۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۶

بدافزارها چه می‌کنند؟

ایتنا- بدافزارها چه تفاوتی با ویروس‌ها دارند؟ چه آسیبی به سیستم‌ها وارد می‌کنند؟ از چه راه‌هایی وارد سیستم‌ها می‌شوند؟ این مقاله به سوالات شما پاسخ می‌دهد.
بدافزارها چه می‌کنند؟


یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: بدافزارها شامل نرم‌افزارهای جاسوسی و یا برنامه‌های تبلیغاتی مزاحم مانند ردیابی کوکی‌ها است که به ردیابی علاقه‌مندی‌های کاربران در کامپیوتر می‌پردازند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، محمد سلیمی در گفت‌وگو با این خبرگزاری، با بیان این مطلب، اظهار کرد: واژه بدافزار کوتاه شده نرم‌افزار مخرب (malicious software) است. 

این واژه اصطلاحی عمومی برای توصیف همه ویروس‌ها، کرم‌ها، جاسوس‌افزارها و تقریباً هر چیزی که به طور خاص برای صدمه به کامپیوتر و یا سرقت اطلاعات طراحی شده است.

وی تصریح کرد: واژه ویروس‌های کامپیوتری اغلب به جای بدافزار استفاده می‌شود، هرچند در واقع این دو واژه به یک معنی نیستند و در دقیق‌ترین معنی، ویروس برنامه‌ای است که خود را مدام تکثیر کرده و کامپیوتر را با گسترش خود از یک فایل به فایل دیگر آلوده می‌کند، سپس وقتی فایل‌ها از یک رایانه به دیگری کپی شده و بین دو یا چند رایانه به اشتراک گذاشته می‌شوند، از کامپیوتر آلوده به دیگران منتقل می‌شود و این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند.

سلیمی ابراز کرد: اکثر ویروس‌ها خود را به فایل‌های اجرایی متصل می‌کنند، اما برخی می‌توانند به فایل‌های ذخیره اطلاعات بوت، اسکریپت‌فایل‌های اتوران، فایل‌های آفیس و یا حتی در برخی موارد به فایل‌های دلخواهی متصل شوند.

به گفته او بسیاری از این ویروس‌ها مانند ویروس CIH برای این طراحی شده‌ است تا رایانه کاربر را به طور کامل به سمت غیرقابل استفاده شدن ببرند و همچنین برخی ویروس‌ها به سادگی فایل‌های کاربر را حذف کرده و یا خراب می‌کنند، نقطه نظر کلی این است که ویروس‌ها برای خراب کردن و از بین بردن اطلاعات طراحی شده‌اند.

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه، یادآور شد: بدافزار و یا Malware خلاصه کلمه نرم‌افزار مخرب است، بدافزارها شامل نرم‌افزارهای جاسوسی و یا برنامه‌های تبلیغاتی مزاحم مانند ردیابی کوکی‌ها که به ردیابی علاقه‌مندی‌های کاربران در کامپیوتر می‌پردازند و یا برنامه‌های گمراه‌کننده دیگری مانند کی‌لاگرها، اسب‌های تروا، کرم‌ها و ویروس‌ها هستند.

او خاطر نشان کرد: key loggerها برنامه‌هایی هستند که هر کلید فشرده شده روی کی‌بورد کاربر را ذخیره کرده و به کسی که جاسوسی شخص را می‌کند، ارسال می‌کنند که می‌تواند شامل کلمات عبور کاربر، شماره حساب بانکی وی و شماره کارت اعتباری باشد.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ویروس‌ها یا کرم‌ها خود را تکثیر می‌کنند، اظهار کرد: این نوع از نرم‌افزارهای مخرب ممکن است به ارسال اسپم (Spam) بپردازند و یا به انجام انواع فعالیت‌های ناگوار دیگر بپردازند و کاربر حتی متوجه آن نشود، چرا که ویروس‌ها معمولاً به دیگر برنامه‌ها می‌چسبند، در حالی که کرم‌ها از خود موجودیت دارند و هر دو می‌توانند به سیستم شخص، با از بین بردن منابع ضروری سیستم صدمه بزنند که ممکن است کامپیوتر کاربر کند و یا متوقف گردد.
کد مطلب: 24186
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام