy) یکی از فعالان بنیاد نرم‌افزار آزاد اروپا رهبری می‌شود.
 


کد مطلب: 24262

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/24262/بزرگ-ترین-دروغ-فضای-مجازی

ايتنا
  https://www.itna.ir