۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۳

یک مقام دانشگاهی: بدافزار مهدی برای متهم کردن ایران طراحی شده است

ایتنا - این كارشناس از كاربران اینترنت خواست تا به هیچ عنوان فایل‌ها و نامه‌های الكترونیكی ناشناس را باز یا بارگیری نكنند.


قائم مقام مركز تخصصی 'آپا' دانشگاه صنعتی اصفهان با تغییر نام رایج بدافزار "مهدی" به "مدی" گفت: بدافزار 'مدی'(madi)، برای متهم كردن ایران به جاسوسی طراحی شده است.
این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مصاحبه خود نام "مهدی" را برای آن بکار برده است.


به گزارش ایتنا مهدی بهروزی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این بدافزار كه از نوع كرم اینترنتی(worm) است از حدود هشت ماه گذشته منتشر شد اما این روزها با جنجال سازی در باره آن تلاش می‌شود تا منبع آن را به ایران ربط دهند.

وی با اشاره به اینكه در این بدافزار تاریخ‌هایی به هجری شمسی مشاهده می‌شود، گفت: برخی شركت‌ها كه از سوی دشمنان ایران حمایت می‌شوند، مانند یك شركت اسراییلی به نام 'سكیولرت' به طور سازماندهی شده و با استناد به همین مسائل، ایران را متهم به سرقت اطلاعات از طریق این بدافزار كرده‌اند.

وی با بیان اینكه ساختار و كاركرد این بدافزار به ویروس 'فلیم' كه در گذشته منتشر شده بود بسیار شباهت دارد، تصریح كرد: بدافزار "مدی" بیشتر از طریق فایل‌های وورد(word) و پاور پوینت(power point) منتشر می‌شود و از طریق مهندسی اجتماعی، سیستم‌ها را آلوده می‌كند.

این كارشناس گفت: بدافزار مدی در سیستم‌ها عملیات تخریبی انجام نمی‌دهد اما شروع به انتقال و سرعت اطلاعات موجود در رایانه می‌كند.

بهروزی افزود: این بدافزار حتی می‌تواند صدای اطراف سیستم رایانه را ضبط كند و به مقاصد مورد نظر خود انتقال دهد.

وی بااشاره به اینكه بر اساس اعلام برخی شركت‌های امنیتی، میزان آلودگی سیستم‌های رایانه در ایران به این بدافزار چندان بالا نیست، تاكید كرد: با این حال، لازم است تمام موارد امنیتی برای آلوده نشدن به این كرم اینترنتی و سایر بدافزارها رعایت شود.

به گفته وی، تولید و انتشار چنین بدافزارهایی كه به انتقال و سرقت اطلاعات می‌پردازند، اهداف بلندمدت و خطرناكی را دنبال می‌كند به همین دلیل باید همواره مسائل امنیتی را رعایت كرد.

این كارشناس از كاربران اینترنت خواست تا به هیچ عنوان فایل‌ها و نامه‌های الكترونیكی ناشناس را باز یا بارگیری نكنند.

بدافزار، برنامه‌های رایانه‌ای است كه با نفوذ به سیستم به آن خسارت می‌زند، عملیات تخریب انجام می‌دهد یا اطلاعاتی را به سرقت می‌برد و یا جاسوسی می‌كند.
بدافزار شامل برنامه‌های مختلف از جمله ویروس، كرم اینترنتی و تروجان است.

مركز تخصصی آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یك مركز امداد امنیت رایانه‌ای، فعالیت خود را در زمینه تخصصی ارائه سرویس مدیریت حوادث امنیتی و آسیب ‌پذیری‌های شبكه از سال ۱۳۸۷ آغاز كرد.
 
کد مطلب: 22928
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام