کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزير سابق پست و تلگراف: حذف مركز تحقيقات مخابرات به صلاح نيست

خبرگزاری ايسنا , 31 تير 1391 ساعت 12:42

ایتنا - عارف: نيروهاي مركز مخابرات براي پيگيري امور شوراي عالي فضاي مجازي مناسب نخواهند بود چرا كه اين مركز با اهداف ديگري جذب نيرو كرده است.




محمدرضا عارف درباره قرار گرفتن مركز تحقيقات مخابرات ايران ذيل مركز ملي فضاي مجازي، معتقد است كه اين مركز نمي‌تواند نقش دبيرخانه يا مركزي براي شوراي عالي فضاي مجازي را ايفا كند و به همين دليل تصميم الحاق آن به مركز ملي فضاي مجازي نمي‌تواند درست باشد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، محمدرضا عارف اظهار كرد: طبق صحبت‌هايي كه با برخي اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي داشته‌ام، مي‌دانم كه قرار است اين شورا مركزي داشته باشد تا در واقع حكم دبيرخانه آن را ايفا كند و به ايفاي مسائل اجرايي در شوراي عالي فضاي مجازي كمك كند كه قطعا اين تصميم، تصميم مناسبي است. اما اينكه آيا مركز تحقيقات مخابرات مي‌تواند نقش دبيرخانه را براي اين شورا ايفا كند، تصميمي است كه به صراحت مي‌گويم اشتباه است.

وزير پيشين وزارتخانه پست و تلگراف و تلفن همچنين عنوان كرد: شوراي عالي فضاي مجازي به تعدادي نيروي كيفي نياز دارد تا بتواند در راستاي تحقق حكم مقام معظم رهبري گام بردارد اما مركز تحقيقات مخابرات با نيت و انگيزه ديگري راه‌اندازي شده و از ابتدا بنا نبوده است در زمينه امور تحقيقاتي و پژوهشي گام بردارد.

وي ادامه داد: نيروهاي مركز مخابرات براي پيگيري امور شوراي عالي فضاي مجازي مناسب نخواهند بود چرا كه اين مركز با اهداف ديگري جذب نيرو كرده و اكنون افراد مشغول در آن ممكن است مناسب انجام امور شوراي عالي نباشند و يا انگيزه كافي براي پيگيري امور اين شورا را نداشته باشند. به هر حال اين افراد براي فعاليت در يك مركز تحقيقاتي استخدام شده‌اند و لزوما نمي‌توانند در يك مركز راهبردي فعاليت مناسبي داشته باشند.


معاون اول پیشین ریاست جمهوری ایران همچنين اظهار كرد: البته ممكن است دوستان شوراي عالي فضاي مجازي در ابتداي كار نياز به ساختاري براي فعاليت داشته باشند اما قطعا تهيه امكانات لازم اين شورا براي كشور كار دشواري نخواهد بود، اما اگر اين مسئله دشوار هم باشد مي‌توان براي مدتي بخشي از مركز تحقيقات مخابرات را به اين شورا اختصاص داد تا پس از چند ماه تشكيلات مستقل شوراي عالي فضاي مجازي در محلي مناسب شكل بگيرد.

او در ادامه به ذكر توضيحاتي درباره كاركرد مركز تحقيقات مخابرات پرداخت و گفت: از ابتدا قرار بود كه اين مركز به عنوان يك واسطه علمي فعاليت كند و رابط بخش دانشگاهي، پژوهشي و صنعتي يا وزارتخانه باشد.

وي ادامه داد: البته ممكن است انتقاداتي هم به نحوه كار اين مركز وارد باشد اما اگر قرار شد اين مركز از اين پس ذيل مركز ملي فضاي مجازي قرار بگيرد و به نوعي حذف شود، اين موضوع حتي از نظر سياسي به نفع كشور نخواهد بود چرا كه نمود بيروني آن به اين شكل است كه كشور تنها نهاد تحقيقاتي خود را تعطيل و شورايي امنيتي را جايگزين آن كرده است كه به شخصه به هيچ عنوان صلاح نمي‌دانم چنين اتفاقي رخ دهد.

اما عارف در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به عملكرد مركز تحقيقات مخابرات، شايد شوراي عالي فضاي مجازي تشخيص داده است كه امكانات اين مركز به شكل ديگري مورد بهره‌برداري قرار بگيرد، توضيح داد: تصميم‌گيري درباره بودن يا نبودن يك تشكل را نهادهاي ديگري برعهده دارند و لازم است اين موضوع از طريق قانوني پيگيري شود.

او در بخش پاياني صحبت‌هاي خود تاكيد كرد: اكنون نيروهاي نخبه و خوب بسياري در سطح دانشگاه‌هاي كشور وجود دارند و شوراي عالي فضاي مجازي مي‌تواند نيروي مورد نياز خود را از اين طريق برطرف كند اما اگر قرار باشد اين شورا از ابتدا كار را با جدل و دعوا شروع كند، اتفاق جالبي رخ نخواهد داد.
 


کد مطلب: 22915

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/22915/وزير-سابق-پست-تلگراف-حذف-مركز-تحقيقات-مخابرات-صلاح

ايتنا
  https://www.itna.ir