۱۳
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۰
به گفته وزیر ارتباطات

ظرفيت 500 گيگابيتي اینترنت برايمان کافی است

ایتنا - تقی‌پور: ما از اولين كشور‌هايي بوديم كه سال‌ها پيش كه مشخص شد فضاي اينترنت براي درج اطلاعات ذيقيمت، مناسب نیست، شبكه‌ ملي اطلاعات را مطرح كرديم و بعد از چند سال ديديم حتي خود آمريكا به عنوان متولي اصلي اينترنت اقرار كرد.
رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات
رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات


وزير فناوري اطلاعات با تاكيد بر نياز كشور به بهره‌مندي از مراكز ثبت داده‌هاي ملي خاطر نشان كرد كه رشد قارچ‌گونه‌ا‌ي اين مراكز به نفع كشور نخواهد بود. 


به گزارش ایتنا از ایسنا، رضا تقي‌پور در پنجمين كنفرانس نظام اداري - الكترونيكي با اشاره به برخي مباحثي كه درباره‌ معماري نظام الكترونيكي كشور مطرح مي‌شود، اظهار كرد: گاه شاهديم نظريه‌پردازي‌هاي عميقي درباره‌ موضوعات مهمي كه بحث‌هاي روز دنيا هستند، مطرح نمي‌شود و در نهايت كپي‌هاي ناقصي كه همخواني چنداني با شرايط كنوني ما ندارد، به سازمان‌ها راه يافته و در آن‌ها پياده مي‌شود كه اين موضوع به‌ طور طبيعي موجب مي‌شود نتايج دلخواه حاصل نشود.
وي در عين حال عنوان كرد: اگر ما در ارائه‌ مدل‌هاي خود به بومي‌سازي آنها هم توجه زيادي داشته باشيم، شرايط بهتري را تجربه خواهيم كرد.

وزير فناوري اطلاعات به گسترش دنياي الكترونيك در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي و غيره اشاره كرد و گفت: اكنون زمزمه‌هايي مطرح شده كه گوياي آن است كه وب چهار در راه است و قطعا با روي كارآمدن اين سيستم نياز‌هاي جديدي ايجاد و مطرح خواهد شد. اكنون در خط مقدم فضاي الكترونيكي بحث بر سر اين موضوع است كه اگر زماني مخاطبين اين شبكه‌ها انسان‌ها بودند، در حال حاضر ماشين‌ها نيز به دايره مخاطبان فضاي مجازي اضافه شده‌اند و حجم انبوهي از ماشين‌‌ها به اين سمت مي‌روند.

تقي‌پور ادامه داد: بيش از ۱۰ سال است كه مباحثي مانند دولت الكترونيك در سطح دنيا مورد توجه قرار گرفته است و اين موضوع در كشور ما نيز مدنظر قرار دارد.

وي در عين حال ياد‌آور شد: طي سال‌هاي اخير سرعت كشور در بخش‌هاي مختلف حيرت‌آور بوده است و به عنوان مثال در كمتر از ۷ يا ۸ سال از صادرات ۶ تا ۷ ميلياردي به ۵۰ ميليارد دلار رسيده‌ايم كه اين موضوع به نوع خود شگفت‌آور است يا در عرصه‌ي توليد انرژي پيشرفت‌هاي متعددي حاصل شده، اما آيا در كنار اين پيشرفت‌ها، به‌طور متناسب الكترونيكي‌شدن امور هم دنبال شده است؟

وزير فناوري اطلاعات همچنين عنوان كرد: ما براي بخش‌هاي مختلف بايد به تحقيقات بومي توجه داشته باشيم و تحقيقات بومي به آن معنا است كه نياز‌هاي روز كشور مورد توجه قرار بگيرند و با بهره‌مندي از فنون روز دنيا اين نياز‌ها به شيوه‌ي بومي برطرف شوند.

او ادامه داد: طي سال‌هاي گذشته در حوزه زيرساخت اقدامات خوبي صورت گرفته است، اما با اين حال گاه شاهديم براي گسترش زيرساخت‌ها بحث نبود يا كمبود بازار مطرح مي‌شود و از سوي ديگر فعالان بخش در قبال كاستي‌هاي خود، به ضعف زيرساخت‌ها اشاره مي‌كنند، اما به هر صورت اين بحث مرغ و تخم‌مرغ بايد يكجا حل شود.

تقي‌پور ادامه داد: از نظر ما اكنون با دسترسي به ظرفيت ۵۰۰ گيگابايتي براي تمام كاربران پاسخگو است. البته ما ادعا نمي‌كنيم كه همه چيز همين الان در دست ماست، اما به هر حال در قانون برنامه‌ پنجم توسعه به رشد شبكه‌ها، يكپارچه‌سازي آن‌ها و اشتراك‌گذاري اطلاعات توجه خوبي صورت گرفته است.

وزير فناوري اطلاعات در عين حال خاطر نشان كرد: البته با اين وجود لازم است بخش‌هاي مختلفي كه اكنون به صورت مستقل به فعاليت بپردازند، بايد با يكديگر مرتبط شوند، چرا كه اين يكپارچه‌سازي قدرت فناوري را ارتقاء خواهد داد.

تقي‌پور در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود ياد‌آور شد: از دو تا سه ماه آغاز به كار دولت دهم امور مختلفي از جمله توسعه‌ الكترونيك پيگيري شد و حتي آمادگي الكترونيكي سازمان‌ها بحثي است كه اكنون هم بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد و به سرعت به آن پرداخت شود.

وزير فناوري اطلاعات درادامه‌ صحبت‌هاي خود با اشاره به جايگاه ايران ياد‌آور شد: در زمينه‌ تلفن ثابت ما بيشترين ضريب نفوذ در سطح خاورميانه را به خود اختصاص داده‌ايم. در زمينه‌ تلفن‌هاي همراه هم سيم‌كارت فروخته شده است. در بخش دسترسي به اينترنت به ضريب نفوذ ۴۶.۹ درصد دست‌ يافته‌ايم كه رتبه‌ ما از نظر اين شاخص‌ها رتبه‌ مناسبي ارزيابي مي‌شود.


وزير ارتباطات ادامه داد: با اين وجود اينكه سازمان‌هاي ما چقدر براي ارائه‌ الكترونيكي مفاهيم خود آمادگي دارند، موضوعي است كه بايد بيشتر از اين مورد توجه قرار گيرد.
تقي‌پور در ادامه به بحث دوركاري كه توسط دولت دهم انجام شده، اشاره كرد و گفت: زماني كه اين بحث مطرح شد، حتي خود من باور نمي‌كردم كه سازمان‌ها به اين سرعت قبول كنند كه فردي از طريق فضاي مجازي فعاليت كند، اما به هرحال اين اقدام انقلابي و پيشرفته صورت گرفت.

وزير فناوري اطلاعات در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به راه‌اندازي شبكه‌ ملي اطلاعات اشاره كرد و گفت: ما از اولين كشور‌هايي بوديم كه سال‌ها پيش و پس از آنكه مشخص شد فضاي اينترنت براي درج اطلاعات ذي‌قيمت فضاي مناسبي نیست، بحث شبكه‌ ملي اطلاعات را مطرح كرديم و بعد از چند سال ديديم كه كشور‌هاي ديگر هم به تدريج به اين موضوع توجه نشان دادند و حتي خود آمريكا به عنوان متولي اصلي اينترنت اقرار كرد كه نياز به فضايي جديد وجود دارد.

تقي‌پور در پايان صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اينكه در حال حاضر ايجاد مراكز داخلي ثبت داده از نياز‌هاي جدي كشور به‌شمار مي‌رود، خاطر نشان كرد: البته نبايد در اين عرصه شرايط به گونه‌اي باشد كه شاهد رشد قارچ‌گونه‌ مراكز ثبت داده‌هاي ملي شويم.
کد مطلب: 22864
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
ای بابا ، آخرش ما نفهمیدیم این شبکه ملی اطلاعات چیه ، کحاست ؟ اینا دارن از چی حرف میزنند، کجا باید دنبالش بگردیم.
حسین
feedback
از نظر ما اكنون با دسترسي به ظرفيت ۵۰۰ گيگابايتي براي تمام كاربران پاسخگو است.

آقای وزیر برای خودم برای شما برای ملت ایران متاسفم که ... اسم شما در تاریخ خواهد ماند آقای وزیر.
میدونم نظر من را تایید نمیکنید سایت ایتنا ولی خدا با ماست.یدالله فوق ایدیهم
سرگرد آ.
feedback
Iran, Islamic Republic of
وزیر گفت: اكنون زمزمه‌هايي مطرح شده كه گوياي آن است كه وب چهار در راه است و قطعا با روي كارآمدن اين سيستم نياز‌هاي جديدي ايجاد و مطرح خواهد شد.
سوال من این است که وزیر محترم که سخن از وب چهار میزنید آیا منظورتان این است که برای دسترسی به وب چهار نیاز به زیرساختهای جدیدی داریم و یا اینکه نیازتان در مورد وب چهار نیازهایی است که برای محدود کردن مردم از دسترسی به آن دارید؟
برای آنها که نمیدانند وب دو و سه و چهار چیست بگویم که دسترسیهای ما به مهمترین سایتهای وب دو بسته شده است سایتهای فیس بوک، یوتیوب، و برخی از خدمات گوگل مثل گوگل ریدر خدمات وب دو عرضه میکنند که برای ما حرام است.
حامد امیری
feedback
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای وزیر درست میفرمایید این پهنای باند ۵۰۰ گیگابیتی که شما میفرمایید در برابر آنچه که الان داریم واقعاً ظرفیتی باور نکردنی است.
آقای وزیر یک خواهش دارم:
همانگونه که مستحضرید الان مدتهاست که کمترین سرعتی که مودمهای adsl دارند ۲۴ مگابیت است و تقریبا همه کسانی که adsl دارند میتوانند چنین سرعتی را در خانه خود داشته باشند.
آقای وزیر لااقل اجازه دهید که یک دهم این سرعت را ما در خانه داشته باشیم. نیاز به هیچ هزینه جدیدی برای خرید سخت افزار هم ندارد. isp ها هم که در ارائه آن مشکلی ندارند. ما هم که مشکلی نداریم. پس اجازه دهید.
حسین
feedback
مسئولین سایت ایتنا از خدا بترسید.ولی میدانم از خدا نمیترسید!!و از بنده ی خدا میترسید!! واقعا برایتان متاسفم که نظر بنده را با دخل و تصرف به نفع خودتان اینجا گذاشتید شرم کنید ای به اصطلاح شیعیان علی.
رضا
feedback
جناب آقای وزیر محترم ارتباطات
لطفا یک جمع و تفریق ساده انجام دهید و بفرمایید با این ظرفیت شگفت انگیز! به هر کاربر بیچاره ایرانی چقدر می‌رسد؟
اصلا اینترنت را تعطیل کنید و اینترانت موردنظر خودتان را که چند تا سایت ساده بیشتر در آن نیست راه‌اندازی کنید تا خیال همه راحت شود.
مرسی از ایتنا
feedback
United States
یک تلنگری به اینترنت بزنید تو رو خدا.
حداقل تو این 4 سالی که وزیر بودی یه کار مفید برای اینترنت انجام بده.
ولی بازم نظرات ما بی فایدس.
feedback
دقت کردید که اخباری که از این وزیر در سایت ایتنا درج می شود چقدر با کامنتهای انتقادی کاربران سایت همراه میشه؟

بی دلیل که نیست، هست؟!
فری
feedback
Iran, Islamic Republic of
آقای تقی‌پور اصلا چیزی از حوضه اطلاعات و اینترنت میدونن؟!!!!
feedback
من به عنوان یک کاربر اینترنت در ایران، خیلی از اسم تقی پور خوشمم میاد!!!!!!
مرتضی
feedback
United Kingdom
بله صد در صد برای شما کافیه ولی این شما منظور خود شما هست و این شما منظور مردم ایران نمیتونه باشه چون واقعا" این سرعت و این وضع اسفناک و افتضاه اینترنت همه رو کلافه کرده اگر همه هم مثل شما سرعت و کیفیت شون بالا بود اونموقع منظور همه بود. آقای تقی پور دوست دارن با حرفهایی که میزنن جنجال به پا کنند.
امید
feedback
حدود دو سال ه که من نمیتونم از adsl استفاده کنم و مجبورم با قیمت های خیلی بالاتر و سرعت های خیلی پایینتر وایمکس سر کنم!
اینترنت نامحدود 256 ایرانسل که 25 کیلوبیت سرعت داره رو 50 هزار تومن در ماه دارم میخرم.
در صورتی که اینترنت نامحدود 192 شاتل که 100 کیلوبیت سرعت داره به قیمت 30 هزار تومن فروخته میشه.
درخواست adsl از مخابرات دادم که الان میگن امکانات نداریم باید صبر کنید!

حالا حرف حساب وزیر چیه...خدا میدونه.
صادق
feedback
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان مجلس چرا در رابطه با این مسائل مهم برای جوانان ساکتند ؟! اگر واقعا نماینده ی ملت هستند باید مسئولین این اینترنت فجیع را استیضاح کنند !
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام