کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارنامه مشروطي بانکداری الکترونیک از نگاه مدیران

سايت خبری ايتنا , 30 بهمن 1390 ساعت 10:25

ايتنا - تهيه اين كارنامه فرضي به منظور ارائه تصویری از يك دهه فعاليت بانكداري الكترونيك بوده است.




يك دهه فعاليت شبكه بانكي و نهادهاي تصميم‌گير در راستاي ايجاد بانكداري الكترونيك در كارنامه‌اي نمادين مورد ارزيابي كارشناسان و مديران اين حوزه قرار گرفت و با كسب نمره ۵۷ نمره‌اي قبولي ولي در محدوده مشروطي كسب نمود.

به گزارش ايتنا در اين كارنامه فرضي كه به همت مرکز فابا و به مناسبت «نخستین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت» تهيه شده است، تلاش شده است كه مهم‌ترين عناوين مرتبط با تحقق بانكداري الكترونيك مورد ارزيابي قرار گيرند.

به گفته روابط عمومي مركز فابا تهيه اين كارنامه فرضي به منظور ارائه تصویری از يك دهه فعاليت بانكداري الكترونيك بوده و اين كارنامه به نحوي تنظيم شده كه تا حد ممكن عملکرد یک دهه گذشته در یک نگاه قابل سنجش باشد.

عمده‌ترین محورهای زیرساختی و عملیاتی بانکداری الکترونیک را در سه بخش دروس پايه، دروس اختصاصي و دروس پايه و هر یک را در قالب یک درس فرضی، در اين کارنامه گنجانده شده‌اند.
مركز فابا پس از تهيه فرمت اين كارنامه، براي ارزيابي بانكداري الكترونيك آن را مدیران نظام بانکی و صاحب‌نظران این حوزه ارسال كرد و خواست تا در این‌ کارنامة فرضی به هریک از موارد، به عنوان یک درس فرضی نمره بدهند و میزان موفقیت یک دهه فعالیت بانکداری الکترونیک را از ابعاد گوناگون با قدری تسامح و به‌ صورت تقریبی، با معیارهای کمی ارزیابی کنند.

افرادی که اين «کارنامه فرضی» برایشان فرستاده شده است عبارتند از: مدیران معاونت بانک و بیمه وزارت اموراقتصادی و دارایی، مدیران‌ مرتبط بانک مرکزی ج.ا.ا. ، مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات مالی، معاون فناوری اطلاعات بانک‌ها و مؤسسات مالی، مدیران شرکت ملی انفورماتیک و شرکت خدمات انفورماتیک، مدیران پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رؤسای کارگروه‌های شورای راهبری بانکداری الکترونیک، شرکت‌های فناوری اطلاعات وابسته به بانک‌ها و فعال در حوزه امور بانکداری الکترونیک، صاحب نظران و متخصصان حوزه نظام بانکی و ... كه اکثر اين افراد فرم نظرسنجی را تکمیل کرده‌اند و آنچه در تصوير مشخص است، معدل نظر افرادی است که به این نظرسنجی پاسخ داده‌اند. 

به گفته تهيه كنندگان اين كارنامه در تدوین این «کارنامة فرضی» دو نکتة ذیل مدنظر قرار گرفته است، اول اينكه فرض اوليه بر وجود نگرش یکسان در خصوص هر یک از موارد درج شده (به‌‌رغم تعریف‌های متفاوت) وجود داشته است و نكته دوم اغماض نسبت به برخی مباحث و موضوع‌های ضروری دیگر در حوزه بانکداری الکترونیک است كه در اين كارنامه نسبت به آنها اشاره‌اي نشده است.

اگر چه اين كارنامه به طور كامل نمي‌تواند جزئيات وضعيت بانكداري الكترونيك را بيان كند، ولي مي‌تواند نشان‌ دهنده ضعف‌ها و قوت‌هاي بانكداري الكترونيك باشد. آنچنان كه در اين كارنامه مشاهده مي‌شود، بانكداري الكترونيك با كسب نمره ۵۷ نمره‌اي قبولي ولي در محدوده مشروطي كسب نموده است. بانكداري الكترونيك ما در اين كارنامه در برخي دورس مانند زيرساخت حقوقي و قانوني و امضاي ديجيتال مردود شده است و در برخي دروس ديگر مانند ابزار و تجهيزات و زيرساخت‌هاي فني و ارتباطي توانسته قابل قبول اكثر كارشناسان باشد.

نكته مهم در اين كارنامه وضعيت نه چندان مناسب بانكداري الكترونيك در مقايسه با كشورهاي پيشرفته است. آنچه از بررسي اين بخش برمي‌آيد، عدم رضايت كارشناسان از وضعيت موجود است به طوري كه به نظر كارشناسان بانكداري اكترونيك ما در مقايسه با كشورهاي پيشرفته نمره مردودي را كسب مي‌نمايد و تنها در يك درس نمره قبولي را كسب كرده است.
 


کد مطلب: 21207

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/21207/کارنامه-مشروطي-بانکداری-الکترونیک-نگاه-مدیران

ايتنا
  https://www.itna.ir