کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توسط وزیر ارتباطات صورت گرفت

تشریح 3 مرحله راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

خبرگزاری ايسنا , 27 ارديبهشت 1391 ساعت 14:29

ایتنا - تقی‌پور به طراحي سيستم عامل "زمين" در سطح ملي اشاره كرد و اقدام بعدي وزارت ارتباطات را راه‌اندازي جويشگر يا جست‌وجوگر بومي دانست.




دومین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات همزمان با ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش ایتنا از ايسنا، در دومین جشنواره ملی فاوا، معاون اول رييس جمهوري، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مقامات عالی کشور حضور دارند.
این جشنواره به منظور تقدیر و تشکر از برگزیدگان، تلاشگران، متخصصان و مدیران عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور برگزار شده است و همچنین، امسال براساس رویکردهای جدید جشنواره، کارگروه‌ها براساس اهداف و سیاست‌های فراسازمانی و موضوعی تشکیل شد و در ترکیب اعضای کارگروه‌ها نیز سعی شد از مدیران با تجربه، متخصصان و اساتید دانشگاه استفاده شود.

رضا تقي‌پور در اين مراسم اظهار كرد: امروز نقش ارتباطات و فناوري اطلاعات در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، امنيتي و حتي عرصه‌هاي كسب و كار روز به روز گسترش مي‌يابد. در حدي كه در حال حاضر شاهد بروز نسل‌هاي جديدي از كشورها هستيم كه توسعه خود را بر مبناي توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات پايه‌گذاري كرده‌اند.
وي ادامه داد:‌ به عنوان مثال كشورهايي مانند كره‌، مالزي، ژاپن و هند اين روزها توسعه اقتصادي خود را از طريق فناوري اطلاعات دنبال مي‌كنند و به همين دليل رشد اقتصادي آنها به مراتب سريع‌تر از كشورهاي غربي پيش مي‌رود.

تقي‌پور در عين حال عنوان كرد:‌ در حال حاضر كشورهايي كه دانش بنيان محسوب مي‌شوند توانسته‌اند مرزهاي قرارداد شده جهاني را در هم نوردند و بدين ترتيب شرايطي فراهم آورند كه ديگر سيطره غرب در زمينه علوم شكسته شود. خوشبختانه ايران هم در اين عرصه حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و يكي از ويژگي‌هاي بي‌نظير ما در دنيا به نيروي انساني خلاق ما بازمي‌گردد.
وي با بيان اين‌كه متخصصان ايراني حتي در سطوح بالاي شركت‌هاي چندمليتي هم راه يافته و حضور دارند گفت: خوشبختانه ما در عرصه نرم‌افزار به ويژه نرم‌افزارهاي مديريت و كاربردي و همين طور در زمينه سخت‌افزار گام‌هاي بلندي برداشته‌ايم.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود به بدو تشكيل دولت دهم اشاره كرد و افزود: در همان سال‌ها هم قرار بر اين شد كه دولت دهم به عنوان دولت پيشتاز و پيشرو درزمينه خدمات الكترونيكي فعاليت كند.
تقي‌پور با اشاره به بندهاي ۱۳۷ و ۱۳۸ قانون اساسي و اختياراتي كه به واسطه اين دو بند دولت در اختيار وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار داده، اظهار كرد: به واسطه اين اختيارات ما براي اولين بار توانستيم امور حاكميت اين حوزه را پيش ببريم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به تلاش براي آماده شدن زيرساخت‌هاي حقوقي اشاره كرد و كارگروه مشترك ميان وزارت ارتباطات و وزارت صنعت، معدن و تجارت را از ديگر كارگروه‌هايي برشمرد كه در حال تلاش‌اند.
وي همچنين به سه كميته زيرساخت، امنيت و فني كه در خود وزارت ارتباطات شكل گرفته هم اشاره كرد و افزود: لازم است تمام ارگان‌ها دست به دست هم دهند تا شعار دولت دهم اولين دولت الكترونيكي تحقق پيدا كند.

تقي‌پور در ادامه صحبت‌هاي خود به ارائه آمارهايي پرداخت و اظهار كرد:‌ بنا بر آمارهاي ارائه شده در يك دوره سه ساله آمار اشتغالي كه در كل اقتصاد كشور وجود داشته ۲.۷ درصد بوده اما ما در زمينه فناوري اطلاعات آمار اشتغالي ۲۳ درصدي داشته‌ايم.
وزير ارتباطات همچنين به آمارهاي بانك مركزي اشاره كرد و گفت: براساس اين آمارها ميزان سرمايه كشور در كل بخش اقتصادي حدود نيم درصد و در زمينه فناوري اطلاعات ۳۱.۳ درصد بوده است.
وي همچنين به آمارهاي بهره وري پرداخت و گفت:‌ براساس آمارهاي ارائه شده آمار بهره‌وري كار در كل اقتصاد كشور ۱.۴۷ درصد و در بخش فناوري اطلاعات حدود ۲۹.۳ درصد بوده است.

تقي‌پور همچنين به رتبه خوب كشور در سطح منطقه اشاره كرد و تصريح كرد: اكنون ما از نظر تلفن ثابت، كاربران اينترنت و برخي موارد ديگر رتبه اول خاورميانه را به دست آورده‌ايم اما هنوز زمينه‌هاي بسياري براي ارائه خدمات الكترونيك باقي مانده است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به شبكه ملي اطلاعات اشاره كرد و اين طرح را يكي از اقدامات اساسي و بنيادي وزارت ارتباطات بر شمرد و افزود: براي به سرانجام رسيدن اين شبكه، سه فاز مختلف تعريف شده است كه فاز اول كه به بحث تفكيك شبكه‌ها و امنيت مربوط مي‌شود و بايد تا نيمه اول امسال به پايان برسد.
وي در ادامه انتقال كل ميزباني‌ها به كشور را دومين مرحله از عملياتي كردن اين طرح برشمرد و اظهار اميدواري كرد كه اين اقدام تا پايان سال ۹۲ به نتيجه برسد.
تقي‌پور مديريت بومي و داخلي شبكه‌ها به صورت تمام و كمال را مرحله سوم اين طرح دانست و همچنين به طراحي سيستم عامل "زمين" در سطح ملي اشاره كرد و اقدام بعدي وزارت ارتباطات را راه‌اندازي جويشگر يا جست‌وجوگر بومي دانست.
تقي‌پور خاطرنشان كرد كه هيچ يك از اين دو پروژه كار دولت محسوب نمي‌شود و در اين زمينه دولت تنها به حمايت بخش خصوصي پرداخته است.

وي همچنين به تلاش‌هايي كه در زمينه سخت‌افزار آغاز شده اشاره كرد و با بيان اين‌كه در حال حاضر آزمايشگاه‌هاي تشخيص كيفي در دانشگاه‌ها راه‌اندازي شده اظهار كرد: در حال حاضر تمام زيرساخت‌هاي لازم براي امور پژوهشي در داخل كشور فراهم شده است.

به گزارش ايسنا، تقي‌پور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به گردش مالي وزارتخانه متبوع خود اشاره كرد و گفت:‌ در سال ۱۳۸۸ كل گردش مالي ما حدود هشت هزار و صد ميليارد تومان بود كه اين رقم در سال ۹۰ به بالغ بر ۱۵ هزار ميليارد تومان رسيد و بدين ترتيب ما در مدت دو سال رشدي دو برابري داشتيم كه من فكر نمي‌كنم هيچ يك از كشورهاي همسايه چنين رشدي را تجربه كرده باشند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پايان خاطرنشان كرد: قطعا اگر پيشرفت ما به همين شكل باشد زمينه اشتغال براي تمام شركت‌هاي داخلي و تمام متخصصان متعهد كشور فراهم خواهد شد و بدين ترتيب از فناوري اطلاعات در زمينه دستيابي به توليدات ملي بهره‌گيري خواهد شد.

محمدرضا رحيمي - معاون اول رييس جمهوري هم با حضور در مراسم اختتاميه دومين جشنواره ملي ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار كرد: اكنون دانش فناوري اطلاعات دنيا در خدمت قدرت بزرگ و صاحبان مال قرار گرفته و لازم است ما اولين كار خود را ايجاد مصونيت از حملات و هجمه‌هاي اين افراد تعريف كنيم.
او در بخشي از سخنانش گفت: با تحولات عظيمي كه در عرصه فناوري اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته ما بر اين باوريم كه بايد حاصل اين گونه همايش‌ها و نشست‌ها هديه‌اي مناسب براي مردم باشد.


کد مطلب: 22203

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/22203/تشریح-3-مرحله-راه-اندازی-شبکه-ملی-اطلاعات

ايتنا
  https://www.itna.ir