۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۵
زنان و دختران در عرصه ICT

پيام دبير كل اتحاديه بين‌المللي مخابرات به مناسبت روز ارتباطات

ایتنا - شعار امسال WTISD، "زنان و دختران در عرصه ICT" است و هدف از آن حصول اطمينان از اين است كه اين قشر برجسته كه نيمي از جمعيت جهان را تشكيل مي دهند بتوانند مساوي و برابر با مردان به پيش بروند.


دبيركل اتحاديه بين‌المللي مخابرات (ITU)، به مناسبت سالروز جهاني ارتباطات و جامعه اطلاعاتي(WTISD) در سال ۲۰۱۲ در پيامي با عنوان "زنان و دختران در عرصه ICT" تاكيد كرده است كه فناوري اطلاعات و ارتباطات در ايجاد فرصت براي اقشار مختلف مردم به ويژه كساني كه آسيب‌پذير و ناتوان هستند نقش به‌سزايي داشته و در عين حال چارچوب توسعه مستمر بلندمدت را تشكيل مي‌دهد.

به گزارش ایتنا از ايسنا، در پيام حمدون توره آمده است: "امسال در روز جهاني ارتباطات و جامعه اطلاعاتي، ما تصميم داريم با حذف تفاوت‌هاي جنسيتي و توانمند سازي زنان در تحقق اهداف و آمال خود، از پتانسيل كامل ICT به سود زنان و دختران استفاده كنيم. شعار امسال WTISD، "زنان و دختران در عرصه ICT" است و هدف از آن حصول اطمينان از اين است كه اين قشر برجسته كه نيمي از جمعيت جهان را تشكيل مي دهند بتوانند مساوي و برابر با مردان به پيش بروند.

زنان بنيان و شالوده جوامع ما هستند. آنان اركان قدرت در هر خانواده و جامعه محسوب مي شوند. با اين حال عدم تساوي زن و مرد هنوز عميقاً ريشه‌دار است. زنان و دختران از دسترسي به امور بهداشتي اوليه، آموزش و فرصت‌هاي شغلي برابر در كار محروم هستند. آنان در امور اقتصادي، سياسي، تصميم‌گيري در اجتماع با افتراق مواجهند و اغلب از تبعيض و خشونت رنج مي برند. اين وضعيت غيرقابل قبول است و ما بايد با تمام ابزاري كه در اختيار داريم به رفع آن بپردازيم.

تساوي حقوق زن و مرد يك حق اوليه انساني است كه در منشور سازمان ملل متحد به آن اشاره شده است و اين يكي از اهداف اصلي توسعه هزاره سوم سازمان ملل متحد مي باشد. ICTs ابزاري براي كمك به تسريع روند رشد در جهت تحقق اين هدف محسوب مي‌شود و به همين دليل است كه شوراي ITU پيشنهاد كرد كه امسال تلاش‌هايمان را بر امور زنان و دختران متمركز سازيم و با استفاده از قدرت ICTs در ارائه فرصت‌هاي جديد ديجيتال، به سوي رفع تبعيض و تقويت زنان و دختران در دستيابي به جايگاه برحق خود و داراي حقوق برابر با مردان در دنيا حركت كنيم. اين تلاش‌ها به وسيله ICTs نه تنها از درون گهواره بلكه حتي از مراقبت‌هاي بهداشتي قبل از تولد بايد آغاز شود و از طريق پزشكي از راه دور و ساير امكانات، به هر مادر، دختر و زن در دورترين نقاط دنيا عايد و واصل گردد.

من از تمامي كشورها و شركت‌هاي عضو و اعضای وابسته و نيز جامعه دانشگاهي و گروه‌هاي شهروندي درخواست مي‌كنم كه از تمامي منابع قابل تصور استفاده كنند تا مطمئن شوند تمامي زنان و دختران در هر جامعه در سرتاسر دنيا به ICTs دسترسي كامل دارند و مي‌توانند خود را در زمينه اطلاعات و دانش تقويت نموده و از حقوق خود آگاه شوند و از هرگونه فرصت ديجيتالي موجود بهره‌مند شوند.

من همچنين از ساير ذينفعان شامل رهبران سياسي، سياستگذاران، رگولاتورها، اپراتورها، جامعه مدني و صنعتي درخواست مي‌كنم سياست‌ها و استراتژي‌هايي اتخاذ كنند كه فرصت‌هاي ICT براي زنان و دختران را ارتقاء مي‌دهند. دولت‌هاي ملي، بخش خصوصي، خيرين، جامعه مدني و تحصيلكردگان بايد نقش مهمي را كه زنان متخصص مي توانند در توسعه بيشتر ارائه خدمات در بخش رقابتي و پوياي ICT ايفاء كنند، بپذيرند و از آن حمايت كنند.

تقاضاي روزافزون براي مهارت‌هاي ICTs در سرتاسر دنيا يك روزنه منحصر به فرد از فرصت‌هايي را فراهم مي‌كند تا زنان و دختران در صنعت در جايگاه مناسب خود قرار گيرند و ابزار ضروري براي موفقيت را در اختيار آن قرار مي‌دهد. بخش ICT به ويژه مي تواند با ارائه مسيرهاي پيشرفت به زنان متخصص در بالاترين سطوح تصميم‌گيري و با تشويق زنان جوان به يافتن شغل‌هاي جديد در اين بخش، راه را هموار سازد.

من از شما مصرانه درخواست مي‌كنم روز جهاني ارتباطات و جامعه اطلاعاتي امسال را با معطوف كردن توجه ويژه به نيازهاي زنان و دختران و نيز افزايش مزاياي ICT براي آنان به منظور تغيير الگو در فرصت‌هاي ارائه شده در زمان حال و در آينده جشن بگيريد. تساوي انسان‌ها و جامعه برابر، پايه و مبنايي براي جهاني موفق و صلح‌آميز است".
 
کد مطلب: 22204
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام