کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استفاده زیاد از پیامک توانایی زبانی کاربران را کاهش می‌دهد

سايت خبری همكاران سيستم , 8 اسفند 1390 ساعت 13:07

ایتنا- دایره واژگان دانشجویانی که با پیامک سروکار زیادی دارند، بیشتر محاوره‌ای است تا رسمی.




مطالعه جدیدی که در دانشگاه کالگری (Calgary) صورت گرفته است نشان می‌دهد خواندن و نوشتن پیامک (اس‌ام‌اس) تاثیرات منفی بر قدرت مغز در زمینه پذیرش و تفسیر واژگان دارد.

به گزارش ایتنا به نقل از همکاران‌سیستم، به گفته وب‌سایت thespec یافته‌های این پژوهش حاکی از این است که پیامک‌ها می‌توانند توانایی زبانی افراد در زمینه پذیرش و تفسیر واژگان را کاهش دهند.

این یافته‌ها تعجب بسیاری را برانگیخته است.
دانشمندان تا پیش از این فکر می‌کردند سروکار داشتن با پیامک می‌تواند توانایی زبانی کاربران را تقویت کند.

خانم جوآن لی، پژوهشگری که این مطالعه را بر روی ۳۳ دانشجو انجام داده دریافته است که دانشجویانی که بیشتر پیامک می‌خوانند و می‌فرستند، با طیف محدودی از واژگان سروکار دارند، در حالی که دانشجویانی که کمتر با پیامک سروکار دارند می‌توانند طیف وسیع‌تری از واژگان را بپذیرند و استفاده کنند.

یافته‌های جوآن لی نشان می‌دهد دایره واژگان دانشجویانی که با پیامک سروکار زیادی دارند، بیشتر محاوره‌ای است تا رسمی.
وی گفته است کسانی که کمتر پیامک رد و بدل می‌کنند و بیشتر با کتاب و رسانه‌های سنتی سروکار دارند، می‌توانند واژگان جدید را بپذیرند. حتی اگر این واژگان از زبانی به غیر از انگلیسی باشد. اما کسانی که بیشتر از پیامک استفاده می‌کنند، دشوار‌تر می‌توانند واژگان جدید را بپذیرند.

جو آن لی در پژوهش خود فهرستی از واژگان واقعی و جعلی را در اختیار این دانشجویان قرار داده و از آنها خواسته بود واژگانی را که به نظر آنها واقعی و درست می‌آید علامت بزنند.
وی متوجه شد دانشجویانی که بیشتر با پیامک سروکار دارند، واژگان کمتری را به عنوان واژگان واقعی پذیرفته‌اند، اما کسانی که کمتر از پیامک استفاده می‌کنند، واژگان بیشتری را علامت زده‌اند.
 


کد مطلب: 21359

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/21359/استفاده-زیاد-پیامک-توانایی-زبانی-کاربران-کاهش-می-دهد

ايتنا
  https://www.itna.ir