۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴

تولید سرفیس فون: تصمیمی اشتباه، در زمانی نادرست، با دلایلی غیر منطقی

ایتنا- مایکروسافت، با تولید سرفیس‌فون، قصد دارد حضورش را در این بازار تثبیت کند اما باید دید این تصمیم، مشکلی از مایکروسافت حل خواهد کرد یا نه؟
تولید سرفیس فون: تصمیمی اشتباه، در زمانی نادرست، با دلایلی غیر منطقی


این روزها برخی شایعه‌ها حاکی از آن است که مایکروسافت می‌خواهد اسمارت‌فونی با نام تجاری تبلتش یعنی سرفیس تولید کرده و به بازار عرضه کند.

پیش از این بارها استدلال شده بود که بهتر است مایکروسافت با ساخت گوشی منحصر به فردی وارد بازار اسمارت‌فون‌ها شود. 

گفته می‌شود گوشی‌هایی که یک تولیدکننده به حاملین و خریداران با قیمت ۶۰۰ دلار عرضه می‌کند، برای خودش تنها ۳۰۰ دلار هزینه برداشته است. 

بازار اسمارت‌فون‌ها بازاری است که به راحتی نمی‌توان از آن دل کند و مایکروسافت نیز این را می‌داند که با فروش لایسنس سیستم عامل هرگز نمی‌تواند چنین درآمدی داشته باشد. 

این روزها برخی شایعه‌ها حاکی از آن است که مایکروسافت می‌خواهد اسمارت‌فونی با نام تجاری تبلتش یعنی سرفیس تولید کرده و به بازار عرضه کند. 

احتمالا اتخاذ تصمیم نهایی برای تولید این گوشی بستگی زیادی به موفقیت اسمارت‌‌فونهایی دارد که قرار است تا آخر امسال با ویندوزفون ۸ راهی بازار شوند. 

به هر حال هنوز نمی‌توان در باره صحت این حرف و حدیث‌ها با قطعیت نظر داد. اما اگر این شایعه‌ها درست باشد توجه به جوانب این تصمیم بسیار مهم است. 

با اینکه ما از تصمیم مایکروسافت برای تولید یک گوشی انحصاری حمایت می‌کنیم اما باید اذعان کرد انجام چنین کاری در این برهه زمانی چندان درست نیست. 

به احتمال قوی مایکروسافت می‌تواند اسمارت‌فون شاخصی را راهی بازار کند اما فعلا مهم‌ترین چالش پیش روی این کمپانی ارتقا دادن موقعیت ویندوزفون است. 

تولید سرفیس به چند دلیل بسیار عقلانی بود: بازار کامپیوتر‌های شخصی را، PCهایی با کیفیت‌‌های پایین و طراحی‌های ضعیف اشباع کرده بودند و مایکروسافت نیاز به دستگاهی داشت که بتواند قابلیت‌های ویندوز ۸ را به طور تمام و کمال به معرض نمایش بگذارد. 

با نگاهی گذرا به دستگاه‌هایی که با این سیستم عامل عرضه شده و یا خواهند شد هم به راحتی می‌توان فهمید که هیچ کدام به اندازه سرفیس شاخص نیستند.
 
به علاوه اگر تولید کنندگان بزرگ PC ویندوز را کنار بگذارند، با این رقابت سربه سر مایکروسافت هرگز نگران از دست دادن بازار ویندوز نخواهد بود. 

اما اسمارت‌فون‌ها کامپیوتر نیستند!
بازار اسمارت‌فون‌ها با بازار کامپیوترهای شخصی بسیار متفاوت است. 
با وجود وعده و وعیدهای فراوان مایکروسافت، اولین ویندوزفون، فاقد قابلیت‌های شاخص بود. 

سخت‌افزارهای اولیه‌ای هم که با این سیستم عامل عرضه شدند چندان چنگی به دل نمی‌زدند. اما اندک اندک همه چیز به مسیر درست خود بازگشت. 

ویندوز فون ۷.۵ از اسلاف خود بسیار بهتر بود و نوکیا هم هم‌زمان اسمارت‌فون‌هایی را به بازار عرضه کرد که یک سر و گردن از سایر گوشی‌های مبتنی بر ویندوز فون بالاتر بودند. 

البته هنوز هم موقعیت ویندوزفون در حد و اندازه‌های مایکروسافت نیست اما به نظر می‌آید که در راه درستی قرار دارد. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۱۲ هفته پایانی منتهی به سپتامبر ۲۰۱۲، سهم فروش ویندوز فون در ۵ بازار عمده اروپا یعنی آلمان، انگلستان، فرانسه ، ایتالیا و اسپانیا تنها ۵ درصد بوده که به نسبت همین دوره در سال گذشته ۱.۲ درصد رشد داشته است.
 
در وقع مقصر اصلی پایین بودن محبوبیت ویندوز فون ۸ تا حدودی خود مایکروسافت است. 

لومیا ۸۲۰ و ۹۲۰ نوکیا، X ۸ و S۸ HTC گوشی‌های بسیار خوبی هستند و همچنان توانسته‌اند جایگاه خود را در بازار حفظ کنند. و هر چند که نوکیا برای بازگشتن به موقعیت سابقش هنوز دارد دست و پا می‌زند اما باید در نظر داشت که دوربین فوق‌قوی ۹۲۰ هنوز هم بسیاری از خریداران را به سمت این گوشی می‌کشاند.
 
بنابراین تولیدکنندگان کار خودشان را خوب انجام داده‌اند. و اگر این گوشی‌ها فروش خوبی ندارند به هیچ عنوان ربطی به جذابیت، قدرتمندی و شاخصه‌های آنها ندارد. 

به عبارت دیگر لزومی ندارد مایکروسافت در نقش یک تولید کننده وارد بازار شود تا بتواند ویندوز فونش را به همه اثبات کند. 

تولید کننده‌های گوشی خودشان به حد کافی گوشی‌های خوبی برای ویندوز فون تولید کرده‌اند. 

به علاوه بازار اسمارت‌فون‌ها، به هیچ عنوان قابل مقایسه با بازار PC ها نیست. شاید مایکروسافت با تبلتش حرفی برای گفتن داشته باشد اما با وجود حضور تولیدکنندگان قدرتمندی مثل سامسونگ، کاراین کمپانی بسیار سخت خواهد شد. 

اگر مایکروسافت بخواهد کمپانی‌های بزرگ تولید کننده گوشی مثل HTC را به سمتی بکشاند که مورد تمایلشان نیست، آنها هم به راحتی با برداشتن ویندوز فون از روی تولیداتشان عکس‌العمل نشان خواهند داد. 

البته موقعیت نوکیا تا حدودی متفاوت است، نوکیا هیچ جایگزینی برای ویندوز فون ندارد. 

به هر حال این عمل مایکروسافت سبب خواهد شد همین رشد اندکی که در علاقه حاملین و تولید کننده نسبت به ویندوزفون روی داده است به کلی نابود شود. 

شاید مایکروسافت از اینکه ویندوزفونش با لومیا به دست کاربران می‌سد خیلی راضی نباشد اما باید این به نکته توجه داشت که اگر لومیایی خریده می‌ود بیشتر به خاطر وجود ویندوز است. 

خیلی‌ها لومیا را به اسم ویندوز موبایل می‌شناسند. همانطور که اگر فروش اندرویید خیلی بالاست به خاطر علاقه مردم به گلکسی و Droid است. 

پس درست برخلاف تبلت سرفیس، سرفیس فون نه تنها هیچ تغیری در کیفیت گوشی‌ای موجود در بازار ایفا نخواهد کرد بلکه باعث خواهد شد تا تولیدکنندگان بزرگ از سیستم عامل فعلی این کمپانی هم دوری کنند. 

عدم موفقیت ویندوز فون هم برمی‌گردد به فقدان عواملی چون یک اپلیکیشن جذاب و معروف مثل اینستاگرام یا انگری بردز، یک اپلیکیشن کارامد قوی  (همه بانک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و تیم‌های ورزشی یک نسخه اپلیکیشن مخصوص iOS دارند اما برای ویندوزوفن نه)، تبلیغات ضعیف، بازاریابی ضعیف، و در مورد ویندوز فون ۷.۵ هم نبود یک سخت‌افزار مناسب که بتواند شاخصه‌های این سیستم عامل را به خوبی برجسته سازد. 

بنابراین حتی با حضور یک سرفیس فون هم نباید انتظار داشته باشیم تغییری دراوضاع و احوال ویندوز فون به وجود بیاید. 

اگر مایکروسافت بخواهد همچنان تولید کنندگان بزرگ را در کنار ویندوز فونش حفظ کند یک راه تولید و عرضه بسیار محدود سرفیس فون است. 

درست مثل نکسوس گوگل، یعنی این گوشی را فقط برای علاقمندان خاص و توسعه دهندگان به فروش برساند. 

اما این راه هم برای مایکروسافت خیلی عقلانی نیست، موقعیت گوگل و اندروییدش به کلی با وضعیت فعلی این کمپانی متفاوت است. 

هنگامی هم که صحبت از درآمد به میان می‌آید، تولید سخت‌افزاری اختصاصی می‌تواند یکی از گزینه‌های بلند مدت مایکروسافت باشد، و اگر تولید کنندگان بزرگ، کارایی خود را از دست بدهند و هیچ نام و ارتباطی دور ویندوزفون باقی نمایند ساخت این اسمارت فون بهترین گزینه کوتاه مدت پیش روی مایکروسافت خواهد بود.

به طور مشابه اگر ویندوز فون به آن چنان موفقیتی دست یابد که بتواند بازار را به سلطه خود در آورد، باز هم تولید یک گوشی اختصاصی، راهکار بسیار خوبی است. 

اگر هنوز در سال ۲۰۱۰ بودیم و مایکروسافت مواد اولیه ارزان قیمت و سازه‌های سست خود را کنار می‌گذاشت و اگر ویندوزفون صرفا انعکاسی از قابلیت‌های اندوریید نبود، باز هم می شد امید داشت که گوشی مایکروسافت موفق شود. 

اما در شرایط بد فعلی که ویندوزفون رشد کم اما مثبتی دارد، ساخت یک سرفیس فون ایده فوق‌العاده بدی است. 

در واقع این گوشی هیچ یک از مشکلات مایکروسافت را حل نکرده و مطمئنا حضور موفقیت‌آمیزی را نیز در بازار اسمارت‌فون‌ها تجربه نخواهد کرد.
کد مطلب: 23867
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام