۵
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۲
بررسی چگونگی شکل‌گیری شورای عالی فضای مجازی از زبان عضو حقیقی این شورا

با راهکارهای شورای عالی فضای مجازی در ۳ ماه آینده شاهد تحولات بسیار چشمگیر خواهیم بود

ایتنا - شهریاری: ما با اینترنت مخالف نیستیم بلکه با فحشا و فساد مخالف هستیم.
حمید شهریاری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی
حمید شهریاری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی



عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با انتقاد از پایین بودن رتبه ایران در اکثر شاخص‌های ارتباطی و عدم دسترسی کافی به پهنای باند اینترنت، تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی می‌تواند این مشکلات را رفع کند.

به گزارش ایتنا از مهر، حمید شهریاری در سومین جشنواره ارزیابی وبگاه‌های حاکمیتی به تشریح علل تاسیس شورای‌عالی فضای مجازی و نقاط قوت و ضعف فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور پرداخت و با بیان اینکه ایده راه‌اندازی شورای عالی فضای مجازی ازسال ۸۶ و در پی حضور در کشور ایرلند شکل گرفت، اظهار داشت: پس از آن بود که گزارشی در فصل خدمت مقام معظم رهبری ارائه و تفسیرهایی از اینکه شورایی فراحاکمیتی شبیه شورای عالی فضای مجازی که بتواند مشکلات فعلی بخش فاوای کشور را رفع کند مطرح شد.

وی با اشاره به مشکلاتی همچون موازی‌کاری شورای های موجود در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و با بیان اینکه سیاستگذاری در حوزه فاوا باید در بالاترین مقام تصمیم‌گیری کشور انجام شود، ادامه داد: در کشوری مانند ایرلند مجموعه‌ای تحت نظر نخست وزیر آن کشور که بالاترین مقام کشور محسوب می‌شود شکل گرفته بود که وزارتخانه‌ها برای اعطای مجوزهای حاکمیتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از این شورای تحت نظر نخست وزیر کسب تکلیف می‌کردند. از آنجایی که در کشور ما بالاترین مقام حاکمیتی مقام معظم رهبری است ایده تشکیل شورایی با نظر مستقیم ایشان مطرح شد و خوشبختانه در اواخر سال ۹۰ نیز از سوی مقام معظم رهبری شکل عملیاتی به خود گرفت.

شهریاری با اشاره به نقاط ضعفی که منجر به شکل گیری شورای عالی فضای مجازی فراتر از سه قوه شد گفت: یکی از مشکلات این بود که حدود ۸ شورا و نهاد برای تصمیم‌گیری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده بود و به صورت همزمان نیز این نهادهای قانونی سیاستگذاری‌هایی را در این زمینه انجام می‌دادند که به دلیل این همپوشانی‌ها با تعارضاتی روبرو بودیم که در اغلب مواقع مشکل تدوین قوانین و اجرای آنها پیش می‌آمد.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به حضور شورایعالی انفورماتیک، شورای عالی اطلاع‌رسانی، شورای عالی فناوری اطلاعات، شورای عالی عتف، شورای افتا و کارگروه فاوا به عنوان شوراهای قانونی سیاستگذار در این بخش و تعارضات قانونی موجود خاطرنشان کرد: اغلب این نهادها در نتیجه نزاع‌های دولتی ایجاد شدند که در نهایت منجر به این شد همپوشانی گریبانگیر قوانین مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات شود.

وی با بیان اینکه در سیاستگذاری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید ساختار کلان ملی در این بخش تغییر می‌یافت گفت: حتی ادغام و یا حذف تمام این شوراها نیز نتوانست مشکل را حل کند چرا که دولت نمی‌توانست مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را که شورای عالی عتف از سوی این شورا تشکیل شده بود را نقض کند و تنها راه باقی مانده تشکیل شورای عالی فضای مجازی بود که تکلیف تمامی نهادهای حاکمیتی و اجرایی را در این بخش حل می‌کرد که با تقسیم کار ملی در این حوزه در نهایت شاهد ساماندهی فعالیت شوراها و نهادهای حوزه فاوا در ذیل مرجعی عالی مانند شورای عالی فضای مجازی باشیم.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با تاکید براینکه شورای عای فضای مجازی تنها مرجعی است که هر تصمیم‌گیری کند در حکم مقام معظم رهبری آمده و لازم است به تصمیمات این شورا جنبه قانونی داده شود، گفت: ساماندهی فعالیت شوراها باید در اولویت این بخش قرار می‌گرفت که با ایجاد این شورا انجام شد و تلاش‌های ما به ثمر نشست.

شهریاری با اشاره به نقاط ضعف حاکم بر فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور فقدان دسترسی به اطلاعات و محتوای پاک و نبود پهنای باند کافی را از جمله این نقاط ضعف دانست و گفت: مشکلات فعلی اینترنت به دلیل نبود محتوای کافی و نیز نبود پهنای باند مناسب گریبان ما را گرفته است که در این راستا لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات احساس می‌شود.
وی با تاکید براینکه با اینترنت مخالف نیستیم بلکه با فحشا و فساد مخالف هستیم، افزود: فقدان مرجع استاندارد و ناهماهنگی مقررات و همپوشانی و تعارضات سازمانی و مراکز داده از دیگر نقاط ضعفی است که پیش‌بینی می‌شود با حضور شورای عالی فضای مجازی حل و فصل شود.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با تاکید بر ضعف شدید ایران در مراجع بین‌المللی و از دست دادن فرصت استقرار ثبت سرورهای خاورمیانه در ایران تصریح کرد: پایین بودن رتبه ایران در اکثر شاخص‌های بین‌المللی و نیز فقدان شاخص و نرم‌افزار پالایش محتوا از دیگر مواردی است که باید در این عرصه رفع شود.
وی ادامه داد: تمامی کشورها در دنیا سیستم پالایش دارند و این موضوع جزو اولویت‌های هر کشور محسوب می‌شود اما در کشور ما به دلیل نبود نرم‌افزار بومی پالایش محتوا با مشکلات بسیاری در این عرصه مواجه هستیم.

شهریاری فقدان سرمایه‌گذاری ملی و عدم تخصیص سرمایه به این بخش را از دیگر نقاط صعف فاوا عنوان کرد و گفت: ناکافی بودن محتوای بومی و ملی، نبود یک موتور جست‌وجوی ملی و ناکافی بودن اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم و فقدان آینده نگری از دیگر مشکلات این بخش است.

وی با اشاره به خنثی سازی حملات سایبری و محتوایی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاسیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، طراحی شبکه ملی اطلاعات و ایجاد دادسرای جرایم رایانه‌ای به عنوان مهم‌ترین اقدامات مثبت در حوزه فاوا طی سال‌های اخیر گفت: حمایت از ضدبدافزار ایرانی و تولید مناسب در حوزه محتوای علوم انسانی و اجرای دولت الکترونیک و عدالت الکترونیک از دیگر اقدامات موثر در این بخش است.

وی نرخ دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت را ۴۶ درصد عنوان کرد و گفت: با راهکارهای شورای عالی فضای مجازی ظرف ۳ ماه آینده شاهد تحولات بسیار چشمگیر در این حوزه خواهیم بود.
 
کد مطلب: 22774
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
سالهاست گوشمون از این قول و قرار ها پوره
feedback
این آقاهه علم غیب داره؟!!
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
نه تنها با اینکارها به قول شما فساد و فحشا و دزدی و جنایت وووووووووو کمتر نشده بلکه زیادتر شده .بهتره به جای فیلتر کردن و بستن و پایین بردن سرعت اینترنت راهکارهای دیگه ای رو در نظر بگیرید و اصلاح رو از خودمون شروع کنیم .
feedback
احتمالاْ این منبع فساد و فحشا کمی تا نسبتاْ کلاْ فیلتر میشود تا تحول عظیمی را ملاحظه کنیم
feedback
این آقاهه کاره ای نیست . بخواد از این حرفا بزنه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام