کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاسخ مجدد معاون وزير به ابهامات شبكه ملي اطلاعات

خبرگزاری ايسنا , 20 مرداد 1391 ساعت 13:59

ایتنا - ما نباید اطلاعات ارزشمند خود را از طريق شبكه‌هاي جهاني اينترنت آنها را منتشر كنيم.




شبكه ملي اطلاعات بحثي است كه در سال‌هاي گذشته به كرات از سوي مقامات مختلف تكرار شده و در اين مدت تلاش‌هاي مختلفي صورت گرفته تا با راه‌اندازي اين شبكه شاهد به حداقل رسيدن تهديدات و مخاطرات فضاي سايبري كشور باشيم.


به گزارش ایتنا از ايسنا، گفته مي‌شود كه قرار است فاز اول اين شبكه از شهريورماه امسال مورد بهره‌برداري قرار گيرد و فازهاي دوم و سوم به ترتيب ظرف سال آينده و پايان برنامه پنجم توسعه افتتاح شوند.
با اين حال هر از چند گاهي مي‌شنويم كه به عنوان مثال گفته مي‌شود هزاران مدرسه به اين شبكه پيوسته‌اند.
حال اين سوال پيش مي‌آيد كه شبكه‌اي كه هنوز فاز اول آن افتتاح نشده چگونه مي‌تواند هزاران مدرسه را مورد پوشش قرار دهد؟!

علي حكيم جوادي در گفت‌وگو با ايسنا، در اين باره اظهار كرد: اگر بخواهيم اتصال هر دستگاه و مجموعه‌اي به شبكه ملي اطلاعات را يك فاز بدانيم ديگر هر روز بايد يك فاز جديد راه‌اندازي كنيم چرا كه هر روز دستگاه‌هاي جديد به اين شبكه مي‌پيوندند.

رييس سازمان فناوري اطلاعات ادامه داد: اگر ما باور داشته باشيم اطلاعاتي كه در دست داريم اطلاعاتي ارزشمند است به اين نتيجه مي‌رسيم كه نبايد از طريق شبكه‌هاي جهاني اينترنت آنها را منتشر كنيم.

معاون وزير ICT در عين حال گفت: ماده اوليه و خام اينترنت پهناي باند است كه ما با هزينه قابل توجهي آن را مي‌خريم. پس در اين ميان منطق بسيار مشخص است. اكنون كشورهاي ديگر هم به شدت مراقب هستند كه اطلاعات با قيمت خود را به راحتي بر روي شبكه اينترنت جهاني قرار ندهند. در واقع اين مساله موضوعي است كه كشورهاي بسياري به آن دقت دارند. اما از آنجا كه ما اين موضوع را كمي ساماندهي كرده و نامي براي آن انتخاب كرده‌ايم به چشم مي‌آيد. اما به هر حال اين موضوع به اين معنا نيست كه اگر زماني كاربري نياز به اطلاعاتي داشته باشند كه آن اطلاعات در داخل كشور وجود ندارد، دسترسي او به اينترنتي جهاني محدود باشد.

حكيم جوادي در عين حال خاطرنشان كرد: شبكه ملي اطلاعات موجب خواهد شد كه ترافيكي ما به خارج از كشور مي‌فرستيم به حداقل برسد واين موضوع از نظر اقتصادي هم به شدت مقرون به صرفه است چرا كه پهناي باند داخلي هزينه‌اي به مراتب كمتر از پهناني باند خارجي دارد.

معاون وزير ICT در ادامه به اهميت راه‌اندازي اين شبكه از ديدگاه امنيت اشاره كرد و افزود: با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات بخش‌هاي مختلفي در كشور ايجاد مي‌شود كه يكي از اين بخش‌ها مراكز داده داخلي است. در همين مدت كوتاه متوجه شده‌ايم كه بخش خصوصي علاقه‌مند است كه اين مراكز داده را ايجاد كند و به اين ترتيب شاهديم كه با راه‌اندازي اين مراكز نوعي اشتغال‌زايي نيز صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: علاوه بر اين با اين شيوه ميزباني بسياري از بخش‌ها به داخل كشور منتقل مي‌شود و قطعا بسياري از كشورها در داخل كشور تعميم داده مي‌شوند. اگر چنين شرايطي مهيا شود، مشكلاتي كه در زمينه پهناي باند و سرعت وجود دارد برطرف خواهد شد.
 


کد مطلب: 23193

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/23193/پاسخ-مجدد-معاون-وزير-ابهامات-شبكه-ملي-اطلاعات

ايتنا
  https://www.itna.ir