۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۷

توسن در نخستین مانور مدیریت بحران شبکه بانکی

ايتنا - مرکز داده اضطراری بانک اقتصاد نوین دریک مانور عملياتي، موفق به پوشش تمام اهداف از پیش از تعیین شده در پردازش تراکنش‌های بانکی در حوزه‌های بانکداری متمرکز، کارت و مدرن شد.


مرکز داده اضطراری بانک اقتصاد نوین دریک مانور عملياتي، موفق به پوشش تمام اهداف از پیش از تعیین شده در پردازش تراکنش‌های بانکی در حوزه‌های بانکداری متمرکز، کارت و مدرن شد.

به گزارش ایتنا از موسسه دیده بان آی تی، در اين مانور که با هدف آزمون امکان ارائه خدمات بانکی در شرايط اضطراري انجام شد، تمامي خدمات بانک اقتصادنوين بدون بروز هرگونه اشکال یا اختلال به مشتريان ارائه شد.
براساس این گزارش، طبق تاكيد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و سازمان پدافند غيرعامل، بانك‌ها موظفند اطلاعات مشتريان و سوابق تراكنش‌ها را در سه سايت اصلي، پشتيبان و اضطراري ذخيره كنند كه بانك اقتصادنوين به عنوان نخستين بانك موفق شد اين سه سايت را به بهره‌برداري رسانده و طی این مانور به اطمینان از عملکرد دقیق سایت اضطراری اصفهان در شرایط بحرانی برسد.

فريبرز قربانيان، مدير امور مهندسي زيرساخت بانک اقتصادنوين با اشاره به راه‌اندازي نخستين مرکز داده بانکي در اين بانک در سال ۸۵ ، اظهار داشته است: اين مرکز هم اکنون نيز پس از چندين بار ارتقاي تجهيزات و تاسيسات، به عنوان مرکز اصلي داده بانک مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به انجام عمليات مانور واقعي در مرکز داده اصفهان، تاکيد کرد: به موازات احداث مرکز داده اصفهان به عنوان مركز اضطرار بانك اقتصادنوين، راه‌اندازي مرکز داده اصلي جديد در تهران نيز در دستور کار بانک قرار گرفت که اين مركز هم اکنون در حال طي مراحل نهايي انتقال اطلاعات است و در دو هفته آينده، تمامي سرويس‌هاي اصلي بانک به اين مرکز منتقل خواهد شد و مرکز اصلي فعلي به عنوان مرکز پشتيبان بانک عمل خواهد کرد.

به گفته وي، با شروع به کار سايت پشتيبان، مشتريان به صورت همزمان از دو مرکز اصلي و پشتيبان بانک به صورت آنلاين استفاده خواهند کرد و مرکز داده اصفهان نيز به صورت آفلاين عمل خواهد کرد.
اين مرکز در صورت بروز بحران، با يک وقفه كوتاه آماده ارائه تمامي خدمات به مشتريان خواهد بود.

سيد حامد قنادپور، مدير بازاريابی شرکت توسن نیز در این زمینه گفت: مرکز داده اصفهان بانک اقتصاد نوین که در تیر ماه سال ۱۳۸۹ با همکاری این شرکت راه اندازی شد، نقش مرکز داده پشتیبان و نیز مرکز داده بحران بانک را بازی می کند. در شرایط عادی از این سایت برای ثبت اطلاعات پشتیبان به صورت لحظه‌ای از تراکنش‌های مرکز داده تهران استفاده می شده و در شرایط خروج از مدار مرکز داده تهران می تواند به عنوان سایت بحران تراکنش‌های بانکداری مرکز، کارت و مدرن بانک را پردازش کند.

وي با اشاره به اين نکته در آزمونی که انجام گرفت، آزمايش‌هايي در زمينه صحت اطلاعات و آزمون‌هاي امنيتي انجام شد، افزود: راس ساعت ۱۰ صبح، عمليات انتقال مجدد از مرکز اصفهان به مرکز تهران انجام شد و ساعت ۱۰ و ۵۵ دقيقه صبح دوباره سرويس‌هاي بانک اقتصادنوين از طريق مرکز تهران به مشتريان ارائه شد. بررسی و پایش وضعیت تراکنش‌ها حکایت از صحت کامل انجام تمام تراکنش‌ها داشته و این عملیات را به مانور موفقی برای شرایط بحران و بروز بلایای طبیعی در تهران بدل ساخت.

گفتنی است مانور عملیاتی مذکور در تاریخ جمعه بیست و ششم دی ماه انجام گرفت.
 
کد مطلب: 20820
نام شما
آدرس ايميل شما