۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۹

جنجال در اینترنت به دنبال حادثه کشتار تولوز فرانسه

ایتنا – تحلیلگران در خصوص ضرورت کنترل اینترنت از یک سو و نگرانی از کاهش آزادی‌های فردی از سوی دیگر، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.


پس از حادثه تیراندازی مقابل مدرسه‌ای یهودی در شهر تولوز در جنوب غربی فرانسه که به کشته شدن هفت تن منجر شد، مناقشات داغی بین صاحب‌نظران اروپایی در خصوص نحوه مقابله با تهاجم‌های تروریستی در گرفته است.

به گزارش ایتنا به نقل از الجزیره، اکنون بین تحلیلگران در خصوص ضرورت و مفید بودن کنترل اینترنت از یک سو و نگرانی از کاهش آزادی‌های فردی از سوی دیگر، بحث و گفت‌وگو در جریان است.

برخی کارشناسان معتقدند مشتریان دائمی آن دسته از سایت‌های ترویج‌دهنده افکار تروریستی که در آنها شیوه انجام عملیات بزهکارانه آموزش داده می‌شود، بالقوه برای انجام عملیات خرابکارانه از آمادگی بیشتری برخوردارند.

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته خواستار تصویب قانونی شد که طی آن کسانی که به طور منظم به سایت‌های حامی تروریسم، نفرت و خشونت مراجعه کنند، مجازات شوند.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران، طرح آقای سارکوزی را مضحک خوانده‌اند، برخی از آنها در مورد امکان سانسور اینترنت در مقیاس وسیع اظهار تردید کرده‌اند.

برخی صاحب‌نظران نیز با اشاره به این که کنترل گسترده اینترنت در فرانسه، از یک سو هزینه هنگفتی به دولت تحمیل می‌کند و از سوی دیگر عاملی برای تهدید حریم خصوصی کاربران به شمار می‌رود، نسبت به اجرای طرح بلندپروازانه آقای سارکوزی بدگمان هستند.

دشوار بودن برخورد با سایت‌هایی که در کشورهای دیگر میزبانی می‌شود نیز به نوبه خود بر پیچیدگی قضیه افزوده است.

اریک دنیس مدیر یک مرکز تحقیقاتی در فرانسه می‌گوید: مشکل اصلی در نحوه متوقف ساختن روند انتشار اطلاعاتی است که از یک سایت مستقر در جایی دیگر مثل خاورمیانه، جنوب آسیا یا چین نشات می‌گیرد، زیرا پلیس فرانسه یا وکلای فرانسوی به سختی می‌توانند از شرکتی که میزبان چنین سایتی است، متوقف ساختن فعالیت‌های آن را درخواست کنند.

یادآور می‌شود چندی پیش یک جوان ۲۳ ساله الجزایری‌تبار به نام محمد مراح، با الهام گرفتن از یک سایت وابسته به القاعده، به کشتن سه کودک یهودی، یک خاخام و سه نظامی فرانسوی اقدام کرد.

وی سرانجام ۳۲ ساعت پس از محاصره آپارتمانش از سوی پلیس، به ضرب گلوله کشته شد.
 
 
کد مطلب: 21661
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام