۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۴ ساعت ۱۱:۴۰

خسارات جبران‌ناپذير بدليل تاخير در اجراي بانكداري‌الكترونيك

سعيد خرازي زاده به ايرنا گفت: اگر خسارتي كه به دليل اين تاخير متحمل شده و مي‌شويم را حساب كنيم، متوجه خواهيم شد كه اگر اين سيستم در ده سال گذشته خريداري مي شد به نفع ما بود اما اكنون هنوز ما درحال فكر كردن براي اجراي اين سيستم هستيم. وي تاكيد كرد: اين در حالي است كه در بسياري از كشورها و حتي كشورهاي حوزه خليج فارس نظير دوبي، بانك‌هاي صددرصد الكترونيك بدون هيچ شعبه‌اي راه‌اندازي شده و يا بانك‌هايي هم كه داراي شعبه هستند، تعدادي بسيار محدودي پرسنل دارند. به گفته وي، سيستم بانكداري الكترونيكي مثل هر سيستم ديگر آي‌تي داراي دو جنبه زير ساختاري و كاربردي است. وي تصريح كرد: اين سيستم يك شبكه ارتباطي اينترنتي است كه بايد هر چه سريع‌تر اجرا و در نقاط مختلف كشور به وسيله زيرساخت‌هاي مخابراتي فراهم شود. وي مشكلات ما دراين زمينه را چنين عنوان كرد: بخشي از مشكلات كشور به زير ساخت‌هاي مخابراتي كه هنوز به حد قابل قبولي نرسيده، مربوط مي‌شود. خرازي زاده افزود: در حال حاضر شبكه ارتباطي قوي فيبر نوري مخابراتي كشور بين مراكز مناطق مختلف مخابرات تكميل شده اما هنوز خدمات فيبر نوري آن طور كه بايد و شايد به خارج از مخابرات گسترش نيافته است. وي با اشاره به اينكه فيبر نوري سرعت ارتباطات بالايي را ايجاد مي‌كند تاكيد كرد: سيستم‌هاي متداول مخابراتي مانند ‪ ADSL‬و ديگر سيستم‌هاي متداول مخابراتي‌كه شركت مخابرات تنظيم مي‌كند براي سيستم تجارت و بانكداري مناسب و پاسخگو نيست. وي افزود: همه بانك‌ها بايد سيستم‌هاي ارتباطي اينترنتي را داشته و شبكه يكپارچه‌اي كه داراي ضريب امنيت بالاست، را داشته باشند. وي مشكل امنيت را از ديگر موانع اجراي بانكداري الكترونيكي كه هنوز در كشور عملي نشده عنوان كرد و گفت: سيستم‌هاي امنيت بايد كامل باشند و براي تحقق آن نياز به نرم افزار و برنامه‌هاي كابردي امنيتي است. خرازي زاده با اشاره بر اين كه مجموعه تكنولوژي و نرم افزارهايي كه بانكداري الكترونيكي را به وجود مي‌آورند در كشور محقق نشده، يادآور شد: اگر ده سال گذشته برنامه‌هاي از پيش نوشته شده كه توسط كشورهاي بزرگ مورد استفاده قرار گرفته را پياده‌سازي مي‌كرديم اكنون متحمل تاوان سنگين اين تاخير نبوديم. وي تصريح‌كرد: بانك‌هاي كشور نيز به دليل عدم امنيت بالا جرات روي آوردن به اين سيستم را پيدا نكردند. خرازي زاده ادامه داد: هزينه‌هاي بسياري نظير عقب ماندگي در بخش‌هاي اقتصادي، اتلاف وقت، آلودگي هوا، مصرف بالاي بنزين و بسياري موارد ديگر از خسارت‌هاي اين تاخير به شمار مي‌رود.
کد مطلب: 2388
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام