۱۵
۰
plusresetminus
يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۲
پاسخ به انتقادات در زمینه فیلترینگ ناگهانی جی‌میل

معاون وزیر ارتباطات: مگر همه باید بنز سوار شوند؟

ایتنا - حکیم جوادی: زماني در سفري كه به يكي از كشورهاي پيشرفته دنيا داشتم اين سوال را پرسيدم كه آيا دولت شما به كاربران اجازه مي‌دهد براي دسترسي به خدمات دولتي از جي‌ميل يا هات ميل يا گوگل استفاده كنند و آنها تاكيد كردند كه به هيچ عنوان چنين امكاني وجود ندارد.
علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات ایران
علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات ایران


رييس سازمان فناوري اطلاعات از راه‌اندازي موتورجست‌وجو و ايميل نيز با نام فخر و فجر خبر داد و در ارتباط با اين‌كه آيا ممكن است جي‌ميل رفع فيلتر شود تنها به اين پاسخ اكتفا كرد كه مذاكراتي دراين زمينه در حال انجام است.

به گزارش ایتنا از ايسنا، علي حكيم جوادي در نشستي كه به مناسبت سالگرد تاسيس سازمان فناوري اطلاعات برگزار شده بود به ذكر توضيحاتي درباره دستاوردها و فعاليت‌هاي سازمان فناوري اطلاعات پرداخت و پس از آن به پاسخگويي به سوالات مختلف خبرنگاران كه عمدتا به موضوع فيلتر شدن جي‌ميل و محدوديت‌هاي گوگل مربوط مي‌شد پرداخت.

حكيم‌جوادي در اين نشست در پاسخ به سوالي كه درباره فيلترينگ جي‌ميل مطرح شده بود اظهار كرد: ‌وظيفه ما ايجاد زيرساخت‌هاي اصلي و آماده سازي شرايط براي كاربران است.
وي ادامه داد: به هر حال زمينه سازي‌ها صورت گرفته كه كاربران بتوانند از منابع داخلي استفاده كنند اما برخي تصميم گيري‌ها هم در سطوح ديگري صورت مي‌گيرد و به شكل قانون به ما ابلاغ مي‌شود كه دراين زمينه ما موظف به اجراي قانون هستيم.

رييس سازمان فناوري اطلاعات در ادامه عنوان كرد: بحث كارشكني‌هاي گوگل موضوع جديدي نيست و اگر از نظر كاربران هم قضيه را درنظر بگيريم، ممكن است برخي انتقاداتي كه نسبت به فيلتر شدن اين سايت صورت مي‌گيرد، درست باشد.

اما حكيم‌جوادي درباره اين كه جي‌ميل يكي از بهترين پست‌هاي الكترونيكي دنيا خوانده مي‌شود و ايران در حال حاضر فاقد جايگزين مناسبي براي آن است، اظهار كرد: اگر در خيابان‌ها نگاه كنيد ممكن است مرسدس بنز هم باشد اما آيا معني اين حرف آن است كه همه بايد مرسدس سوار شوند؟!
وي ادامه داد: زماني در سفري كه به يكي از كشورهاي پيشرفته دنيا داشتم اين سوال را پرسيدم كه آيا دولت شما به كاربران اجازه مي‌دهد براي دسترسي به خدمات دولتي از جي‌ميل يا هات ميل يا گوگل استفاده كنند و آنها تاكيد كردند كه به هيچ عنوان چنين امكاني وجود ندارد.

رييس سازمان فناوري اطلاعات در ادامه صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اين‌كه لازم است در بحث فيلتر شدن گوگل دغدغه‌ها به شكل دوطرفه در نظر گرفته شود يادآور شد: اصلا چه دليلي داشت كه گوگل سرويس https راه‌اندازي كند؟ مگر http كار نمي‌كرد؟ اكنون خود شما هم مي دانيد و در رسانه‌هاي بين المللي بارها مطرح شده كه نشر اطلاعات موجب اين اتفاق شده است.

حكيم جوادي در ادامه صحبت‌هاي خود خاطرنشان كرد: اكنون بايد تلاش شود تمهيدات لازم فراهم شود تا در داخل كشور نيازهاي كاربران به يك پست الكترونيكي قوي برطرف شود.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به سوالات مختلفي كه درباره چرايي فيلتر شدن اين سايت مطرح شده بود، توضيح داد: اگر كشورهاي مختلف دنيا را بررسي كنيم مي‌بينيم كه كشورهاي بسياري هستند كه به هيچ عنوان اجازه نمي‌دهند كاربران پيش از احراز هويت وارد فضاي اينترنت شوند، به هر حال مسائل امنيتي موضوعات مهمي هستند كه بايد به دقت مورد توجه قرار بگيرند و بايد تلاش كنيم به سمت جايگزين مناسبي براي اين سايت‌ها برويم.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود اين گونه اظهار كرد كه در حال حاضر بسياري از سازمان‌هاي داخلي و مديران آنها براي خود ناپسند مي‌دانند كه بخواهند آدرس ايميلي مانند ياهو يا جي‌ميل به ديگران بدهند و در اغلب موارد بر روي كارت‌هاي ويزيت آنها آدرس‌هاي پست الكترونيك داخلي و حتي مختص آن سازمان ذكر مي‌شود.

معاون وزير ارتباطات در پاسخ به اين سوال كه تاكنون ايميل‌هاي داخلي به طور دائم دچار قطعي‌هايي بوده‌اند و حال چه تضميني وجود دارد كه كاربران براي فعاليت با اين ايميل‌ها دستخوش مشكل نشوند توضيح داد: از مدتي قبل پروژه‌اي به نام فخر و فجر را در سازمان فناوري اطلاعات آغاز كرده بوديم تا بدين ترتيب موتور جست‌وجو و پست الكترونيك ملي جديدي به مردم ارائه كنيم. اكنون هم مجوز تاسيس و بهره‌برداري از اين موارد ابلاغ شده و ما اميدواريم در آينده‌اي نزديك اين موتور جست‌وجو و پست الكترونيكي در خدمت كاربران قرار گيرد.
حكيم جوادي در عين حال از اعلام آمادگي برخي شركت‌هاي بزرگ در اين زمينه خبر داد.

اما رييس سازمان فناوري اطلاعات در پاسخ به اين سوال كه با وجود گذشت چندين روز از فيلتر شدن سايت جي‌ميل هنوز توضيح مشخصي درباره چرايي اين موضوع ارائه نشده و گاه علت اقدامات تحريمي عليه گوگل انتشار فيلم موهن عنوان مي‌شود و گاه دامنه‌هاي جي‌ميل و در اين ميان برخي مقامات هم از رفع فيلتر شدن جي‌ميل در آينده‌اي نزديك خبر مي‌دهند توضيح داد: حوزه فناوري اطلاعات حوزه خاصي است كه در آن هر روز با يك اتفاق جديد مواجه مي‌شويم. اكنون ما در بحث فني مشكل خاصي در زمينه ارتباط با جي‌ميل يا گوگل نداريم. موضوع توهين آنها به پيامبر عظيم‌الشان اسلام در چنين سطح وسيعي چيزي نبوده كه در هيچ كجاي دنيا جاي سكوت داشته باشد اكنون شاهديم كه هر روز مسلمانان در نقاط مختلف دنيا به اعتراض‌هاي شديد در اين زمينه مي‌پردازند اما واقعا نحوه عملكرد گوگل در كشور ما جاي بررسي دارد.

وي ادامه داد: ما طي دوران گذشته بارها از اين شركت خواسته‌ايم كه در زمينه سياست‌گذاري‌هايش در ايران با ما وارد مذاكره شود. اما اين اتفاق هيچ گاه صورت نگرفته و اين در حالي است كه برخورد گوگل در كشورهاي ديگر دنيا اين گونه نيست.
او ادامه داد: اكنون اگر عكس‌العملي صورت مي‌گيرد ممكن است اين عكس‌العمل‌ها تا حدي طبيعي باشد چراكه پيش ازاين و در ارتباط با بحث خليج فارس ما اعتراض‌هاي متعددي را مطرح كرديم و حتي نمايندگان كشور در وزارت امور خارجه به پيگيري اين موضوع پرداختند. در ارتباط با اهانت صورت گرفته هم پيشنهاد ما به مردم اين بود كه خود آنها تلاش كنند تا استفاده كمتري از اين موتور جست‌وجو به عمل آورند و همان طور كه ديديم هم در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته بسياري از كشورهاي مسلمان در سراسر دنيا اين سايت را تحريم كردند.

حكيم جوادي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود هم به نكته جالبي اشاره كرد و گفت: خود من نه جي‌ميل دارم و نه هات‌ميل و مدت‌هاست از پست‌هاي الكترونيكي داخلي استفاده مي‌كنم و حقيقتا مشكلي هم ندارم. اكنون هم نمي‌خواهم شعار بدهم و يا تبليغ كنم اما طي روزهاي گذشته گاه اين گونه مطرح شده است كه اعمال چنين تصميمي درست نبوده و ما جايگزيني براي جي‌ميل نداريم اما شما اين گونه در نظر بگيريد كه اگر خود شركت گوگل اين خدمات را براي ما تحريم مي‌كرد چه مي‌شد؟

 معاون وزير ICT در پاسخ به اين سوال كه آيا بالاخره جي‌ميل بار ديگر فعاليت‌هاي خود را در ايران از سر مي‌گيرد و رفع فيلتر مي‌شود هم تنها به ذكر اين نكته بسنده كرد كه درحال حاضر مذاكراتي در حال انجام است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا وزارت ارتباطات و سازمان فناوري اطلاعات نماينده‌اي در كميته تعيين مصاديق مجرمانه رايانه‌يي ندارند هم گفت: دكتر فرقاني نماينده ما در اين كميته هستند.
 
کد مطلب: 23797
نام شما
آدرس ايميل شما


علیرضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
پنج نکته در این مصاحبه مطرح است:
اول اینکه آقایان خود اذعان میکنند که: چه دلیلی داشت سرویس https [که سرویسی امن و غیر قابل شنود است] را راه انداز ی کند! مگر http کار نمیکرد. پاسخ این موضوع در خود متن گنجانده شده است. سرویس https غیر قابل شنود است خصوصا اگر با 2048 بیت رمز شود! و این دلیل اصلی فیلتر شدن سایت جیمیل است نه خلیج فارس و توهین به پیامبر اسلام. بنده برای این ادعایم دلیل دارم. دلیل اینکه چرا تمامی بانکهای درون ایران برای ورود و تراکنش مالی از https استفاده میکنند! مگر http کار نمیکند!

دوم: ایشان گفته است که مگر همه باید سوار مرسدس بنز شوند. این جمله به این معنی است که علاوه بر اینکه ایشان اعتراف میکنند که جیمیل در مقابل سیستمهایی که آقایان ارائه میدهند مرسدس بنز است (هم از لحاظ کیفیت، هم از لحاظ ایمنی و امنیت!) علاوه بر این اعتراف از دهان این شخص مسوول مدعی کشور پیشرفته دیده!! در عین حال اذعان هم میکنند که بخیلند و نمیتوانند ببیند که شرکتی که مرسدس بنز مجانی هم که در اختیار کاربران قرار میدهد، کسی سوار شود. چرا؟ چون بنز فقط مخصوص از ما بهتران است!

سوم: ایشان اعتراف کرده که اگر نظر کاربران هم قضیه را در نظر بگیریم.... این جمله یعنی اینکه علاوه بر اینکه آقایان اصلا به کاربران توجهی نکرده اند و اصلا نظر آنها برای تصمیمات شان اهمیت ندارد (چون گفته اند اگر نظرها را در نظر بگیریم!)، بلکه این جمله با درخواستهای مکرر مردمی هم در تضاد است. حال قسم را باور کنیم یا دم خروس را

چهارم: ایشان حرف از دیدار از کشور پیشرفته ای کردند که آنها هم جیمیل را محدود میکنم. من خواهش میکنم در صورتی که آن کشور پیشرفته جز این 4 کشور نیستند به ما معرفی کنند تا یک بررسی کارشناسی بر روی آن انجام دهیم: کره شمالی (اصلا اینترنت ندارند) چین و کوبا (دارای محدودترین اینترنت در جهان). و البته ایران!! ایشان جز این 4 کشور کدام کشور را بررسی کردند؟

پنجم: زمزمه های اینترنت با احراز هویت مطرح است! گویا سیستم فیلترینگ به حریم خصوص کاربران ایرانی هم قرار است نفوذ کند

(میتوانید هر کجا را که خواستید، حذف کنید)
feedback
درست است که هر کشوری قوانینی دارد و کاربران اینترنت هم این موضوع را به خوبی درک می کنند، ولی باید پرسید چرا قوانین کشور ما آن هم فقط در این حوزه باید اینقدر ریزه گیر باشد که ما را در ردیف بالاترین کشورهای فیلتر کننده دنیا قرار دهد؟! بسیاری از سایت های داخلی و خارجی بی جهت و با کوچکترین موردی فیلتر می شوند، در هیچ جای دنیا سابقه نداشته که سایت های مرجعی مثل گوگل مختل یا فیلتر شوند آن هم به این دلیل که امنیت کاربران را حفظ می کنند و از https استفاده می کنند!! این توجیه واقعا شاهکار است!! از حرفهای ایشان نتیجه می گیرم سایتی مناسب است که اطلاعات کاربران را به راحتی بتوان از آن استخراج و مورد بررسی قرار داد!! در مور جایگزینی هم اگر رقابت با گوگل آسان بود که الان چندین و چند سایت مشابه داشتیم.
رضا
feedback
خیلی مثال خوبی زده اید آقای معاون
همینطور که به دلیل عدم ورود آزاد بنز و ماشینهای پیشرفته جهانی، بعد از سالها هنوز صنعت اوتمبیل سازی ما درب و داغان و بدون سرویس و خدمات و فقط با هدف کسب درآمد و چپاول مردم است و حتی مجلس هم به آن اعتراض کرده، حالا شما هم همین بلا را میخواهید سر کاربران اینترنت ایران بیاورید با یکسری سرویسهای ضعیف و عقب افتاده ایمیل بدون خدمات مناسب که فقط به درد بچه ها میخورد و چند تا شرکت معدود که این وسط به نام تولید داخلی بتوانند جیبشان را پر کنند و از این رانت استفاده کنند.
علی
feedback
نه خیر آقا ما همچه توقعی نداریم اصلا.
همه باید الاغ سوار شوند.
راضی شدید؟؟
reza
feedback
بالاخره گوگل و جی میل بازشد ، وایمکس ایرانسل
بهراد
feedback
خواهش میکنم آقای معاون نگین "یک کشور پیشرفته" چرا دریغ میکنین از گفتن اسم کشور؟ طبق فرموده های جناب عالی و همکاران اروپا و آمریکا فیلترینگ رو بیشتر از ما اعمال میکنند، لطف کنین اسم کشورم بگین که ما بدونیم نریم اونجا.
مختار
feedback
جناب مسئولي كه مدعي استفاده از ايميل ملي شديد ، مگه همه بايد مثل شما الاغ شوار شوند ؟
من بنز دوست دارم آقا جان .. رايگان داده منم سوار ميشم
https نباشه خوبه يعني ؟ شايد برا شما خوب باشه كه راحت بتونيد همه رو شنود كنيد .. اما براي ما جيميل بهترين سرويس پست الكترونيكي دنياس ..
كلا براي من هرچي كه اسم ملي روش بزارين مساويست با چيزي بي مصرف
اينم هم باعثش خودتون بودين

شما اول بيا به من دكمه shift رو روي كيبورد پيدا كن بعدا بشو مسئول وزارت .اين رو يقين دارم كه ميگم
چون اگر اينچنين نبود اينهمه عقب ماندگي در ثروتمند ترين كشور دنيا معنايي نداشت.
saeeded
feedback
در ادامه اشارات دوست عزیز (علیرضا)
ششم : هر کسی که داخل کشور به اینترنت دسترسی داره توسط مخابرات از طریق IP تشخیص هویت میشه یعنی تو تمام دنیا Ip شناسه کاربر اینترنتی هست حالا چرا باید مجددا باید تشخیص هویت شود ؟ مگه ترافیک اینترنت از کانال شما عبور نمیکنه ؟
یک ایرانی
feedback
agha in masoul madrakesho az koja gerefte ? akhe adam injore be milun ha nafar ke montazere javabe ghateean javab mide??!
feedback
Iran, Islamic Republic of
منظور ایشان از کشور پیشرفته حتما چین و یا کره شمالی بوده است.
امید
feedback
واقعا نمیدونم چی باید بگم.
از قدیم میگن حرف حساب جواب نداره...اما حرف نا حساب و چرند چی؟ اینقدر وقیحانه حرف میزنند و کاربران اینترنت رو یه مشت آدم های سر خوش و بی اطلاع از همه جا فرض میکنن که آدم شرم میکنه جواب بده!
آقایانی که تکیه زدید بر صندلی مدیریت، این پولی که میگیرید والا حرومه..به خدا حرومه.
من یکی که راضی نیستم از سنگهایی که دارید میندازید جلوی همین یه ذره خدمات!
آرمین
feedback
همین الآن امتحان کردم سایت ریاست جمهوری باز شد!! خدا رو شکر، کشورهای بحران زده غربی، اینترنت که سهل است، به برق هم دسترسی ندارند!! خودم دیدم! به جان معاون وزیر خودم دیدم!!!!!
مجید
feedback
Netherlands
آخه مگه کشور های پیشرفته تو رو ....!؟؟

از کی پرسیدی ؟؟ الان افغانستان از ما پیشرفته تره !!
اخه httpsکی قطع کرده؟؟؟!
feedback
اخه httpsکی قطع کرده؟؟؟! پیداکنید پرتقال فروش را :) خنده از روی ناامیدیو بلاتکلیفیه ها
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
در بین نظرات دوستانی رو که میخوندم مثل اینکه اطلاعات دوست عزیزمون علیرضا اطلاعاتشون از آقای حکیم جوادی هم بیشتره .متاسفانه آقای جوادی همیشه انگار برای قانع کردن کودکان پیش دبستانی صحبت میکنند و نشده تا حالا با مدرک صحبت کنند و بعد سرویس گوگل نمیدونست که باید از شما اجازه بپرسه که با https کار بکنه یا نه شما اجازه نمیدین ولی به سرویسهای دیگه میگیم که از شما اجازه بپرسه .این یکی دیگه بی ادبی کرد از شما اجازه نپرسید شما به بزرگواری خودت ببخش.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام