۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۸
رتبه ایران در جهان بسیار نامناسب است

بزودی رتبه ایران در دولت الکترونیک جهش چشمگیر خواهد کرد

ایتنا - یک مقام دولتی: نباید کشور کوچکی مانند امارات را با ایران مقایسه کرد.


رئیس امور توسعه دولت الکترونیک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری درباره رتبه‌بندی سازمان ملل که ایران را از نظر شاخص‌های دولت الکترونیک پایین‌تر از کشورهای همسایه قرار می‌دهد تاکید کرد: ایران تا چند ماه آینده رشد زیادی در این زمینه خواهد داشت.

به گزارش ایتنا علی رضی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته بحث دولت الکترونیک به عنوان یک محور اساسی در نظام توسعه‌ای کشور پیگیری شده است، اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته ظرف چند ماه آینده تغییر چشمگیری در رتبه ایران از حیث دولت الکترونیکی براساس شاخص‌های جهانی به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به صعود دو پله‌ای رتبه ایران در شاخص‌های دولت الکترونیک نسبت به سال گذشته این ارتقا را بیش از این عنوان کرد و گفت: نبود اطلاعات کافی از کشورها و نیز عدم اطلاع‌رسانی مناسب از جمله مواردی است که سبب شده در این رتبه‌بندی‌ها رتبه اصلی کشورها با آنچه که اعلام می‌شود تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

رضی ادامه داد: ایران قطعا با توجه به سمت و سوی دولت در حوزه الکترونیکی کردن خدمات که در بخشنامه‌ها به چشم می‌خورد و نیز توسعه دولت الکترونیک و برنامه‌های بنیادی همچون ایجاد شبکه ملی اطلاعات در سال‌های آینده شاهد ارتقا و جهش بسیار بزرگی در ارائه خدمات دولت الکترونیکی و توسعه شاخص‌های دولت الکترونیک خواهد بود.

رئیس امور توسعه دولت الکترونیک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری ظرفیت پهنای باند اینترنت و زیرساخت‌های مخابراتی را از جمله مواردی دانست که بر توسعه دولت الکترونیک در کشور می‌تواند مؤثر واقع شود و گفت: در این رتبه‌بندی‌ها باید مساحت کشورها نیز مورد توجه قرار گیرد؛ برای مثال کشور امارات کشوری کوچک و به اندازه یک استان ایران است که ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی با کیفیت برای آن به سرعت انجام می‌گیرد و در سال‌های اخیر نیز به این امکانات مجهز شده است بنابراین نباید این کشور را با کشور پهناوری مانند ایران با زیرساخت‌های قدیمی آن مقایسه کرد.

وی افزود: در رتبه‌بندی‌های انجام شده برای دستیابی به دولت الکترونیک حتی مسائل سیاسی نیز می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد چرا که بسیاری از کشورها به دور از هرگونه مخاصمه‌ای امکان ارائه خدمات را دارند و تمهیدات خاصی برای آنکه در فضای مجازی مورد حمله قرار گیرند به کار نمی‌بندند.

به گزارش مهر، ایران در گزارش ۲۰۱۲ دولت الکترونیک سازمان ملل که اخیرا تحت عنوان "دولت الکترونیکی برای مردم" منتشر شده از میان ۱۹۰ کشور دنیا رتبه صدم را بدست آورده و این درحالی است که در گزارش قبلی که مربوط به سال ۲۰۱۰ این سازمان است، ایران در رتبه صد و دوم قرار داشت که این امر نشان می‌دهد طی دو سال گذشته کشورمان توانسته در این زمینه دو پله صعود کند.
البته در آمارهای پیش تر از آن، دولت ایران در سال ۲۰۰۸ رتبه صد و هشتم را به دست آورده بود.

بهترین رتبه ایران در شاخص‌های دولت الکترونیک نیز مربوط به سال ۲۰۰۶ است که کشورمان توانست رتبه نود و هشتم را کسب کند و بدترین آن نیز در سال ۲۰۰۴ بود که ایران در رتبه ۱۱۵ قرار داشت. 
 
کد مطلب: 22505
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام