۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۱
معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال :

80 درصد بازی‌های رایانه‌ای مفید هستند

ایتنا - افراسیابی: از دیگر ویژگی‌های مثبت بازی‌های رایانه‌ای می‌توان به افزایش اعتماد به نفس، بالا رفتن قوه ادراک افراد، تقویت رابطه میان چشم و دست افراد و افزایش تمرکز افراد اشاره کرد.
80 درصد بازی‌های رایانه‌ای مفید هستند


محمد صادق افراسیابی، مدرس دانشگاه و معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه خانه مهر شبکه جهانی جام جم گفت: ۸۰ درصد بازی‌های رایانه‌ای مفید هستند و این بازی‌های فرصت‌هایی را برای پرورش فکری و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان به دنبال دارد.


به گزارش ایتنا افراسیابی با اشاره به اینکه بازی‌های رایانه‌ای از سایر رسانه‌ها متفاوت است، خاطرنشان ساخت: در تلویزیون و سینما مخاطب موضوعات را از منظر تولید‌کننده فیلم و برنامه تلویزیونی دنبال می‌کند اما در بازی‌های رایانه‌ای مخاطب خودش را در بازی به عنوان شخصیت اول بازی‌های رایانه‌ای احساس کرده و این موضوع در ایجاد حس همذات پنداری با شخصیت اصلی بازی نقشی اساسی دارد.

وی افزود: کودکان و نوجوانان زمانی که از بازی‌های رایانه‌ای مفید و مرتبط با سبک زندگی اسلامی ایرانی استفاده می‌کنند مهارت‌های لازم را برای زندگی آینده یاد می‌گیرند.
افراسیابی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های مثبت بازی‌های رایانه‌ای می‌توان به افزایش اعتماد به نفس، بالا رفتن قوه ادراک افراد، تقویت رابطه میان چشم و دست افراد و افزایش تمرکز افراد اشاره کرد.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، بازی‌های آموزشی، فکری، ورزشی، اسطوره‌ای و استراتژیک را از جمله بازی‌های مفید یاد کرد و گفت: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف جهان افرادی که از بازی‌های آموزشی استفاده می‌کنند نسبت به سایر افراد مشابه ۴۰ درصد رشد یادگیری بهتری داشته‌اند.

افراسیابی انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی به کودکان و نوجوانان را از دیگر فواید بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: کودکانی که از بازی‌های رایانه‌ای مفید و متناسب با سن خود استفاده می‌کنند دو تا سه سال زودتر از سایر کودکان مشابه خود تجربه روابط اجتماعی را درک می‌کنند.

این مدرس دانشگاه بازی‌های رایانه‌ای نامناسب را نقطه مقابل بازی‌های رایانه‌ای مفید ارزیابی کرد و گفت: برخی بازی‌ها باعث ایجاد حس توهم آزادی در کودک و نوجوان شده و او را به انجام ناهنجاری‌های اجتماعی تشویق می‌کنند.

وی نقش نهاد خانواده را در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای مناسب برای کودکان و نوجوانان کلیدی ارزیابی کرده و گفت: ایرانیان داخل و خارج از کشور باید به طبقه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای توجه ویژه داشته باشند و تنها بازی‌هایی را خریداری نمایند که متناسب با گروه سنی فرزندشان است.

دبیر کمیته فرهنگ اسلامی ایرانی در فضای دیجیتال استفاده بیش از حد از هر نوع بازی رایانه‌ای را امری مذموم قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت: خانواده‌ها باید بر میزان استفاده کودکان و نوجوانان از بازی‌های رایانه‌ای نظارت داشته باشند چرا که استفاده روزانه بیش از ده ساعت از بازی‌های رایانه‌ای بیانگر اعتیاد کودکان و نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای است.
 
کد مطلب: 22667
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام