۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۳

فناوری نانو به کمک صفحه نمایش‌های لمسی می‌آید

ایتنا - این شیشه از مجموعه‌ای از نانوذرات مخروطی شکل تشکیل شده است که طول آن ۵ برابر عرض ۲۰۰ نانومتری آن است.


دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا با استفاده از فناوری نانو، شیشه‌ای ابداع کرده‌اند که بخار نمی‌گیرد، از انعکاس نورهای درخشنده و خیره کننده جلوگیری می‌کند و به صورت خودکار تمیز می‌شود.
به گزارش ایتنا از همکاران سیستم پژوهشگران این موسسه اظهار امیدواری کرده‌اند استفاده از این شیشه‌ها می‌تواند در فناوری‌های دارای صفحات لمسی کاربرد گسترده‌ای داشته باشد.


مطابق گزارش وب سایت pcmag این شیشه که دانشمندان ماساچوست آن را با استفاده از فناوری نانو ساخته‌اند، به خاطر قابلیت عدم انعکاس نورهای خیره کننده، تقریبا نامرئی است.

سطح این شیشه طوری ساخته شده است که قطرات آب را از خود دور می‌کند و از این طریق می‌تواند خود را از گرد و غبار نیز تمیز کند.
این شیشه از مجموعه‌ای از نانوذرات مخروطی شکل تشکیل شده است که طول آن ۵ برابر عرض ۲۰۰ نانومتری آن است.

دانشمندان که در ساخت این فناوری از تکنیک‌هایی شبیه آنچه در تولید ریزتراشه‌های سیلیکون نیمه هادی به کار می‌رود، کمک گرفته‌اند، نتایج دستاورد خود را در نشریه علمی اِی سی اس نانو منتشر کرده‌اند.

دانشمندان ابراز امیدواری کرده‌اند که از این شیشه می‌توان در ساخت صفحات لمسی گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی و شخصی استفاده کرد.

پنل‌های خورشیدی نیز از دیگر فناوری‌هایی است که در ساخت آن‌ها می‌توان از این شیشه استفاده کرد.
هم اکنون یکی از مهم‌ترین معایب پنل‌های خورشیدی این است که به خاطر تجمع گرد و غبار به مرور زمان کارایی و تاثیر خود را از دست می‌دهند.

مخترعان این فناوری حتی نسبت به استفاده از آن در صنعت دوربین‌های عکاسی، ریزتراشه‌ها، صفحه نمایش تلویزیون و پنجره‌های ساختمانی اظهار امیدواری کرده‌اند.
استفاده از این شیشه‌ها می‌تواند تاثیر رطوبت بر کارایی این دستگاه‌ها و قطعات آنها را خنثی کند.
 
کد مطلب: 22007
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام