۰
plusresetminus
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۰

کاربران باید بتوانند با 3 کلیک به هر گونه خدمات یک وب‌گاه دسترسی پیدا کنند

ایتنا - در حال حاضر وبگاه‌های ایرانی در حوزه تجارت الکترونیکی پیشرفت خوبی داشته‌اند که این پیشرفت در وبگاه‌های بخش خصوصی نمود بیشتری دارد.



عضو هیئت علمی سومین جشنواره ارزیابی وبگاه‌های حاکمیتی، ایجاد صفحه اصلی که تمامی خدمات را در یک شکل و ساختار واحد ارائه کند، از جمله ملزومات وب‌گاه‌های دولتی در ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: کاربران باید بتوانند برای دریافت هرگونه خدمات و اطلاعات از بخش‌های مختلف یک وب‌گاه، با ۳ کلیک به بخش مربوطه دسترسی پیدا کنند.

به گزارش ایتنا از دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، سیروس علیدوستی، با اشاره به طبقه‌بندی وبگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی در سطوح متفاوت تاکید کرد: در حال حاضر وبگاه‌های ایرانی در حوزه تجارت الکترونیکی پیشرفت خوبی داشته‌اند که این پیشرفت در وبگاه‌های بخش خصوصی نمود بیشتری دارد، اما در بخش وبگاه‌های دولتی، تعاملات با مردم نیازمند بازنگری است.

وی با تاکید بر اینکه دیتابیس‌های وبگاه‌های دولتی در ایران آن طور که باید با یکدیگر متصل نبوده و از نظر فنی برهم کنش‌پذیر نیستند، اضافه کرد: توسعه جداگانه این وب‌گاه‌ها موضوعی است که باعث شده دولت الکترونیکی آن طور که باید در کشور ما جا نیفتد و وبگاه‌ها نتوانند خدمات یکپارچه‌ای را به صورت تمام الکترونیکی به مردم ارائه دهند.

علیدوستی این مشکل را مربوط به اغلب کشورهای در حال توسعه عنوان کرد و گفت: وب‌سایت‌های سازمان‌ها در کشورهای در حال توسعه، مشکلی تحت عنوان "جزایر بی‌ارتباط" دارند، به این معنی که این پایگاه‌ها از نظر طراحی و محتوا با سازمان‌های دیگر تعامل ندارند.

عضو هیئت علمی سومین جشنواره ارزیابی وبگاه‌های حاکمیتی، با بیان اینکه مخاطبان وب‌سایت‌های دستگاه‌های دولتی مردم عادی هستند که برای دریافت خدمات به ناچار با محتواهای متفاوتی مواجه می‌شوند، تصریح کرد: نداشتن قابلیت تبادل اطلاعات دستگاه‌های دولتی با یکدیگر از جمله معضلات پیش روی دولت الکترونیک و دریافت خدمات الکترونیک از وب‌سایت‌های این دستگاه‌ها در ایران و دیگر کشورهای جهان است. البته این یکپارچگی مربوط به محتوا، رنگ و قلم نیز می‌شود که باید در قالب استاندارد مشخصی ارائه شود.

وی خاطرنشان ساخت: در همین حال باید گفت هم اکنون کشورهای پیشرفته استانداردهایی را برای هر بخش خدماتی طراحی کرده‌اند که می‌تواند این مشکلان را تا حدودی حل کند.

مؤلف کتاب "طراحی پایگاه وب دستگاه‌های دولتی"، موضوع نشانه‌ها در طراحی وب‌سایت‌ها را از دیگر مواردی عنوان کرد که در سطح واحد سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد و ادامه داد: پایگاه خدمات‌رسانی و اطلاع‌رسانی و نیز تعاملی باید از جهت طراحی تابع استانداردهای جهانی و کشوری باشند که در این راستا در کشور ما زمان، نرخ بی سوادی، سرعت اینترنت و مسائل فنی بسیار مهم است. البته معیارهای دسترسی محرمانگی وعدم ارتباط با دیتابیس‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

علیدوستی در پایان یکی از سطوح بلوغ دستگاه‌های دولتی را انتشار اطلاعات و اطلاع‌رسانی برشمرد و گفت: یکی از مراحل بلوغ دولت الکترونیکی آن است که سازمان‌ها تمامی اطلاعاتشان رابه صورت خدمات یکپارچه ارائه کنند و تراکنش تمام دستگاه‌های دولتی در این مرحله از بلوغ به صورت یکپارچه و از یک کانال واحد انجام گیرد.
 
کد مطلب: 22728
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام