۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۵

پیاده‌سازی آزمایشی سیستم عامل بومی ایران/ عرضه اولین محصول "زمین"

ایتنا - نسخه سرور این سیستم عامل تا یک سال آینده بمنتشر شده و نسخه دسک تاپ آن تا ۲ سال آینده نسخه بهره‌برداری نهایی می‌شود.


سیستم عامل بومی ایران با نام تجاری "زمین" که قرار است نسخه سرور آن تا یک سال آینده به انتشار عمومی برسد و نسخه دسک تاپ آن تا ۲ سال آینده نسخه بهره‌برداری نهایی شود، با هدف تحقق بومی سازی سیستم عامل در کشور به صورت آزمایشی پیاده سازی شد.


به گزارش ایتنا از مهر، نسخه نخست سیستم عامل بومی "زمین" با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی، با اعمال تغییراتی مناسب برای استفاده در کاربردهای مختلف و با درنظر گرفتن نیازهای بومی کشورمان در اردیبهشت ماه و هفته ارتباطات امسال وارد فاز اجرای آزمایشی شد تا با نیازهای مراکز مختلف برای انتشار عمومی آماده شود؛ براین اساس پیش‌بینی می‌شود که نسخه سرور این سیستم عامل با نام تجاری "زمین" تا یک سال آینده به انتشار عمومی برسد و بهره برداری نسخه دسک تاپ این سیستم عامل بومی در کشور تا دو سال آینده محقق شود.

راه‌اندازی خط تولید و عرضه اولین محصول سیستم عامل زمین
در این راستا و در پنجمین نمایشگاه السیت که هفته اول شهریورماه در مشهد برگزار شد این سیستم عامل از سوی تیم پروژه مذکور به صورت آزمایشی پیاده سازی و الزامات تحقق بومی سازی سیستم عامل در کشور و همچنین ابعاد بومی سازی نرم افزارها مورد بررسی قرار گرفت.

سیستم عامل زمین برای استفاده در مراکز داده و کاربردهای سازمانی طراحی شده و به تدریج در کاربردهای دیگر نیز عرضه خواهد شد؛ از اهداف طرح سیستم عامل بومی زمین می‌توان به کاهش وابستگی و رونق کسب و کار در این بخش از صنعت فناوری اطلاعات کشور اشاره کرد.

در همین حال از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح تاکنون، راه‌اندازی خط تولید و عرضه اولین محصول سیستم عامل زمین عنوان شده است.

سیستم‌عامل سرور زمین بر مبنای هسته گنو/لینوکس، همراه با قابلیت‌های ویژه مجازی‌سازی و توجه به کاربردهای رایانش ابری طراحی شده‌ است. همچنین خط تولید و عرضه زمین به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند فرآیندهای توسعه نرم‌افزارهای متن‌باز را پیاده‌سازی کند؛ براین اساس افراد متخصص می‌توانند در کل مسیر از دریافت متن کد بسته‌ها و برنامه‌نویسی تا تولید بسته کامل سیستم‌عامل، مشارکت کرده و به واسطه محیط تعاملی فراهم شده، هر شخص می‌تواند بخشی از میلیون‌ها خط کد سیستم‌عامل بومی را تولید کرده یا نگهداری و به روزرسانی کند.

عرضه نسخه تکمیلی "زمین" در آینده نزدیک
به گزارش مهر، در طرح سیستم‌عامل زمین برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای تجاری‌سازی و جلب مشارکت بخش خصوصی و دانشگاهی صورت گرفته و دولت تنها نقش حمایتی و تشویقی از آن را بر عهده خواهد داشت.

این طرح از بهار سال ۹۰ در مؤسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی آغاز شده و در آینده نزدیک نسخه‌های دیگر و تکمیلی آن نیز عرضه ‌خواهد شد.

پیش از این نیز یک مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با مهر به تشریح جزییات این طرح پرداخت و تاکید کرد که در بحث سیستم عامل، ما یکی از شاخه‌های توزیع لینوکس را انتخاب کردیم تا توزیع جدیدی از سیستم عامل لینوکس به تمام دنیا ارائه دهیم؛ یعنی هدفمان این است که به چیزی برسیم که ظرفیت جذب مشارکت جامعه متن باز جهانی را داشته باشد.

فارسی سازی و امنیت بومی در "زمین"
امیرحسین بروجردیان- مدیرکل مدیریت و پشتیبانی فنی شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران به مهر گفت: سیستم عامل بومی "زمین" یک سیستم عامل متن باز است که با لایسنس‌های باز که متعلق به هیچ سازمان یا شخصی نیست اجرایی می‌شود و فارسی سازی و امنیت بومی از جمله ویژگی‌هایی است که در سیستم عامل بومی بکار گرفته خواهد شد.

وی گفت: برای آنکه سیستم عامل بومی موفق شود به کمک همه جامعه نرم‌افزاری کشور نیاز است؛ حتی کسانی که نرم افزارهای کاربردی متن بسته و سیستم‌های اطلاعاتی و اداری می نویسند نیز می توانند در این جنبش ملی مشارکت داشته باشند. براین اساس قرار است یک سری سیستم عامل در کشور در سطح سرور برای دستگاه‌های اجرایی راه اندازی شوند و شرکت‌های فعال در این بخش می‌توانند نرم‌افزارهای کاربردیشان را در این بازار جدید به فروش برسانند.

مدیرکل مدیریت و پشتیبانی فنی شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید براینکه بسیاری از کشورها سیستم عامل بومی دارند، به مهر گفت: سیستم عامل اپن سورس در اغلب کشورها وابسته به دولت‌ها نیست و بسیاری از شرکت‌ها در قالب کنسرسیوم و اجتماعاتی آن را نوشته و به سفارش کشورها توسعه داده‌اند. براین اساس کشورها نیز از این طرح‌ها برای برطرف کردن نیازهای خاص خود استفاده می‌کنند که نمونه آن اعمال خط و زبان کشورها در سیستم عامل‌های متن باز است.

وی تصریح کرد که اعمال خط و زبان کشورها در سیستم‌های اپن سورس می‌تواند مورد استفاده دیگر مجامع نیز قرار گیرد و ادامه داد: هم اکنون کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، برزیل، آلمان و آمریکا نیز از نسخه کاملا سفارشی شده سیستم عامل متن باز در صنایع خود استفاده می‌کنند. 
 
 
کد مطلب: 23479
نام شما
آدرس ايميل شما


سعید
feedback
مطمئن باشید که این طرح به جایی نمیرسد و وقت و هزینه تلف کردن است. این همه کار در زمینه فناوری اطلاعات هست باز هم میرویم سراغ اختراع چرخ. اونهم چرخ دوچرخه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام