۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۳
معاون وزير ICT خبر داد:

صيانت از حقوق مالكيت توليدكنندگان نرم‌افزار/ تدوين آيين‌نامه گسترش كاربردهاي IT

ایتنا - حکیم جوادی: در حوزه فناوري اطلاعات اتفاق خاصي نمي‌افتد مگر اين كه بخش خصوصي به طور جدي وارد عمل شود. البته در اين زمينه وزارتخانه هم تكاليفي بر عهده دارد.


معاون وزير ICT اظهار كرد: تا زماني كه بخش خصوصي به طور جدي وارد عمل نشود درحوزه IT ا تفاق خاصي نخواهد افتاد.

به گزارش ایتنا از ايسنا، رئيس سازمان فناوري اطلاعات صبح امروز در قالب نشستي كه با حضور برخي اعضاي سازمان نظام صنفي رايانه‌ا‌يي كشور، به ارائه توضيحاتي درباره طرح جامع «صيانت از حقوق مالكيت توليدكنندگان نرم افزار» پرداخت و گفت: طي سال‌هاي گذشته تلاش كرده‌ايم كه از هم فكري حوزه‌هاي مختلف استفاده كنيم و اكنون با سازمان نظام صنفي رايانه‌ايي كشور در ارتباط هستيم تا بدين واسطه طرحي با عنوان صيانت از حقوق مالكيت توليدكنندگان نرم‌افزار را مورد بررسي قرار دهيم.

علي حكيم‌جوادي با بيان اين‌كه طبق قوانيني كه در سال ۱۳۷۹ به تصويب رسيده، سازمان نظام صنفي كشور براي فعاليت در اين بخش در نظر گرفته شده است توضيح داد: همان طور كه پيش از اين هم بارها تاكيد كرده‌ايم، در حوزه فناوري اطلاعات اتفاق خاصي نمي‌افتد مگر اين كه بخش خصوصي به طور جدي وارد عمل شود. البته در اين زمينه وزارتخانه هم تكاليفي بر عهده دارد.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تاكيد بر لزوم حمايت از مالكيت توليدكنندگان نرم‌افزار يادآور شد: در اين زمينه لايحه‌اي توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تهيه شده و در كميسيون‌هاي فرعي دولت با عنوان لايحه حمايت از حقوق مالكيت ادبي، هنري با جديت در دست پيگيري است. ما هم تلاش داريم در قالب اين طرح بتوانيم بحث صيانت از حقوق توليدكنندگان نرم افزار هم مورد توجه قرار دهيم.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات همچنين يادآور شد: ما در تلاشيم تا در زمينه IT به سمتي پيش برويم كه فناوري اطلاعات به عنوان يكي از دارايي‌ها و ثرورت‌هاي شركت‌ها و سازمان‌ها مورد محاسبه قرار بگيرد. اكنون متاسفانه شركت‌هاي فناوري اطلاعات در بورس بسيار كمتر از حوزه‌هاي ديگر حضور دارند و به همين دليل توجه به اين نوع مسائل اهميت ويژه‌اي دارد.

حكيم‌جوادي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود عنوان كرد: در حال حاضر ما در زمينه فناوري اطلاعات برنامه‌هاي مختلفي داريم و دراين زمينه آيين‌نامه‌هاي مختلفي را به هيات دولت فرستاده‌ايم كه با به تصويب رسيدن آن‌ها اقدامات خوبي دراين حوزه صورت خواهد گرفت.

وي يادآو رشد: يكي از اين آيين‌نامه‌ها، آيين‌نامه گسترش كاربردهاي فناوري اطلاعات است كه اين آيين‌نامه در حال حاضر مراحل نهايي خود را سپري مي‌كند.

معاون وزير ارتباطات در ادامه صحبت‌هاي خود با بيان اين‌كه اكنون نگاه دنيا به IT تغيير كرده و خدمات مهمي در اين بخش ارائه مي‌شود، اظهار اميدواري كرد كه با طراحي زيرساخت‌هاي لازم ما نيز در ايران بتوانيم از تمام ظرفيت‌هاي توليدكنندگان استفاده كنيم.

حكيم‌جوادي در ادامه با طرح اين سؤال كه اكنون مردم ما چقدر بابت خريد نرم‌افزار هزينه مي‌كنند؟ گفت: ما همواره به دنبال اين هستيم كه از نرم‌افزارهاي مختلفي كه به صورت رايگان كه مي‌توان آن‌ها را از اينترنت خريد، استفاده كنيم و به اين توجه نداريم كه در بسياري از موارد همين نرم‌افزارها مشكلات متعددي را از نظر امنيتي ايجاد مي‌كنند و به نوعي هزينه‌هايي به مراتب بالاتر بايد بابت آن‌ها پرداخت شود.

وي ادامه داد: نكته ديگر آن كه در زمينه نرم‌افزار افراد مي‌توانند يك نرم‌افزار را با كمي تغيير تبديل به نرم‌افزار ديگري كرده و آن را به نام خود به ثبت برسانند كه اين موضوع قابليت پيگيري حقوقي دارد.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات همچنين يادآور شد: تمام اين موارد بحث‌هايي است كه مي‌توان آن‌ها را پيگيري كرد اما بايد توجه داشته باشيم كه در اين زمينه قانون به تنهايي مشكل ما را حل نخواهد كرد و بخش مهمي از كار به فرهنگ‌سازي مربوط مي‌شود.

در ادامه سهيل مظلوم - مدير پروژه صيانت از حقوق مالكيت توليدكنندگان نرم‌افزار - در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي نيز در صحبتي كوتاه مطرح كرد: طرح صيانت از حقوق مالكيت توليدكنندگان نرم‌افزار چند سالي است كه مورد بررسي قرار گرفته و در اين زمينه پيشنهادات مختلفي وجود دارد.

وي يادآور شد: از سال ۷۹ كه قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم‌افزارهاي رايانه‌اي تدوين شده، انتظار مي‌رفت كه به واسطه احكام قانوني حمايت‌هاي مختلفي از توليدكنندگان صورت گيرد. اما اكنون با گذشت زمان و اتفاقاتي كه طي اين سال‌ها افتاده به نظر مي‌رسد كه اگر در اين زمينه تفاهم نامه جديدي منعقد شود اوضاع بهتر پيش خواهد رفت.

وي با بيان اين‌كه بسياري از مشكلاتي كه در ارتباط با كپي رايت به وجود مي‌آيند ناشي از فقدان موارد قانوني در اين زمينه‌ها هستند يادآور شد: به نظر مي‌رسد آگاهي عمومي در اين زمينه به اندازه كافي نبوده است.

مظلوم ادامه داد: اكنون مطالعات مختلفي كه در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي در اين زمينه صورت گرفته به نوعي با لايحه حمايت از حقوق مالكيت ادبي و هنري كه در وزارت ارشاد پيگيري مي‌شود همزمان شده است و ما در اين زمينه پيشنهاداتي داريم كه اولين آنها اين است كه اگر حمايت از توليدكنندگان نرم‌افزار هم در قالب اين لايحه مورد توجه قرار گيرد و لايحه مذكور به لايحه حقوق آثار تبديل شود اتفاق مثبتي رخ داده است.

وي در ادامه با بيان اين‌كه تاكنون سازوكارهاي قانوني موجب حل شدن تمام مشكلات توليدكنندگان نشده يادآور شد: اكنون لازم است اين موضوع كه چرا سازوكار قانوني موجب حل مشكلات كامل نشده مورد بررسي قرار بگيرد تا در آينده مسير بهتري پيش روي ما باشد.

وي ادامه داد: اگر زماني يك فيلم سينمايي به صورت قاچاق در مملكت پخش شود تمام ارگان‌ها بسيج مي‌شوند تا جلوي آن را بگيرند اما آيا در زمينه قاچاق نرم‌افزارها اين اتفاق‌ها خواهد افتاد؟

مظلوم همچنين عنوان كرد: اگر قوانين ما به گونه‌اي باشند كه داراي جنبه‌هاي بازدارنده‌اي بيشتر محسوب مي‌شوند، امنيت بيشتري حاكم خواهد شد و افراد با آرامش بيشتري به سرمايه‌گذاري در اين حوزه خواهند پرداخت.

آزاده داننده - رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌ايي - نيز در اين نشست عنوان كرد: گاه شاهديم كه برخي توليدكنندگان آثار به حقوق خود آگاه نيستند و احقاق اين حقوق را پيگيري نمي‌كنند نكته ديگر آن كه گاه به دليل طولاني بودن روند پيگيري‌هاي قضايي موجب مي‌شود كه افراد از پيگيري قضايي مشكلات خود چشم‌پوشي كنند كه به هر حال با بررسي‌هايي كه درباره صيانت از حقوق مالكيت توليدكنندگان نرم‌افزار صورت مي گيرد مي‌توان اين موضوعات را مورد بررسي مجدد قرار داد.

روز دوشنبه ۱۹ تيرماه نيز همايشي از سوي سازمان فناوري اطلاعات و سازمان نظام صنفي رايانه‌ا‌يي برگزار خواهد شد و در قالب آن، نتايج طرح «صيانت از حقوق مالكيت توليدكنندگان نرم‌افزار» از جنبه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
 
کد مطلب: 22737
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام