۰
plusresetminus
دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۰۳
رئيس كل بانك مركزي خبر داد:

اجراي ۴ طرح مهم جديد در نظام بانكي

ايتنا - رئیس کل بانک مرکزی: بانک‌ها باید همگام با توسعه فناوری و عرضه خدمات، آموزش و راهنمایی لازم را به مشتریان در خصوص ابزارهای فناوری در دستور کار داشته باشند.


رئیس کل بانک مرکزی از اجراي چهار طرح مهم جدید در نظام بانکی خبر داد.

به گزارش ایتنا، محمود بهمنی كه جزو سخنرانان كليدي نخستین همایش بین‌المللی بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بود، افزود: این چهار طرح شامل شاپرک، نماد، سناب و اوراق بهادار الکترونیکی است که اجراي آن امسال در دستور کار نظام بانکی قرار دارد.

وی در تشریح این طرح‌ها گفت: طرح شاپرک شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی است که می‌توان با استفاده از کارت آن از همه خدمات استفاده کرد. بهمنی افزود: طرح نماد نیز، نظام مدیریت امضای دیجیتال و طرح سناب، سامانه نظام الکترونیکی است.

وي درباره طرح اوراق بهادار الکترونیکی هم گفت: با اجرای این طرح، انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی و با نام خواهد شد.

به گفته بهمني انتشار اوراق مشاركت كاغذي همواره اين چالش را به همراه داشت كه نظام بانكي را به پولشويي متهم مي‌كرد و با انتشار اوراق مشاركت الكترونيكي در آينده نزديك اين اتهام از نظام بانكي برطرف خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد با معرفی تدریجی این طرح‌ها در کشور، خدمات خوبی عرضه شود و گفت: بانک‌ها باید همگام با توسعه فناوری و عرضه خدمات، آموزش و راهنمایی لازم را به مشتریان در خصوص ابزارهای فناوری در دستور کار داشته باشند.

محمود بهمنی با اشاره به اینکه سابقه چندين ساله سامانه شتاب افزود: امروز این سامانه برای مردم به خدمت مهم بانکی تبدیل شده است.

به گفته او اکنون با گذشت ۹ سال، تعداد کارت‌ها ۲۰ برابر، خودپردازها ۱۴ برابر و پایانه‌های فروش۱۷۰ برابر افزایش یافته که این رشد قابل تحسین است.

بخش ديگري از سخنان بهمني در زمينه چالش‌هاي بانكداري الكترونيك بود. وي با اشاره به اينكه هم اكنون مسيرهاي خدمت رساني الكترونيك مستقيماً در اختيار مشتري قرار گرفته و بخش بزرگي از خدمات بانكي بدون نياز به مراجعه به متصديان بانكي قابل انجام است، گفت: با اين وجود بانكداري الكترونيكي چالش‌هاي جديدي را براي نظام بانكي پديد آورده است.

رييس كل بانك مركزي در تشريح چالش اول با اشاره به اين كه افزايش اثر بخشي زيرساخت‌ها و امكانات در حال حاضر ايجاد شده است گفت:‌ با وجود اين كه در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري‌هاي سنگيني در مقوله فناوري در حوزه بانكي ايجاد شده است، اما برآيند فعاليت‌ها با موانع جدي در ساختار و شيوه عملكرد سنتي روبرو شده است به گونه‌اي كه در بخش بزرگي از فعاليت‌ها، كاربرد فناوري به جاي تحول در فرآيندها صرفا به بهبود كارآيي آن‌ها منجر شده است.

به گفته بهمني حفاظت و مراقبت از مشتريان و نظام بانكي در مقابل تهديدات بالقوه كاربري فن‌آوري چالش دوم در عرصه بانكداري الكترونيك است. رييس كل بانك مركزي اين تهديد را مخاطره‌اي سيستمي براي مشتريان بانك‌ها دانست و تاكيد كرد كه آموزش و راهنماي مشتريان براي كاربري ابزارهاي فناوري و ارتقاي سطح آگاهي آن‌ها بايد در دستور كار قرار گيرد.

بنابر گفته بهمني ديگر چالش بانكداري الكترونيك، گردش سريع وجوه و افزايش حجم مبادلات بين بانكي از طريق بانكداري الكترونيك است. وي با بيان اين موضوع خاطرنشان كرد: اين چرخش سريع چشم ناظر سنتي كه به روش‌هاي قديمي خو گرفته را كور كرده است. بنابراين فناوري نوين، ناظر نوين هم مي‌طلبد.

لازم به ذكر است كه همايش بانكداري الكترونيك و نظام‌هاي پرداخت با همت پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و با همکاری شرکت ملی انفورماتیک و با هدف مرور گذشته، بررسی وضع حال و برنامه‌ریزی برای آینده در سالن همایش‌های برج میلاد در حال برگزاري است.
 
کد مطلب: 21227
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام