کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برنامه جدیدی که سیاست حریم خصوصی گوگل را خنثی می‌کند

خبرگزاری مهر , 15 اسفند 1390 ساعت 10:31

ایتنا- برنامه جدید موزیلا می‌تواند به کاربر نشان دهد که دقیقا چه شرکتی در حال کنترل موضوعات جست‌وجو شده در مرورگر و موتور جست‌وجوی گوگل است.




شرکت موزیلا با ارائه برنامه افزودنی برای مرورگر فایرفاکس خود به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای مقابله با سیاست جنجالی و جدید حفظ حریم خصوصی گوگل، شرکت‌هایی که در حال مشاهده فعالیت‌های آنلاین آنها هستند را ردیابی کنند.

به گزارش ایتنا به نقل از مهر، این شرکت برنامه افزودنی ویژه مرورگر مشهور فایرفاکس خود ارائه کرده است که می‌تواند به صورت آنی شرکت‌هایی که در حال کنترل جست‌وجوهای کاربران هستند را به کاربر معرفی کند.

شرکت موزیلا بلافاصله پس از اینکه شرکت گوگل سیاست حفظ حریم خصوصی خود را با وجود نارضایتی‌های فراوان اجرایی کرد، این برنامه جانبی را ارائه کرده است.

سیاست جدید گوگل می‌تواند دریایی از اطلاعات مرتبط با جست‌وجوهای کاربران را به تجارت ۲۸ میلیون دلاری تبلیغات گوگل بیافزاید بدون توجه به این موضوع که ذخیره‌سازی چنین حجمی از اطلاعات خصوصی می‌تواند در بسیاری از کشورها غیرقانونی به حساب بیاید.

برنامه افزودنی Collusion به معنی "تبانی" به کاربران اجازه می‌دهد که پرده‌ها از چهره شرکت‌های تبلیغات در اینترنت که حرکات آنلاین آنها را ردیابی می‌کنند بردارند. فایرفاکس دومین مررگر محبوب جهان پس از اینترنت اکسپلورر است، جایگاهی که به شدت در معرض تهدید مرورگر کروم شرکت گوگل قرار دارد.

تجارت گوگل بر مبنای تبلیغات ساخته شده است و این شرکت در سال ۲۰۱۰ توانست از این راه ۲۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. سیاست جدید حفظ حریم خصوصی گوگل به این شرکت اجازه می‌دهد اطلاعات گوشی‌های اندرویدی، وب‌سایت یوتیوب، سرویس جی‌میل، و موضوعات جست‌وجو شده در مرورگر کروم را در راستای اهداف تبلیغاتی خود مورد استفاده قرار داده و در مسیر ایجاد تبلیغات شخصی‌سازی شده برای کاربران قدمی به جلو بردارد.

برنامه جدید موزیلا می‌تواند به کاربر نشان دهد که دقیقا چه شرکتی در حال کنترل موضوعات جست‌وجو شده در مرورگر و موتور جست‌وجوی گوگل است و همچنین می‌تواند در زمان حقیقی شبکه‌ای تار عنکبوتی از تعاملات میان شرکت‌های تبلیغاتی و دیگر ردیاب‌های فعالیت‌های کاربران را به دقت نمایش دهد.

این شرکت همچنین در نظر دارد پایگاه داده‌هایی از بدترین مزاحمان اینترنتی را فراهم آورده و اطلاعات آن را در اختیار مخالفان سیاست جدید گوگل قرار دهد. به گفته موزیلا زمانی که نسخه نهایی این برنامه ارائه شود کاربر می‌تواند اطلاعات شرکت‌هایی که وی را کنترل می‌کنند بر روی پایگاه داده‌های جهانی قرار دهد. سپس تمامی این اطلاعات با یکدیگر ترکیب شده و در اختیار محققان، خبرنگاران و دیگر تحلیل گران قرار خواهند گرفت.

گوگل بدون کوچکترین توجه به اعتراضات بین‌المللی که نسبت به سیاست جدید حفظ حریم خصوصی این شرکت به وجود آمده بود، این سیاست را در سرتاسر جهان اجرایی کرد. مقامات اتحادیه اروپا نیز طی ایمیلی به "لری پیج" مدیر اجرایی گوگل، این سیاست را تخلفی آشکار از قوانین اروپایی اعلام کرده‌اند.

از سویی دیگر متخصصان آژانس حریم خصوصی CNIL که وظیفه بررسی عملکرد گوگل را به عهده دارد می‌گویند توضیح این شرکت درباره چگونگی استفاده این شرکت از اطلاعات خصوصی کاربران به اندازه‌ای پیچیده و غیر قابل درک است که حرفه‌ای‌ترین متخصصان حریم خصوصی نیز در درک آن مشکل دارند.

بر اساس گزارش میل آنلاین، چنین استفاده‌ای از اطلاعات خصوصی کاربران در بسیاری از کشورها، از جمله اتحادیه اروپا، ژاپن و کره غیر قانونی به شمار می‌رود و این کشورها نیز اعتراضات خود را به گوگل اعلام کرده‌اند.
 


کد مطلب: 21473

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/21473/برنامه-جدیدی-سیاست-حریم-خصوصی-گوگل-خنثی-می-کند

ايتنا
  https://www.itna.ir