۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۴

عصر ارتباط و نارنجی خواهرخوانده شدند

ایتنا - خوشبختانه کم‌کم نیاز به چنین فضای همکاری دوستانه، اصولی و بر پایه منافع دو طرف در رسانه‌های نوشتاری و وب فارسی حس می‌شود.


سال‌هاست شکاف بزرگی میان وب فارسی و دیگر رسانه‌ها به چشم می‌خورد. از زمان تولد وب فارسی در سال‌های پایانی دهه ۷۰، حضور این مولود در رسانه‌های نوشتاری به برخی مقالات آموزشی، تحلیلی و اجتماعی محدود می‌شد. کم‌کم با جان گرفتن و گسترش اینترنت در کشور، مطبوعات به وب فارسی ابتدا به عنوان یک خطر بالقوه، سپس یک رقیب و در نهایت یک منبع رایگان و بی‌دردسر تهیه مطالب نگاه کرده است.
در مقابل هم نگاه وب فارسی به نشریات چاپی به عنوان یک رقیب قوی و سرسخت بود که با در دست داشتن سرمایه، جایی برای رقابت حرفه‌ای در رسانه اینترنت باقی نمی‌گذارد. هنوز هم با قدرت گرفتن وب فارسی، به‌رغم تغییر این نگرش، زاویه دید مثبتی بین این دو رسانه مهم وجود ندارد.

همیشه جای خالی یک نگاه همراه با اعتماد دوطرفه و همکاری متقابل که باعث معرفی بیش از پیش این دو رسانه به مخاطبان یکدیگر و همچنین افزایش کیفیت محتوای آنها در سایه این اعتماد و همکاری شود، احساس می‌شد؛ فضایی که در آن وب فارسی داوطلبانه به ترویج و معرفی نشریات چاپی به مخاطبانش و سوق دادن آنها به سوی مطالعه مکتوب بپردازد و در کنار آن رسانه‌های نوشتاری هم به ترویج فرهنگ وبگردی و استفاده مناسب از اینترنت بپردازند و با رعایت حق نشر مطلب موجب تشویق رسانه اینترنت به تولید محتوای بهتر، دقیق‌تر و صحیح‌تر شوند.
اما خوشبختانه کم‌کم نیاز به چنین فضای همکاری دوستانه، اصولی و بر پایه منافع دو طرف در رسانه‌های نوشتاری و وب فارسی حس می‌شود و همین باعث شده شاهد قدم‌های خوب و اصولی در این زمینه باشیم.

در چنین فضایی هفته‌نامه عصر ارتباط و وب‌سایت نارنجی (با توجه به شباهت زیاد حیطه کاری و تنها تفاوت در شیوه انتشار) بر آن شده‌اند تا به این رابطه و همکاری متقابل شکلی منسجم و کاربردی‌تر ببخشند. برای تحقق این امر، این دو برای اولین بار در رسانه‌های ایران یک تفاهمنامه خواهرخواندگی منعقد کردند تا در جوی کاملا دوستانه و آکنده از اعتماد متقابل به همکاری در زمینه‌های ممکن و یافتن راهکارهای تازه و عملی برای نزدیکی هر چه بیشتر رسانه‌های چاپی و اینترنتی بپردازند.
هرچند شاید هدف اصلی از انعقاد این تفاهمنامه نزدیکی بیشتر دو مجموعه‌ای است که از لحاظ ماهیت و نوع فعالیت بسیار به هم نزدیک و شبیهند؛ تا در سایه این حس اعتماد و همبستگی شاهد رشد و پویایی بیش از پیش این دو خواهر صمیمی باشیم.

زمینه‌های متنوع و زیادی برای همکاری متقابل عصر ‌ارتباط و نارنجی وجود دارد که با شروع همکاری رفته‌رفته با احساس نیاز مخاطب و رسانه خود را نشان خواهند داد اما محورهای شروع این ارتباط در ابتدای امر عبارت است از:

تبادل نشان: این حرکتی عملی و در عین حال نمادین است. نشان عصر ارتباط در وب‌سایت نارنجی قرار می‌گیرد. در کنار لوگو عبارت «خواهرخوانده» درج می‌شود و نشان به یک صفحه در وب‌سایت عصر ارتباط لینک می‌شود که توافق خواهرخواندگی را شرح می‌دهد. در طرف دیگر هم لوگوی نارنجی با همین عبارت در هفته‌نامه عصر ارتباط منتشر می‌شود. مادامی که این ارتباط ادامه دارد نشان طرفین در رسانه‌های یکدیگر باقی خواهد ماند.
تبادل مطلب ماهیانه: طرفین ماهیانه حداقل یک مطلب به صورت اختصاصی برای دیگری تولید می‌کنند. این مطالب نیز با نشان خواهرخواندگی منتشر می‌شود و به نوعی میهمانی نویسنده‌های دو رسانه و دید و بازدیدی ماهیانه است.
اطلاع‌رسانی متقابل از رویدادهای ویژه طرفین: در طول سال مواقعی پیش می‌آید که هر کدام از خواهرخوانده‌ها مناسبت‌های ویژه‌ای دارند؛ یک ویژه‌نامه مهم یا پوشش مخصوص یک نمایشگاه فناوری و... در چنین مواقعی این دو رسانه اقدام به اطلاع‌رسانی به خواننده‌های خود می‌کنند تا آنها هم از وقایع مهم در دیگر رسانه اطلاع پیدا کنند (برای مثال منتشر کردن خبر چاپ یک ویژه‌نامه خاص در هفته‌نامه عصر ارتباط توسط نارنجی و یا انتشار گزارش زنده یک مراسم فناوری توسط نارنجی در هفته‌نامه عصر ارتباط).
همکاری در انتشار مجله کاربردی: هر دو رسانه تلاش خواهند کرد به منظور تداوم تعلقات خواهرخواندگی در نوبت‌های مشخص با تشکیل تحریریه‌ای مشترک انتشار مجله‌ای کاربردی را برای کاربران نهایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستور کاری خود قرار دهند.
 
کد مطلب: 22436
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام