۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۳۲

هکرهای ترکیه، رابین‌هودها یا مجرمان فضای مجازی؟

ایتنا- انتشار عکس‌های اردوغان همراه با بشار اسد و قذافی، حاصل نفوذ این رابین‌های ترک، به وب‌سایت وزارت خارجه ترکیه بود.
هکرهای ترکیه، رابین‌هودها یا مجرمان فضای مجازی؟


بعد از جنجال سایت‌های افشاگری مثل "ویکی‌لیکس" و گروه‌های هکری مثل "ناشناس"، گروه‌های هکری در سراسر دنیا اعلام موجودیت کرده‌اند. 


گروه‌های هکری ترکیه حالا زیر ذره‌بین دولت قرار گرفته‌ و بلای جان دولت شده‌اند.

راه‌پله‌ باریکی که به اتاق کوچکی پر از میزهای چوبی در زیرزمین می‌رسد، فضای آشنای بسیاری از کافه‌نت‌های ترکیه است.

کافه‌نت‌های ترکیه حالا روزبه‌روز بیشتر به میدان جدل هکرهای جوان با ماموران و دستگاه‌های اجرایی و دولتی ترکیه تبدیل شده‌اند؛ آنقدر که حالا ماموران دولتی و امنیتی گاه به شکل ناشناس و گاه با لباس رسمی به کافه‌نت‌ها می‌روند تا به فعالیت کاربران نظارت کنند.

مقامات دولتی که از توقف فعالیت‌های گروه‌های کوچک و جوان هکری در ترکیه تاحدی ناامید شده‌اند، حالا استراتژی دیگری را پیش گرفته‌اند. 

آنها هکرهای جوان را شناسایی کرده و به سراغ آنها می‌روند و از آنها دعوت به همکاری می‌کنند.

ایساک، هکر جوان ترک به دویچه‌وله‌ انگلیسی می‌گوید:« چند وقت پیش با عده‌ای از دوستانم در کافه‌ای نشسته و گپ می‌زدیم. ناگهان دو مامور پلیس سر میز ما امدند، کارت شناسایی‌شان را نشان دادند و رو به ما پرسیدند: دلتان می‌خواهد هکر دولتی شوید؟»

این هکتویست جوان که هکرهای دولتی را "نابلد" توصیف می‌کند و معتقد است آنها فقط ادعا می‌کنند که هکر هستند، می‌گوید این دام امنیتی دولت برای متوقف کردن فعالیت‌های هکتیویست‌ها است.

هک با دلایل سیاسی
معروف‌ترین گروه هکری ترکیه، گروه "Red Hack" یا همان هکرهای سرخ است.

اعضای این گروه هکرها، همه عقاید سیاسی چپ دارند و با بسیاری از سیاست‌های دولت ترکیه مخالف‌اند. آنها به وب‌سایت‌ها و ایمیل‌های شخصی مقامات ترکیه حمله می‌برند و هر اطلاعاتی را که به دست بیاورند، افشا می‌کنند.

اطلاعاتی که از هکرهای سرخ در دست است بسیار اندک است. 

هیچ‌کس نمی‌داند این گروه هکری که حالا به بلای جان دستگاه‌های دولتی ترکیه تبدیل شده‌است چند عضو دارد، اعضایش در کجای ترکیه یا جهان سکونت دارند و چه کسی هدایت حمله‌های هکری گروه را برعهده دارد. 

ایساک، هکر جوان ترک نیز در گفت‌وگو با دویچه‌وله انگلیسی مدعی است:« ما هم آنها را نمی‌شناسیم. فقط می‌دانیم آن‌ها یک عده دوست خوب هستند که کار درست و مفیدی انجام می‌دهند.»

وقتی دولت ترکیه اعلام کرد که احتمال دارد قانون سقط جنین در ترکیه تغییر کند و معلوم شد این تغییرات برخلاف خواسته‌های فمینیستی و حق زنان بر بدنشان بود، هکرهای سرخ وب‌سایت وزارت خانواده و برنامه‌ریزی اجتماعی را هک کردند.

این هکرها وب‌سایت پلیس آنکارا را هک و اطلاعات محرمانه‌ای از ایمیل‌های اداری را افشا کردند. 

با هک کردن وب‌سایت وزرات امور خارجه، عکس‌های منتشر نشده رجب طیب اردوغان با بشار اسد و معمر قذافی نیز لو رفت و در انظار افکار عمومی قرار گرفت.

مردم ترکیه و کاربران اینترنت کشور نظرهای متضادی درباره "هکرهای سرخ" دارند. 

عده‌ای آنها را با رابین هود مقایسه می‌کنند، برخی کاملا از آنها حمایت می‌کنند و برخی دیگر کار آنها را دزدی و مخل امنیت عمومی می‌دانند.

پاتوق هکرهای استانبول
بعضی هکرهای استانبول در کوچه‌ای خلوت در یکی از محله‌های پرت این کلان شهر دفتر کوچکی دست‌وپا کرده‌اند. 

فورکان مصطفی که این دفتر را راه‌اندازی کرده است به دویچه‌وله می‌گوید که هدفش از تاسیس این دفتر، آموزش استفاده از فناوری و اینترنت به شهروندان عادی و گرد هم آوردن هکرها به دورهم بوده است.

هکرهایی که در این دفتر جمع می‌شوند، باید یک قاعده را رعایت کنند. 

این گروه "هک سیاسی" نمی‌کند و به هک برای شیوه‌ای قانونی برای توسعه‌ فناوری و پیدا کردن حفره‌های امنیتی و تلاش برای رفع آنها معتقد است.

مورات، هکر جوان دیگری که در این دفتر کوچک فعالیت می‌کند، می‌گوید که بیشتر اطلاعاتی که گروه هکرهای سرخ منتشر می‌کند محرمانه است و حتی آنها که همواره اخبار را دنبال می‌کنند نیز این اطلاعات را برای اولین‌بار می‌خوانند. 

به همین دلیل است که اهمیت سیاسی کار هکرهای سرخ جدی‌تر می‌شود.

دولت ترکیه ماه‌هاست که در تلاش است اعضای این گروه را شناسایی و بازداشت کند. 

ماه گذشته دولت ۷ هکر را دستگیر و اعلام کرد که از اعضای هکرهای سرخ هستند. 

اما هکرهای سرخ در توئیتر خود اعلام کردند این ۷ نفر هیچ ارتباطی با گروه آنها نداشته و بیگناه هستند.

اوزگور اورکان، استاد علوم سیاسی دانشگاه "بیلگی" استانبول به دویچه‌وله انگلیسی می‌گوید:« ممانعت از فعالیت یک گروه هکری به مراتب دشوارتر از توقف فعالیت‌های یک گروه سیاسی است. گروه‌های هکری مثل عنکبوت نیستند، مثل ستاره دریایی‌اند. اگر سر عنکبوت را بکنی، فعالیت بقیه اندام هم متوقف می‌شود. اما ستاره دریایی اصلا سر ندارد. هر بالش را که بکنی، دو تای دیگر جایش سبز می‌شود. یک اندام ستاره دریایی را که قطع کنی، پنج اندام تازه داری.»

این استاد دانشگاه معتقد است که دولت و جامعه باید حضور هکرها را به رسمیت شناخته و بپذیرند. او تاکید دارد که حضور او در نهایت برای توسعه‌ فناوری بسیار مفید است. او می‌گوید:« بدون هکرها فناوری تازه وجود نخواهد داشت. کنجکاوی، خلاقیت به همراه می‌آورد و خلاقیت، آزاد است و توسعه را به دنبال خواهد داشت.»

دولت ترکیه پیش از این نیز ۲۴ جوان ۱۵ تا ۱۹ ساله را در استان‌های مختلف کشور بازداشت و اعلام کرد که آنها با گروه هکرهای بین‌المللی "ناشناس" در تماس و همکاری هستند. 

دولت اتهام آنها را "اقدام علیه امنیت ملی" عنوان کرد. بسیاری از آنها به دلیل این‌که به سن قانونی نرسیده‌اند، با قرار وثیقه آزاد شدند.
کد مطلب: 23685
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام