۱۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۹
انتقاد از محدود کردن جیمیل

فیلترینگ گوگل و جی‌میل نشان داد مسئولین از دنیای ارتباطات درک جامعی ندارند

ایتنا- نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات: اگر اعتراض به گوگل به شکلی خودجوش مثل تحریم دو روزه گوگل انجام می‌شد، به مراتب ارزشمندتر بود.
حسین انتظامی، نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات
حسین انتظامی، نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات


نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: بستن گوگل تا اطلاع ثانوی و فیلتر جیمیل که مکاتبات مردم دربستر آن انجام می‌شود نشان می‌دهد تصمیم‌گیرندگان از مدل‌ها و اقتضائات روز جامعه اطلاعاتی کم اطلاعند چرا که موتور جست‌وجو و بستر مکاتباتی را که نمی‌توان تا ‌اطلاع ثانوی تعطیل کرد.


به گزارش ایتنا از مهر، حسین انتظامی با اشاره به قطع سرویس‌های گوگل در ایران که گفته شده به دنبال تقاضای مردم و به دلیل محکوم کردن سوء استفاده از فضای مجازی برای توهین به مقدسات صورت گرفته است، گفت: اگرچه انگیزه و نیت مجریان، ‌ارزشی است اما در این باره به چند دلیل کج سلیقگی رخ داده است.

نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات درباره دلایل آنچه که از آن به کج سلیقگی تعبیر کرده، اظهار داشت: در برابر این اقدام موهن، اقدامات خودجوش جامعه مسلمانان زیباتر و موثرتر است و بهتر می‌تواند احساسات مسلمانان را نشان داده و فراگیر و اثربخش باشد.

وی ادامه داد: موجی که اتفاقا از مسلمانان غیرایرانی شروع و باعث شد در اعتراض به بی‌احترامی گوگل به خواست جامعه میلیاردی مسلمان و بهانه کردن "آزادی اطلاعات"، ‌استفاده از این موتور جست‌وجو در روزهای ۲۴ و ۲۵ سپتامبر یعنی ۲شنبه و۳ شنبه به شکلی نمادین تحریم شود ارزش ویژه‌ای داشت و در شبکه‌های اجتماعی و به کمک ابزار اطلاع‌رسانی جدید و موج آفرین نظیر توئیت و پیامک، شمول یافت؛ بنابراین دولتی و دستوری کردن این اقدام خودجوش،‌ نقض غرض است.

نماینده مدیران مسئول تصریح کرد: تجربه نشان داده از زمانی که زمینه‌های خودجوش و مردمی جشن‌های نیمه شعبان و دهه‌فجر، ‌کمرنگ شده و به نحوی دولتی شده‌اند جذابیت، ‌خلاقیت و فراگیری قبلی جای خود را به نگاه شابلونی داده که انفعالی شدن مخاطب را هم در پی داشته و خطر ابتذال یعنی دم دستی شدن را هم دارد.

انتظامی با بیان اینکه وقتی اقداماتی از این دست، دولتی می‌شود، ممکن است بعضی از موافقان طرح به دلیل مخالفت سیاسی خود با دولت از آن طرح روی برگردانند و حتی مخالفت کنند، تاکید کرد: بستن گوگل تا اطلاع ثانوی و از آن بدتر، فیلتر جیمیل که مکاتبات مردم در آن بستر انجام می‌شود به معنای آن است که تصمیم گیرندگان از مدل‌ها و اقتضائات روز رسانه و جامعه اطلاعاتی درهم تنیده، کم اطلاعند.

وی به مهر گفت: موتور جست‌وجو و بستر مکاتباتی را که نمی‌توان تا "‌اطلاع ثانوی" تعطیل کرد؛ اتفاقا فلسفه انتخاب هوشمندانه ۲ روز به صورت نمادین، از درک درست طراحان اولیه این کمپین حکایت دارد اما می‌بینیم وقتی آن واکنش منطقی و درست و آن ایده جذاب، دولتی و فرمایشی می‌شود تبعات ناپسند می‌یابد.

نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات خاطرنشان کرد: این تصمیم علاوه برآنکه از فقدان درک جامع دنیای ارتباطات حاکی است از نشناختن تغییر مناسبات جهانی هم حکایت می‌کند؛ در الگوی کهن، ‌دولت‌ها بازیگران اصلی روابط بین‌الملل بودند و طیف همکاری تا تخاصم را رقم می‌زدند اما سال‌هاست فقط دولت‌ها، ‌تنها بازیگران جهان نیستند.

به گفته وی، هم اکنون سازمان‌های بین‌المللی، شرکت‌ها، ‌شبکه‌های اجتماعی، سازمان‌‌های مردم نهاد و حتی فرد، یعنی آحاد جمعیت زمین، علاوه بر دولت‌ها بازیگران صحنه بین‌الملل شده‌اند و وقتی ما در مواجهه با یک پدیده از الگوی قدیمی تبعیت می‌کنیم و از نقش آفرینی یا ظرفیت سازی بازیگران جدید مثل سازمان‌های مردم نهاد و شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنیم می‌تواند به معنای آن باشد که از نقش این موارد بی‌اطلاعیم و جغرافیای موضوع را نمی‌شناسیم.
 
کد مطلب: 23741
نام شما
آدرس ايميل شما


mosa
feedback
به نظر حقیر برای دو روز آن هم به منظور اتحاد با سایر مسلمانها خوب بود ولی بیشتر از آن بیخود است.
nima
feedback
کلا طرح بسیار بیخودی بود و ضعف ما را نشان دادید.بهترین کار همبستگی و اتحاد در مقابل دشمنان اسلام بود.در هر سایت یا رسانه ای مردم می توانند با جواب های دندان شکن خود دشمن را سرکوب کنند.
feedback
"درک جامعی ندارن" چی نییییییی
کلا درکی ندارن
amir
feedback
United States
با سلام
متأسفانه اين قضيه فيلترينگ داره شديدتر ميشه و اين در حاليه كه اين فيلم و قضيه اطلاع رساني اون در گوگل اصلا خواسته هيچ كسي نبوده و تمامي اين فيلم دروغي بيش نيست
لطفا اين قضيه فيلترينگ و بيخودي فيلتر كردن هر سايتي رو از ذهن مسئولين محترم پاكش كنين چون همينجوريش مملكت ما دچار بحرانهاي بدبختي و بيچارگي و غيره و غيره هستش اين افتضاح بزرگ هم كه ديگه ....
خدا بهمون رحم كنه كشوري مثل كره يا همين همسايه خودمون اينترنت با سرعت 16 مگ داره به منازل ميده با ماهي 15 لير توي ايران سرعت 2 مگ از پارس آنلاين گرفتم براي اينكه بتونم به سرورها و هاستهام دسترسي داشته باشم ماهي 450 هزار تومان
واقعا خدا رو خوش مياد تازه اسمش رو هم گذاشتن اينترنت ملي بگين حصار بزرگ بگين سيم خاردار دور خودمون كه آخرش هم توي همين سيم خاردار خفه ميشيم
مرسي حرفي ندارم فقط ...
nasirmohsen
feedback
به نظر من همان بهتر که این سایت را فیلتر کردند از همان اول هم باید این کار را می کردند ضمنا سایت یاهو را هم فیلتر کنند بهتره.
فرشاد
feedback
درود بر گوگل . درود بر جی میل
feedback
به سلامتی روزنامه شرق هم که توقیف (فیلتر) شد

نکنه اونجا هم می شد این فیلم رو دانلود کرد؟!!!
محسن
feedback
متاسفانه اشخاصی هستند که عمدا یا سهوا با تصمیمات غلط خودشون ضربه به نظام میزنند . تا نظام رو در بین مردم بی ارزش کنند.
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مشکل یکی دو تا نیست و خطاهای مسئولین هم بیشمار ولی از اون همه یکی مثل قضیه فیلترکردن گوگل خودشو نشون میده .
Hu.T
feedback
United States
خب، گوگل توهین کرده به مقدسات، فیلترش می کنیم، وقتی ارز نرخش می ره بالا، سایت های مربوطه رو فیلتر می کنیم، یه آدمی یه حرفی خلاف میل ما می زنه، سایتش رو فیلتر می کنیم...
کلا هر جا کم بیاریم فیلتر می کنیم.
می تونیـــــــم، می کنیـــــــــم!
feedback
Iran, Islamic Republic of
آخه امثال بنده که کار و درآمدمون وابسته به جیمیل و گوگله باید چیکار کنیم.
برای شخص بنده دسترسی به صندوق جیمیلم از داشتن گوشی موبایل مهمتره
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام